S touhle miliardou moc lidí nepočítalo. Zootropolis ji po 13 týdnech v kinech přesto překonal a vysluhuje si tím mocný kudos všech filmových fanoušků.  Studio Disney mělo prostě neskutečně dobrý začátek roku a plody sklízí i po historicky zoufale neúspěšném květnu v kinech. Ale zpátky k samičce od králíka Judy a lišáku Nickovi.

Kde se vzal takový mamutí úspěch pro originální animovaný film? Tak předně bych nepodceňoval trailerovou kampaň. Tedy trailerovou… Zvířátka na to šla od lesa a fakticky celý svět s filmem poprvé seznámila nikoliv díky traileru jako takovému, ale díky vtipné scéně z dopravního úřadu. V tom animovaném světě tam pracují lenochodi. V tom reálném taky a lidé se při vzpomínce na poslední hořkou návštěvu místa prolezlého byrokracií smáli.

 

Ještě v rychlosti k tomu rozhodnutí lákat diváky klipem a ne trailerem. Podle mě je to výborný nápad, který se už v minulosti vyplatil. Vzpomínáte si na film Ďábel nosí Pradu? Ten vydělal stovky milionů dolarů a místo upoutávky nabídl scénu příchodu Meryl Streep do práce. Nedivil bych se tedy, kdybychom se s touto formou kampaně setkávali v budoucnosti mnohem častěji.

Dobrá, to byla ta trajlerová kampaň. Dále je třeba zmínit Gazelu, kterou si s chutí zahrála Shakira (její písnička Try Everything mi už vadí). No a samozřejmě pomohly spokojené reakce diváků. U animáků nebývá pravidlem, že se první víkend podaří znásobit 4,5x, Angry Birds by mohli vyprávět. Zootropolis ale dokázal otvírák 75 milionů dolarů přetavit ve více než 337 milionů dolarů z USA. Jenom pro pořádek vám sděluji, že je to o 7 milionů více než Batman vs Superman.

 

Takže je to prosté. Zootropolis je 26. filmem překonávajícím kdysi magickou miliardovou hranici. Potřeboval k tomu 13 týdnů v kinech a pomoc Japonska. Právě v této zemi odstartovala animovaná zvířátka řešící lidské problémy teprve před několika týdny. Díky nízkým poklesům Japonsko přepočítává 57 milionů dolarů. Do rovnice si přidejte Turecko (poslední trh, kde se startuje) a těch pár stovek kin v Americe, které film stále pouští. 

Zároveň je to po Ledovém královstvíPříběhu hraček 3 a Mimoních teprve čtvrtý animák, který má na kontě víc než miliardu dolarů. To je stav, který dlouho nevydrží. Již zanedlouho se do kin dostane Hledání Dory a sequel pátračky po Nemovi má miliardu skoro jistou. Ty rekordní prodeje DVD značí fakt, že si film doma pouští kotel mrňat. Už jenom to znamená pouť daleko za miliardu. Pro Disneyho to letos bude po Capovi a Zootropolisu již třetí miliardový zástupce. Proč tomu tak je?

 

Potomci Walta to mají dobře zařízené. Zatímco takové studio Warner Bros. tře po konci PotterůHobbitů a Nolanových Batmanů bídu s nouzí, Disney má díky MarvelovkámPixarovkámvlastní animované diviziklasickým pohádkám a Star Wars vystaráno minimálně na 5 let dopředu. Posledních 6 měsíců je jejich bezskrupulózní nadvláda narušená snad jenom týden vládnoucím Batmanem a měsíc udivujícím Deadpoolem.

O Vánocích odstartovaly v kinech sedmé Star Wars. Byly z toho dvě miliardy a drobné. Čtvrtého března zařadil další rychlost Zootropolis. Další miliarda na kontě. O měsíc později Kniha Džunglí. Prozatím je z toho 900 mega. Až minulý víkend jim to s prominutím podělala Alenka. Drobné zaškobrtnutí ale nic nemění na tom, že jsou tatínci kresleného myšáka v současnosti nejmocnějším filmovým studiem, a dokud bude za kormidlem Bob Iger, nic se na tom nezmění.