No konečně. Až na třetí pokus se tržby přiblížily představám konstruktérů letní hollywoodské nabídky. Ctitelé Howardovy adaptace budou 77 milionů za první víkend určitě chápat jako satisfakci, my ostatní si nejspíš posteskneme, že komerční úspěch minul Ethana Hunta a potěšil až podprůměrnou detektivku s jedním kadeřnickým úletem a osekanými pokusy o přesah. Každopádně zámořském pokladny už píchnout potřebovaly. Šifře se povedlo zazářit díky výtečně načasované mediální kampani, jíž nic neprospělo tolik jako bulvární výkřiky o upalování knih či masových protestech v katolicky založených zemích. Ostatně, pečlivě přiživovaný dojem kontroverzní události byl vždy tím nejúčinnějším prodejním mechanismem. Jak dobře zabral dokládají stovky dotčených reakcí, které v pozadí větří spiknutí kritiků řízené Vatikánem. Z bijáku rozporuplných kvalit je rázem celospolečenská událost, z reklamy šikovná manipulace s veřejným míněním. Při pohledu na česká i světová kina (kde Da Vinci shrábl dohromady už 225 milionů!) se proto ani nelze divit, že si Šifra mistra Leonarda zasloužila už za první den promítání v amerických kinech 29.5 milionu dolarů, tedy dvanáctý nejvyšší obnos historie.

Pro Rona Howarda je to jistě pozitivní zjištění, ne tak pro ostatní studia. Humbuk okolo Šifry letos těžko něco předčí. Už X-Meni budou mít příští týden velké problémy při prodírání hysterií okolo mistra Leonarda – jakoby zájem o mutanty kulminoval zhruba před týdnem a comicsový boj o přežití tak momentálně zanikal pod pačesy Toma Hankse. Na tom by nebylo primárně nic hrozivého, kdyby Šifra – aktuálně hit roku (s reálnou konkurencí pouze v Supermanovi a Pirátech) – výrazně nezaostávala za loňskými megahity. Potter i Star Wars udělali za první den promítání mnohem větší paseku (40 a 50 milionů), navíc sbíraly víc chvály jak od kritiků, tak i od obyčejných diváků (viz ratingy IMDb, které se pohybovaly okolo 8/10, zatímco u Šifry dlí u „politicky korektních“ šesti hvězd z deseti). Da Vinci si rozhodující část tržeb zajistil už v předprodejích, což se s přihlédnutím k nejednoznačným reakcím publika nejspíš projeví v rychlém poklesu tržeb. Příklad Umučení Krista (370 milionů dolarů jen v USA) se bude po mém soudu opakovat jen ztěží, reálnější je skolení hranice 200 - 220 milionů v samotné Severní Americe. Tvůrce to ke štěstí přivede bez větších problémů, ale pokud by s tak „standardní“ bilancí měl skončit největší hit léta, vytekly by zděšením baterky v nejedné studiové kalkulačce. Piráty sice nikdo nezastaví, handicap při neúčasti Narnie, Epizody 3 nebo Pottera se ale bude v rámci celoročních počtů těžko smazávat i s Eragonem a novými projekty moneymakerů Willa Smithe a Bena Stillera. Proto „na půli cesty“...

Zvláštní pocity provází i animák Za plotem. Snad žádný žánrový kousek od dob Úžasňákových nesbíral tolik uznání a chvály, v DreamWorks se přesto nevyrovnali úspěchu Madagaskaru, a už vůbec se nepřiblížili tržbám fenomenálního Shreka. 37 milionů za úvodní víkend předznamenává obligátní sumu sto čtyřicet milionů za zvířecího putování zámořskými kiny. Není to extrémně moc, vzhledem k rozpačitým ukázkám to ale není ani málo. Na každý pád nás těší, že se tento víkend pohybujeme o několik ekonomických pater výš než v případě Mission: Impossible 3 (3. místo za 11 milionů, celkově zastaví cca. na 130) nebo Poseidonu. Petersenova loď se příznačně potápí i druhý týden, při propadu zisků o skoro 60%, díky čemuž bude mise za chudinkými padesáti miliony ještě hodně obtížná. Jenže i ostatní tituly pod tlakem Da Vinciho a animovaných zvířátek těžce tratí. Platí to i pro Lindsay Lohan a její fiasko Jen trošku štěstí i hororový brak See No Evil, který americká kritika brutálně rozcupovala. Při průměrném hodnocení 1.9/10 a nasazení do dvanácti stovek kin proto chlapíky z LionsGate musí potěšit i 4.3 milionů za víkend. Podrobnosti najdete sami v přehledném TOP 10 na BOM. Nuže, držte palce Wolviemu a za týden zase naviděnou.