Vítejte u prvního červencového reportu víkendových tržeb. V kinech to byl docela boj. O přízeň diváka se kromě tří ambiciózních novinek ucházely vysokorozpočtové premiéry z minulých týdnů. Právě novinky z toho nevyšly se zrovna čistým štítem. Ale to bych předbíhal. Zamávejte Civalovi do Karlových Varů, pohodlně se usaďte a probereme si top desítku tohoto víkendu. Začít samozřejmě musíme u Pixarů, kteří s Dory (alespoň v Americe) vyrážejí dech.

O animácích je známo, že mají nízké poklesy a pole vyklízejí jenom velmi pomalu. Kamarádka Nema v pixarovském hitu nicméně zařadila vyšší rychlost. Pokračování filmu Hledá se Nemo si třetí víkend v kinech připsalo dalších 42 mega. A to ještě nesmíme zapomínat na to, že před sebou máme další z tzv. prodloužených víkendů, kdy do kasičky bude mohutně sypat i pondělek. Čtyřdenní účet tedy bude vystaven na více než 50 milionů dolarů.

K tomu si připočtěte svět, kde Dory sice tolik rekordů neláme, ale tento víkend fakticky neklesala a svojí výdrží udivuje na celé zeměkouli. Prostě a jednoduše – v Americe jsme po poklesu o 43% na neuvěřitelných 372 milionech dolarů. Svět přidává dalších 166 mega a globálně jsme tak na 538 milionech. Vzhledem k tomu, že plno trhů ještě premiéra zapomnětlivé rybky čeká a počítáno s Amerikou, která očividně nehodlá zastavovat pod pětikilem, je potřeba říct následující. Disney si za pár týdnů připíše další miliardový hit a jenom potvrdí svoji (už skoro absurdní) dominanci mezi hollywoodskými studii. Závistí bledne i minulý rok suverénní studio Universal.

Na druhém místě se sluní Tarzan v režii Davida Yatese. Několikrát odkládaný projekt (v roce 2008 měl režírovat Stephen Sommers) se nakonec do kin opravdu dostal a všichni jsme čekali totální propadák. Ten nakonec nepřišel. Za první tři dny si připsal pán kamarádící se s opicemi 38 milionů a těší se na 44 milionů za prodloužený víkend. Svět poslal do Hollywoodu měšec s necelými 19 miliony z prvních 19 (většinou menších) trhů. Jistě, pro snímek s rozpočtem 180 milionů dolarů bez reklamy to není zrovna lichotivá vizitka, ale je potřeba vidět věci v souvislostech.

Warneři dobře věděli, že se s Legendou o Tarzanovi přepočítali. Rodinný film s čím dál tím stejnějším Christopherem Waltzem, bohyní z Wall Streetu a neznámým Erikem ze Skandinávie mohl přilákat prostý lid do kin jenom zázračnou kampaní. Ta se bohužel nemohla spolehnout na úderné upoutávky (vrchol traileru s digitálním stádem běžícím do digitálního města mě straší doteď), a tak se poslední týdny podle všeho zase pořádně investovalo do televizních spotů. Světe div se, trochu to vlastně vyšlo. Můžete zapomenout na čísla z ranku Johna Cartera nebo Warcraftu. V Americe se půjde za 100 a svět alespoň 250 milionů určitě také přisype. Takže nakonec remíza, která Warnerům sice prachy prodělá, ale nezruinuje je.

Bronzovou pozici si pro sebe urval ten horor vzadu. Mluvím o třetí Očistě. Já nevím jak vy, ale na tuhle premiéru jsem úplně zapomněl. Jinak to měli američtí diváci, kteří levnou vyvražďovačku (rozpočet nepřekročil deset mega a reklama prý také byla levná) poslali do ultra-ziskových vod. Třídenní víkend za 30 milionů je velký úspěch, který už opravdu naplno etabluje Očistu jako TU novou hororovou dojnou krávu.

Osobně fascinaci touhle sérií nechápu. Jednička byla k nepřežití nudná, dvojku jsem pro jistotu neviděl. Že by si Američané v hloubi duše přáli beztrestně zastřelit svého souseda s hlučnou sekačkou a film jim tuto fantazii zprostředkuje? To je jedno, zodpovědní producenti se koupou v penězích a za rok tu jistě máme další díl.

Brambora tentokrát zbyla na strýčka Spielberga a nebude to pěkné čtení. Natočit za 140 milionů Obra Dobra byl totiž vyloženě nešťastný nápad. Steven měl asi rád předlohu Roalda Dahla. Proto věnoval svůj drahocenný čas do natáčení rodinného filmu, který vlastně nikdy neměl šanci rodiny oslovit. Aby ten neúspěch posichroval, tak za hlavní hvězdu tohoto drahého blockbusteru vybral Marka Rylance. To je ten pán, o kterém jste ještě před rokem nikdo neslyšel a on si teď doma leští svého Oscara za Most Špionů.

Obr Dobr se sice dočkal pochvalných recenzí a péče disneyovského marketingového oddělení, ale bylo mu to prd platné. Slabý otvírák 19,5 mega za první tři dny bolí. Znovu připomínám, že Stevenovi vážně odklepli rozpočet 140 milionů dolarů. Který normální rodič by vzal potomka na divně vypadající, a pro caparty děsivé, obry? Vždyť hned ve vedlejším sálu hrají to pokračování Nema!

Pětku dostává pokračování Dne nezávislosti. Jeff Goldblum se vrátil a nikoho to moc netankuje. Jednička je samozřejmě kultovní film, na který se slzou v oku vzpomínáme všichni. Opravdu jsme ale potřebovali dvojku bez hláškujícího Smithe? Ten se s Emmerichem a producenty nedomluvil a místo něj nás má ve filmu bavit ten mladší a protivnější bratr Hemsworth. Druhý víkend je z toho klasický sešup o 60% a 16,5 milionů babek do pečlivě sledovaného prasátka studia Fox. Celkem budou rádi za stovku, a to je prostě tristní výsledek. Vše zase jednou zachraňuje svět. Čína a další země přidali 40 mega. Celkem jsme na čtvrt miliardě a za 350 se nakonec půjde bez větší námahy.

O pozici níže střílí ostrými The Rock a Kevin Hart. Komedie Central Inteligence (geniální český distribuční název „Centrální inteligence“) je o tom, že… Já vlastně ani nevím, o čem to je. Rock dává lidem přes hubu, Hart dělá všude bordel a diváci na to slyší. Buddy movie s rozpočtem 50 mega si připsalo malinký propad 32% a urvalo dalších 12 milionů. Jsme už jenom 5 milionů vzdálení od stovky v Americe a půjdeme daleko za ní. Po prvním víkendu to ještě nebylo úplně jasné, ale nízké propady hovoří jasnou řečí. Máme před sebou jeden z nejúspěšnějších filmů roku a studio Warner Bros. musí Rockovi líbat ruce. Minulý rok jim zachraňoval pokakanou sezónu San Andreasem a letos ji zachraňuje zase tímhle.

Šťastnou sedmičku si vytahuje Blake Lively. Mělčiny aneb The Shallows (zastydlí puberťáci a duro komolí anglický název) jsou sympatickým levným horůrkem. Producenti sázeli na dvě věci. Jednak na kvalitní tělo Blake Lively v plavkách a potom také na návrat děsivého žraloka. Podařených hororů z ranku čelisťovitých zase tolik nevzniklo a k tomu létu je to prostě taková hodící se, sympatická, tematická blbůstka. Hledat v tomto žánrovém cvičení něco jiného je nejspíš zbytečné. Producenti samozřejmě jásají. Film odehrávající na jedné pláži a přilehlé vodě, stál 17 milionů dolarů. Tento víkend vykouzlil z pokladen devět mega. V Americe míří za padesátku, premiéra ve světě je za dveřmi a hitem se to jistě stane i na domácích nosičích. Za Blake mám radost.

Připravení na poslední turboodstavec? Osmičku má The Free State of Jones. Stálo to 50 milionů dolarů, v kinech to propadlo a mě ten film nezajímal, už když jsem mu psal trailerový popisek. Devítka je jiný kafe. Mnou uctívaný James Wan se vrátil s dvojkou V zajetí démonů a vydělává neskutečný prachy. Amerika přidala necelá 4 mega, jsme na dohled od stovky v USA, svět hlásí nádherných 179 milionů. Půjdeme za 300 milionů globálně, což si zaslouží mocný kudos. No a poslední desáté místo okupují navrátivší se kouzelníci – Podfukáři. V zámoří je to vyloženě bída, která si tu dojde jenom pro polovinu tržeb jedničky. Tvář podvodníčkům zachraňuje svět a hlavně Čína, díky které budeme za chvíli přepočítávat čtvrt miliardu celosvětově.

No a to je všechno. Pokud jste byli v Karlových Varech, dejte vědět, jaký byl Anthropoid, a příští týden se tu potkáte s Civalem. Ten bude řešit premiéry filmů Tajný život mazlíčků a Mike i Dave sháněj holku. Čau.