Tak tohle Foxové úplně nezvládli. Přesně před dvaceti lety vytvořili monstrhit, jeden z těch přelomových blockbusterů, co naplnil kina celého světa. Sliny na pokračování se jim sbíhaly, ne že ne. Čekali s ním ale tak dlouho a podali jej v tak mdlém balení (nejen marketingovém), až z toho zbyl jen prd ve větru.

TRŽBY SCI-FI S MIMOZEMŠŤANY

Teď jsem samozřejmě trochu přísnější, než by situace možná zasloužila. Otvírák sci-fi velkofilmu Den nezávislosti: Nový útok se ale zastavil u 42 milionů dolarů a je jednoduše slabý. Ať už ho srovnáváte s novými scífky, anebo nedej bože s původním Dnem nezávislosti, který jen v amerických kinech nastřádal 300 milionů, což by při započítání inflace dnes znamenalo cifru dvojnásobnou. Pokračování je v tomto směru chudým příbuzným a o moc líp nebude, protože kritici film strhali a diváci odzívali, takže vytrvalá přízeň nehrozí.

 

Foxové plánovali, jak rozbijí letní bank a desítky milionů vytěží i přes letní svátky kolem Dne nezávislosti. Ve světle dávné proslulosti téhle značky ale budou jen paběrkovat. Proč? No protože natočili další pokračování, které přišlo příliš pozdě a které hlavně rezignovalo na svěží přístup. Jurský svět vytáhl nové hrdiny a nové atrakce v prvotřídním podání, Emmerich zato oslňuje jen měřítkem a výsledkem je digitální nuda s partou nezajímavých figurek, se kterými další díly rozhodně vidět nepotřebujete. A taky nejspíš neuvidíte!

TRŽBY FILMŮ ROLANDA EMMERICHA

Nakročení vstříc třetímu dílu na konci dvojky Dne nezávislosti se zdá být až příliš naivní, když film v Americe nastřádá jen něco málo přes stovku. Sto mega sice už stihlo přitéct ze zbytku světa, takže pokud půjde čistě o pokrytí stošedesátimilionového rozpočtu, nějak to dopadne. Foxové ale chtěli z Emmerichova velkofilmu ukout novou vesmírnou ságu a na to tu střelivo rozhodně není. Jedině když by se frančízy chopil třeba… no třeba Abrams.

První pozici kasovního žebříčku si tak mohl v pohodě znovu užívat animák Hledá se Dory. Sequel třináct let staré klasiky s ničím novým na rozdíl od jiných pokračování přijít nemusel – u animáků stačí prostě jen další barevný nášup plný hřejivých emocí a peníze se sypou. Tady se navíc sypou ve velkém, protože publikum je velmi spokojeno: 73 milionů o druhém víkendu a propad jen o 45% je u takhle očekávaného filmu vynikajícím výsledkem.

TRŽBY ANIMÁKŮ OD PIXARU

Po deseti dnech v amerických kinech hlásí Dory 286 milionů dolarů a pluje k půlmiliardě jen ze zámoří. Zbytek světa zatím přispěl 110 miliony, ale tam se teprve rozjíždí, takže ta tučná celková cifra se nám před očima bude zhmotňovat postupně. Jisté je jen to, že Nema s Dory uvidíme na plátnech i potřetí. Akorát nevíme, kdo z jejich kamarádů se ztratí tentokrát. Nebo snad zabloudí oba?

TRŽBY NEJÚSPĚŠNĚJŠÍCH ANIMÁKŮ

Že ve vodě plave spousta peněz, je vidět i na žraločím thrilleru Mělčiny s Blake Lively. Ten nejdřív překvapil pozitivními recenzemi, podle kterých jde o nejlepší příspěvek subžánru od prvních Čelistí, pak solidním šestnáctimilionovým startem. Pro skromný film za sedmnáct mega jde o hezký odpich. Blake Lively si zjevně dovede poradit i bez svého manžela Ryana „Deadpoola“ Reynoldse.

TRŽBY FILMŮ SE ŽRALOKY

Naopak těžkým provarem je dobové drama Boj za svobodu, jemuž se spousta lidí vysmálo a které si do kasičky vyprosilo bídných sedm milionů. Matthew McConaughey tu svoji temně-oscarovou auru dost možná prošustroval na nezajímavé projekty mizerných režisérů, takže jen dobře, že se mluví o jeho návratu do True Detective. V televizi by si snad zvládl vyléčit rány z tohohle kinopropadáku.

A mimochodem bídně si vede i Refnův The Neon Demon, jenž z necelých osmi stovek kin vymámil jen šest set tisíc dolarů. Tu vypózovanost režisérovi Drive holt už nikdo moc nežere, zvlášť v USA.

 

Naopak dál září hvězdy Kevina Harta a The Rocka, kteří se udrželi na bronzové příčce s Centrální inteligencí a hlavně si připočetli dalších 18 melounů. Po deseti dnech jsou na luxusních 89 milionech, což dokládá jejich star-power i zájem o ulítlé buddy taškařice. Tyhle dva spolu nejspíš ještě uvidíme.

Do druhé půlky žebříčku se pak vměstnaly hned čtyři dvojky. Nejúspěšnější z nich je horor V zajetí démonů 2, a to nejen o uplynulém víkendu, kdy přisypal dalších sedm milionů, ale i celkovými výnosy na úrovni globální čtvrtmiliardy.

Druhé Podfukáře naopak potkal strmý pád, který se projevuje hlavně na chabých 52 milionech z Ameriky, situaci trochu zmírňuje kilčo ze zbytku světa.

 

Desítku potom uzavírá špalír pokračování, jež si připsaly tentokrát po dvou milionech – vedle vyhořelých Želv ninja 2 a nové Alenky i X-Men: Apokalypsa s 523 miliony z celého světa. Ještě se k nim lísá Warcraft, jenž celosvětově utržil slušných 412 milionů, pouze 43 z nich ale přiteklo z Ameriky. Opravdu tristní výsledek!

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se v kinech porve Spielbergova fantasy Obr Dobr s Legendou o Tarzanovi a hororem Očista 3. Hit nevidím ani v jednom, takže Den nezávislosti nejspíš zase opanuje Dory.