Tak, tak... 29. srpna jsme zase mohli oslavit, že se Skynet neprobudil a neodpálil jaderné hlavice na naše nic netušící hlavy. Osobně už devět let slavím ve stejný den ještě jedno výročí, ale to neznamená, že si na Skynet nevzpomenu, protože už od osudného data - 29.8. 1997 - moc dobře vím, že některé věci nestárnou. 

Strana 1 z 6

1 2 3 4 5 6

Čekání na sequel

Ať už je to touha lidstva po zrodu umělé inteligence, nebo filmy, které se tímhle směrem po mainstreamové cestičce vyšlapané Cameronem vydávají. Matrix, Já, robot nebo Oko dravce, pokud mám vyjmenovat jen ty nejpovedenější. Ostatně i samotná terminátoří sága ne a ne umřít, ačkoliv se bez svého duchovní otce točí v kruhu nebo rovnou v nenapravitelné vývrtce klesá ke dnu. Už jsem se smířil s tím, že Cameron se ke Skynetu nevrátí, ostatně několikrát přiznal, že nepoužití alternativního - definitivního - konce dvojky, si občas vyčítá. Dotlačily ho k tomu testovací projekce a názory producentů. 

 

Čáru přes veškeré snahy o pokračování by tím asi neudělal, stačí se podívat na čtvrtého Vetřelce a další sequely, které to po tvůrčí sabotáži vzaly oklikou, aby přivedly zpět slavné hrdiny, ale faktem zůstává, že první a druhý Terminátor drží pohromadě neuvěřitelným způsobem a zhmotňují jednu ze základních tezí filmového cestování časem. Svým způsobem je to i proto, že měl Cameron případné pokračování vymyšlené už ve chvíli, kdy divák zjistí, že ona továrna na konci jedničky je ve skutečnosti Cyberdyne. Geniální otevřený konec, ze kterého bylo kam stoupat.

Přitom měl Cameron pro jedničku vymyšlených mnohem víc věcí, a to včetně T-1000 z tekutého kovu. Uvědomil si však, že jestli napíše film s hypotetickým rozpočtem sto milionů dolarů, nikdo mu ho nezafinancuje. A vlastně ani netušil, zda jde T-1000 na plátně nějak uspokojivě "vyrobit". Nezapomeňte, že byl začátek osmdesátých let a digitální efekty se teprve rozkoukávaly. Po oslnivém úspěchu prvního Terminátora (co všechno se do něj nevešlo v rámci různých verzí scénáře? Kupte si knižní verzi a budete se divit) se samozřejmě všichni Camerona ptali, jestli má ještě něco v záloze. 

 

Jistě že měl, ale chtěl si to nechat pro sebe. Navíc tušil, že ještě nenastala ta správná doba. Po několika konzultacích s Williamem Wisherem (autorem knižních verzí a spoluautorem scénáře) se shodli, že bude nejlepší počkat, až technologie dožene jejich vize. Bohužel tu ale byla ještě jedna překážka - Cameronovi totiž terminátoří frančíza patřila jen z části, zbytek práv blokovali investoři z Hemdale Film Corporation. Londýnská společnost, která pomohla ke slávě několika hudebním skupinám a mnoha filmům, si hodně půjčovala u francouzských bank a koncem osmdesátých let se ocitla ve finančních kleštích. 

Strana 1 z 6

1 2 3 4 5 6