Už známe odpověď na poslední dubnovou tajenku. Vepište si do políček tahle písmena: L-E-T-Č-Í-S-L-O-9-3- N-E-N-Í-H-I-T. Ačkoliv jsou američtí kritici přesvědčeni, že je to velikánská škoda. Jinak by Greengrassovu rekonstrukci s předstihem nepasovali na nejzbožňovanější film roku 2006 (aneb Stone to nebude mít snadné). Schválně se zkuste podívat sem (ano, to je ta stránka, kde američtí kritici nadávají na drtivou většinu letošní áčkové produkce), kde se to nadšenými přívlastky a čerstvými rajčaty jenom hemží. Asi se vám zamotá rychle hlava a ti méně odolní se rovnou poohlédnou po pirátské kopii. Září vysněné českým distributorem je totiž pekelně daleko. Češi nejspíš vydělat nechtějí, za mořem chtěli, ale kdovíjak neuspěli. Celonárodní rána totiž nepodnítila stejně tak houfné divácké hnutí, takže po prvním víkendu kalkulačka zamrzla jen na jedenácti milionech. Dá se sice předpokládat, že Letu číslo 93 z pláten hnedle nesleze a že bude i díky svým kvalitám dlouho svádět peněženky, přesto se bude v davu letních hitů ztěžka prokousávat i třeba k padesáti milionům.

Právě do takto hodnotných krajů si to mašíruje rodinná veselice RV, v níž Robin Williams produkuje infantilní humor podle not Barryho Sonnenfelda. Ač další přírůstek do kolekce filmů, které Cival nechce nikdy vidět, zasloužil si už za jeden víkend víc jak šestnáct milionů a jasnou první pozici. Vzhledem k věrnosti „rodinného“ obecenstva to není zlý start. I když si ohromný zástup 3639 kinařů, kteří RVčko promítali (mimochodem 25. největší v historii), pravděpodobně představoval o poznání větší zájem publika. To ale nejspíš čeká na třetí misi Ethana Hunta, jenž se sice ohání nulovou šancí, jeho vyhlídky na klidné splácení 150 milionů dolarů narvaných do rozpočtu jsou ale rozhodně vysoko nad nulou. Paramount si snad pro M:i:III vymíní nasazení do více jak 3800 amerických kin, s kteroužto sumou Huntovi v klidu věřím i na sedmdesát milionů za první víkend. S explozivními trailery a hladem po blockbusterech se dle mého nebude přihlížet k (ne)kvalitám dvojky a poletí se do sálů pěkně v davu. Tak jak si to Tom Cruise naplánoval. Alespoň doufám. (mimochodem, recenze by k vám měla doputovat už za několik desítek minut – doufám podruhé :-)

Vraťme se ale ještě do současnosti, k bronzové lekci z gymnastiky jménem Stick It. Nenápadná sportovní teenagerovka pro sebe urvala solidních deset milionů, takže se nám po delší době sešikovaly tři novinky na medailových pozicích pěkně vedle sebe. Silent Hill už jen smutně čučí z povzdálí, jelikož absolvuje klasicky hororový pád o víc jak 50% za víkend. To stejné platí pro Scary Movie, které možná chystá pátý díl, ale zároveň malinko vychází z módy (viz finálních 90 milionů pro SM4 a 118 pro SM3). Obstojně si vede po druhém víkendu Sentinel, Doba ledová 2 dál couvá vstříc DVDčku, devátá Divočina marně sní alespoň o splacení poloviny ze svého osmdesátimilonového rozpočtu a... „poslední“ The Benchwarmers? Ty si dál v klidu vyhrávají svoji baseballovou loser-ligu. Pokud se ptáte, proč se u výčtu TOP desítky zmínilo jen devět filmů, zaostřete opět na seznam „předem ignorovaných filmů“ a najděte si titul Akeelah and the Bee. Černošskému spellingovému drámu se ale nechci vyhnout pouze já, jak lze usoudit z chabých šesti milionů a osmého místa.

Toť vše. Tak zase za týden s trochou adrenalinu od frajera Hunta, kterému ztěží zkříží cestu vymítačský horor American Haunting nebo soví srajda Hoot. Natož asijský spektákl The Promise.