Když jsem před čtvrt rokem uzřel trailer na Skrytá čísla, dost mě překvapilo, že jsem upoutávku neznal… a že tenhle oldschool rovnou míří do naší distribuce. Přeci jen černošská retra tu za kdovíjaký šlágr nejsou, obvykle se do českých kin ani nedostanou. Skrytá čísla (neboli Hidden Figures) mě jako cukrkandlová story o třech Afroameričankách, které zvládly spasit mocnou vesmírnou agenturu NASA, ale šokovala znova, když jsem film zaznamenal v úzkém okruhu oscarových favoritů (prý budou i v top desítce s nominací na nej film roku) a s 93% pozitivními recenzemi na RottenTomatoes.

Průměrné hodnocení z recenzí sice není nějak zázračné (7,6 z 10), reakce diváků jsou ale maximálně pozitivní. Je proto jasné, že z tohohle hladivého retra bude laskomina pro davy a zimní trvalka, co bude chtít nastřádat sto milionů jen z Ameriky. Otvírák na to možná má, protože rozjezd proběhl za solidních 21,8 milionu. V pátek Skrytá čísla zdolala dokonce i Star Wars, v rámci víkendového součtu ale hvězdná sága svou pozici nakonec ubránila.

 

I když jen těsně. Necelých 22 milionů stačilo na udržení zlata i o čtvrtém víkendu v distribuci a nakoplo americké tržby už na 477 milionů. Když se nad tím úplně upřímně zamyslím, před premiérou jsem čekal míň. Výnosy ze zámoří se zastaví někde na 530 milionech, což sice je jen něco přes polovinu devítisetmilionových tržeb Epizody VII, i tak jde pro Rogue One o jednoznačný úspěch. Spin-off bez rodu Skywalkerů, bez hromady Jediů a víceméně i bez světelných mečů a velkých hereckých hvězd, zato se špinavější a „víc válečnou“ atmoškou, nemohl konkurovat klasickým family-friendly epizodám. A přesto jde v Americe o nejsilnější titul roku.

NEJÚSPĚNĚJŠÍ FILMY ROKU 2016 V AMERICE

Zbytek světa novému příběhu z předaleké galaxie tak skvěle nakloněn není, protože zájem je oproti Síle se probouzí míň než poloviční. Platí to i o Číně, která sice přispěla o víkendu 31 miliony, Rogue One tu má ale zhruba čtvrtinovou výkonnost oproti loňským Star Wars – a to v nich nebyli Číňani, kteří by větu „I am one with the Force“ říkali stejně často, jako říkají jiní „Jsem vegan“. I tak se ale Rogue One vytáhlo už na 437 mega ze zbytku světa a tedy na globálních 914 milionů. Stanou se Star Wars třináctým disneyovským miliardářem už příští týden? Uvidíme…

CELOSVĚTOVĚ NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY ROKU 2016 

 

Star Wars nicméně znovu odolaly tlaku animované hitovky Zpívej, která protentokrát taky ztratila polovinu ze svých víkendových výnosů, a proto si připočetla jen 19 milionů a zaplula na třetí pozici. V Americe je ovšem na úžasných 219 milionech a Universal se může tetelit blahem, že tu padne čtvrtmiliarda a na skladě bude další nosná franšíza. Hádám, že na dvojku o přespříštích Vánocích už budu muset s dcerkou zajít.

Na čtvrté pozici pak zklamává béčko Underworld: Krvavé války. Tedy, zklamává… kdovíjaké zázraky se od snad už posledního dílu téhle vyčichlé ságy nečekaly. Kate Beckinsale má sice pánev pořád v prvotřídním stavu a navíc je celkem čerstvě single, takže teenageři mají o čem snít, z tohohle latexového fetiše už ale většina z nich vyrostla a moc nových diváků nepřibylo.

Výsledkem je start za 13 milionů. Jde o jednoznačně nejslabší počin z celé série, který povede pod třicet mega z Ameriky. Zbytek světa ale zatím přisypal jen 44 melounů, takže ani tady se spása nekoná. Studio naštěstí vědělo, že časy se změnily, a tak byl u pátého dílu stlačen rozpočet na polovinu oproti čtyřce (na střídmých 35 mega), pouštět se do šestky by ale i tak bylo čiré bláznovství. I kdyby se netočilo v Česku, ale po vzoru Expendables v levnějších bulharských hvozdech a na rumunských letištích, moc zlaťáků by nezacinkalo.

TRŽBY UNDERWORLDŮ

V předvečer Zlatých glóbů se z uchazečů o nejrůznější ceny nejvíc vytáhl samozřejmě La La Land. Ten konečně expandoval do alespoň patnácti stovek a hned z toho bylo kulatá desítka. Tržby díky tomu překročily 51 milionů, což je luxusní mezisoučet. A pořád ještě dost možná jen rozjezd…

 

Naopak vytoužená konverzačka Fences Denzela Washingtona, kterou herecký veterán i režíroval, „oscarovou fazónu“ nepotvrdila a oproti minulému víkendu klesla o 54%, jako jakákoliv jiná spotřebka. Čtyři miliony stačily až na devátou příčku, ale i průběžnou solidní čtyřicítku z Ameriky.

Výše postavené snímky naopak poněkud překvapují: Husarským kouskem zavání výdrž Pasažérů, kteří si připočetli dalších 8,8 milionu a už jsou na osmi pětkách z Ameriky. Sice nepůjde o vyloženou hitovku, ale když se podaří zdolat psychologickou hranici sta milionů z Ameriky a čtvrtmiliardy celosvětově (zatím 185 míčů), bude se tenhle projekt u Sony hodnotit výrazně líp, než jak to vypadalo po prvním víkendu. O něm Pasažéři zklamali, jenže od té doby zvládli nahrabat dvakrát tolik, co třeba ještě dražší Assassin´s Creed, jenž symbolicky paběrkuje na chvostu top desítky… díky čemuž se docela vyhrabali z průseru.

 

Do desítky se vešly ještě bláznivá komedie (a nečekaná hitovka) Proč právě on? a Odvážná Vaiana, oba se šesti miliony. Na tuhle sumu tentokrát závistivě kouká nejen další z top oscarovek Místo u moře, které spadlo na jedenáctou příčku, ale hlavně dvoumilionový fantasy propadák A Monster Calls neboli Volání netvora: Příběh života, jemuž ke slušnému výsledku napomohly ani velmi spokojené recenze. Komerční katastrofa pro povedený film. Smutné.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se urodí hned několik propadáků: O štěstí totiž budou zaráz bojovat rodinní Monster Trucks, Affleckova rozpačitě přijatá gangsterka Pod rouškou noci, jímavý Patriots Day, kriminálka Sleepless a horor The Bye Bye Man. Uspěje alespoň někdo z nich?