Máme za sebou první víkend v září a v kinech se jede tak trochu na neutrál. Už od nepaměti je americký Svátek práce - Labour day víkend - odkladištěm filmů bez nějakých větších finančních ambicí. Před třemi lety se dokonce stala nevídaná věc a studia tento svátek neposlala do kin žádný nový film. Letos se kinaři takového ostentativního přehlížení nedočkali a do multiplexů připlul nový film jednoho z nejzajímavějších režisérů současnosti - Dereka Ciafrance. A pak ještě Morgana. Nebyla to žádná sláva, ale to bych předbíhal. Začít musíme u Smrti ve tmě.

Režisér remakeu Evil Dead (odmítám používat český distribuční název Lesní duch) poslal minulý víkend do kin chválený horor s démonických Stephenem Langem. V tuto chvíli už musí mít pronajatý apartmán na vrcholu Trump tower a slavit ve společnosti drahých drog. Máme před sebou další letošní hororový úspěch, který nechce dát svoji kůži lacino. Pověra, že horory vyklízejí svoje pozice dvakrát rychleji, jak ostatní filmy, je zadupaná do země. Za klasický třídenní slot klesáme o pouhých 40% a do pokladničky přibylo dalších 15,7 mega. Nemluvě o pondělku, který je za velkou louží také sváteční a přisype další 3,5 miliony. Po pouhých dvou týdnech v kinech je z toho nádherných 51 milionů.

Jasných je hned několik věcí. Stephen Lang už nebude muset hrát v pochybných sci-fi seriálech (teď nemluvím o Avatarovi, ale o Terra Nově) a Hollywood ho bude obsazovat do velkých filmů. Dále je třeba jmenovat filiálku Sony jménem ScreenGems. To je smluvně věrná produkční společnost, která se specializuje právě na horory. U Sony jí musí líbat ruce a snad i chodidla. Na poslední chvíli jim totiž zachraňuje další mizerné léto v kinech. No a konečně režisér Fede Alvarez.

Ten před několika lety dlouho lákal na již zmiňovaný remake Lesního D-… Evil Dead. Fanoušci se těšili na poctu svému nejoblíbenějšímu žánrovému klenotu a rejža jim dlouho nedával důvod k pochybám. Potom šel Evil Dead do kin a zlomil nám srdce. Místo hororové pecky jsme se totiž dočkali promarněné šance a Fede šel za trest do kouta. Z kouta na výsluní ho vytahuje právě Smrt ve tmě. Většina recenzentského a diváckého světa chrochtá blahem, akorát Mr.Hlad je rezervovaný.

Popojedeme. Pokud čtete moje víkendové tržební občasníky, víte, že až fetišisticky jedu podle top desítky v kinech. Život je změna a já se na tomto místě musím rozepsat o Morganě. Ta svátek práce prošustrovala naprosto kolosálním stylem. Jak jinak popsat dvoumilionový otvírák z více než 2000 kin. Naprosto zoufalý průměr 970 dolarů z jednoho kina splachuje do záchodu sci-fi pokus, na kterém je nejzajímavější kočka jménem Kate Mara. To jsou vážně zoufalá čísla, přátelé. Ve víkendovém žebříčku to dokonce nestačí ani na první patnáctku!

Studio Fox teď najede na režim známý jako „Marginalizace problému snížením rozpočtu za účelem uklidnění akcionářů“. Podle hollywoodských lišáků je rozpočet pouhých 8 mega a film tak vlastně nic moc neprodělá. Chyba a nerozčilujte mě. Samotné náklady na film asi opravdu byly velmi nízké, ale film se dočkal klasického širokého otvíráku a s tím spojené investice 20 milionů do reklamní kampaně. Situace je jasná. Morgana vůbec neměla jít do kin. Foxové měli film nechat prošumět na placené video-on-demand platformě a zapomenout. Takhle si vypijí svůj kalich hořkosti až do dna.

Pojďme zpět k top desítce a druhému místu. Tam statečně bojuje Sebevražedný oddíl. Warneři jistě mají radost. Po velkém poklesu druhý víkend v kinech se situace stabilizovala. S klidem můžeme říct, že je z týmu záporáků decentní trvalka. Pokles o nádherných 19 procent znamená dalších 10 mega do pokladničky. V pondělí se blockbuster dostane za parádních 300 mega jenom z Ameriky. K tomu si přičtěte 375 milionů ze světa a Warneři si zaslouží jednu finančně-analytickou pochvalu. Budou útočit na 800 mega celosvětově a nepotřebují k tomu ani Čínu. Prostě sukces.

Kdo má bronz? Překvapení. Na třetím místě se zuby drápy drží Můj kamarád drak. Film zalidněný velmi sympatickými herci v čele s mým milovaným Robertem Redfordem je držák. To je po poklesu 13% už jasné. Díky 6,5 milionům z Ameriky má Disneyho rodinný film na kontě už více než 64 mega a to nebereme v potaz pondělí, kdy rodinky znovu vezmou kina útokem. Průměrný otvírák 21 mega se tak podaří znásobit minimálně 4x a studio Myšák si nakonec opravdu připíše finančně rentabilní film. Jim tento rok vyjde opravdu skoro všechno.

Čtvrté místo si uzurpuje kritiky nadšeně přijatý animák Kubo a kouzelný meč. Možná z toho nakonec bude bronz. Kubo si totiž připisuje fakticky stejné číslo, jako o pár diváků úspěšnější Drak. Přeju mu to. Na tomto originálním filmu pracovalo studio Laika, které je zodpovědné za Koralínu a další povedené animáky. Laika je snad poslední větší produkční společnost, která dostává od věrných investorů peníze na nákladnou a časově náročnou stop-motion techniku natáčení. Oprašte Blu-ray s Koralínou a podívejte se, jak pečliví animátoři dřou na každé sekundě těchto unikátních snímků.

Opravdu jenom pomyslnou pětku dostávají Buchty a klobásy. Animovaný trip Setha Rogena klesá o pouhých 30 procent. Dalších 5 mega z Ameriky je už na účtu a 88 milionů celkově značí, že stovka padne do dvou týdnů. Buchtičky se navíc můžou těšit na finanční injekci ze světa, kde se premiéry teprve chystají. Co pro nás (v marihuanovém oparu žijící) Seth Rogen vymyslí příště? Něco mi říká, že nás překvapí a dočkáme se muzikálu.

Šesté místo si přece jenom zaslouží rozvést. Je na něm už v úvodu zmíněný snímek Dereka Ciafrance The Light Between Oceans. Chválené drama se v kinech zrovna dvakrát nepředvedlo. Vydělat necelých 5 milionů z patnácti stovek kin není žádná výhra. Ciafrance s Fassbenderem tak musí doufat, že si filmu všimnou akademici a diváci se na film vypraví až v následujících týdnech a měsících. Já osobně do toho kina rozhodně půjdu. Režisérské jméno je pro mě zárukou kvality a parádní trailery slibují, že nebudu litovat. Americká čísla mě ale přece jenom mrzí. Prostor v multiplexech byl a diváci volili jinak. Škoda.

Ale teď už vážně najedeme na to turbo. Sedmé místo? Matky na tahu zázračně překonávající 100 mega jenom z Ameriky. V distribuční společnosti STX se musí po skoro pětimilionovém víkendu slavit a já se nedivím. Matky budou patřit do výčtu nejúspěšnějších filmů roku. Na osmém místě šumí do ztracena Týpci a zbraně. Hladem nepochválený pokus tatínka Pařeb ve Vegas Todda Philipse vyklízí pole rychlostí vypaseného prasete probíhajícího somálskou vesnicí. Pokles na 4,7 mega a celkových 35 milionů prostě není žádný důvod k oslavám. Devítku má díky 4,5 milionům expandující skoro-western Hell or High Water a já se děsím toho, že ještě není určený český distribuční termín. No a konečně desáté místo. Tam sedí Jason Statham. Jeho pokračování Mechanika je na první pohled propadák. Pokles o 43% na 4,2 mega však zase tolik nevadí. Je tady totiž druhý pohled. HollywoodReporter uvádí, že všechny Stathamovy filmy vydělají 2x více peněz na domácích nosičích a dalších distribučních kanálech.

Takže takhle bych to pojal. Příští víkend bude zase psát Cival. O čem? V distribučním rozvrhu vidím černošské drama When the Bough Breaks, animovaný Wild Life a nudně vypadající horor The Disappointments room. Právě jsem málem zapomněl na nestárnoucího Clinta a jeho první spolupráci s Tomem Hanksem. Sully je prý pecka a já jenom doufám, že se v kinech dočká zaslouženého úspěchu. Čau.