Moc dlouho jsme čekat nemuseli. Nevyhnutelné se stalo skutkem po dvou týdnech v americké distribuci (pravda, v některých zemích na jiných kontinentech už Captain America 3 startoval o týden dřív) a Marvel pořádá další miliardové oslavy. Domovské tržby se přehouply přes 323 milionů dolarů a dalších 690 mega hravě přikopl zbytek světa.

 

Občanská válka je čtvrtou marvelovkou, které se podařilo tuhle kdysi tak bájnou metu zdolat. Všechny přitom měly jedno společné – totiž Iron Mana jako hlavního tahouna. Downey může snadno lavírovat mezi tím, jestli se mu do železňákova brnění ještě lézt chce, nebo nechce, může tlačit na Marvely, ať zvýší gáže ostatním hercům nebo frajeřit, že pod padesát mega nejde a že chce nekřesťansky vysoké podíly z tržeb i moře času na plátně. Studio i Downey se vzájemně drží v šachu (kolik hitů mimo kůži Starka Downyemu za poslední dekádu napočítáte?), ale tahle koexistence prostě je pro všechny strany pekelně výhodná.

TRŽBY FILMŮ CAPTAIN AMERICA

Právě díky Downeyho charismatu se totiž povedlo, a to prosím přesně před osmi lety, nastartovat marvelovskou superhrdinskou továrnu. Na plátně se uvelebili gerojové menšího věhlasu a nejen že se prosadili, oni zvládli vydělat rovnou stamiliony a trumfnout o pár let později takové frajery, jakými jsou (byli?) Superman, Batman nebo Wolverine.

TRŽBY FILMŮ ROBERTA DOWNEYHO JR.

 

Vzpomínám si, když mi rok před premiérou Iron Mana dával k nahlédnutí imf svoje preview o téhle novince a já kroutil hlavou. Že budou davy běhat za alkáčem v oranžovo-růžovém brnění, jaké pomrkávalo z concept-artů, jsem si fakt nedovedl představit. Ti, co si to představit dovedli, ale rozhodně nepředpokládali, že by se z filmu stal přes noc megahit (stomilionový víkendový otvírák byl totálním šokem), že z napravného feťáka Downeyho bude najednou spolehlivá megahvězda a vzor dětiček a že z Irona Mana vyroste novým typ superhrdiny, co zvládá lákat do kin nejen fotříky a jejich synátory, ale i ženy a dívky různé míry stáří, pardon, mládí. Aby si comicsové vydavatelství postavilo vlastní filmovou divizi a prosadilo se v takové míře, to bylo prostě z říše sci-fi.

Z tohohle triumfu Marvel trpělivě těžil sérií pokračování, dalších sólovek a týmovek a… zbytek už je důvěrně známá historie, která po osmi letech slaví překonání mety deseti miliard dolarů na kinotržbách! Stačilo na to pouhých třináct filmů, přičemž originy Thora, Hulka a Capa se drží na chvostu téhle sestavy – je na tom krásně vidět, jak tvrdě je musel Marvel vydupávat ze země, než se tihle hrdinové stali populárními součástmi miliardových sérií.

TRŽBY FILMŮ Z MARVEL CINEMATIC UNIVERSE

 

Před deseti lety bych se takovému scénáři upřímně vysmál. Marvelu to ale funguje a slaví se svojí family-friendly politikou bezprecedentní úspěch – což kvituju i při vědomí, že cinefilní orgasmus mi ani jeden z jeho filmů nenavozuje, jen pár z jeho titulů jsem viděl dvakrát a třeba Thory považuju vyloženě za sterilní fantasy srágory. Ale i rozpačitého Ant-Mana nebo Neuvěřitelného Hulka studio pojalo jako neškodnou, řemeslně a technicky bezproblémovou podívanou, kterou když vám kdokoliv kdykoliv naservíruje, nenaštve vás. A tenhle možná neambiciózní, ale skrz na skrz popcornový model prostě funguje.

CELOSVĚTOVĚ NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY ROKU 2016

Že to není samozřejmost, o tom vás snadno přesvědčí pohled na ostatní studia, a to jak klopotně se snaží Marvel napodobit. Ano, Foxové i Warneři mají taky své comicsovky v top 5 letošního roku, Batman v Superman už ale byl největším možným taseným trumfem a půlka diváků se mu chechtá ještě teď, zatímco Deadpoolův megaúspěch se bude těžko přetavovat do větší šířky – sequel určitě vydělá majlant, propojování s dalšími značkami ale bude zatraceně obtížné, protože se dlouhé roky nedaří natočit trochu důstojnější Fantastickou čtyřku, X-Meni míří čím dál tím víc do kopru a Wolverine pořád nenašel svého Nolana (a jelikož rozlučkovou trojku znovu točí James Mangold, zjevně ho už ani nenajde).

 

Marvel proti tomu to nejpodstatnější už vyhrál a jeho hegemonii se bude těžko čelit. Úspěch nových sólovek si už zvládá posichrovat předem – viz entrée Black Panthera a Spideyho v Občanské válce, v nichž byli oba velmi cool – takže když nepropadne Doctor Strange, má před sebou samé kasovní loženky včetně druhých Strážců galaxie a dalších dvou avengerovských nášupů od šikovných bratrů Russoových.

TÉMA: CO BUDE PO OBČANSKÉ VÁLCE?

Než se tahle fabrika zvládne vyčerpat, to ještě pár let potrvá. Mezitím se prodají další miliony comicsů a umělohmotných hraček, poztrácí se spousta kostiček z hrdinského Lega a ponožek se štítem Captaina Americy a, ehm, zatípne se pár seriálů. Marvel má tudíž dost času i ekonomické jistoty, aby hledal recept na okysličení svého univerza a hrdiny, co ho zvládnou odtáhnout i poté, co se začne osudovost těžit ze zabíjení ověřených hrdinů, tedy až půjdou současní tahouni do důchodu (Downey tím straší co chvíli, klidně bych si ale vsadil, že po Spideym a dvou Avengerech ho uvidíme ještě minimálně v rozlučkovém Iron Manovi 4).

 

Občanská válka je tak jen další příjemnou zastávkou v marvelovské krasojízdě, která dělá pochopitelně moc velkou radost Disneymu – ten si po dvou těsných útocích na miliardu se Zootropolis a Knihou džunglí může alespoň jednou tuhle metu najisto odškrtnout. A radovat se z toho, že letos zvládl vytěžit miliardu dolarů čistě z amerických kin už v rekordně krátkém čase 128 dnů.

Dědicům Walta Disneyho to zjevně funguje a při pohledu na jejich geniální akviziční politiku (Marvel, Lucasfilm, Pixar…) zjevně ještě pár let fungovat bude.

Tak snad jim při tom přepočítávání peněz zbyde síla, vůle i chuť ke hledání opravdu prvotřídně kvalitních filmových kousků.