Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Jak se daří hollywoodským studiím - část druhá


ikona
TedGeorge
Jak se daří Universalu, Sony a Parmountu? Hollywoodská studia v kostce. Druhá část. 

PRVNÍ ČÁST ČLÁNKU ZDE

Slovy populárního českého youtubera Mishy: „Už jsem tady zas“. Vítejte u pokračování článku, který si klade za cíl nastavit zrcadlo současné situaci těch největších hollywoodských hráčů. Před pár dny jsme rozsvítili v ústředí studií Warner Bros., Disney a Fox. Je tedy na čase proklepnout si zbytek. Zbývají nám Universalové, Sony a Paramounti. Neplním sliby a ty dva vzadu - Lionsgate s bratry Weinsteiny - si pošetřím na speciální článek. Slibuji, že vyjde dřív, než Karlovo pokračování článku 50 filmů před Star Wars, které musíte vidět. 

Na tomto místě se v rychlosti vyjádřím ke kontroverzi, která se rozhořela v mém vzkazníku po vydání prvního článku. Opravdu řeším jenom kinotržby a nevyjadřuji se k upadajícím prodejům filmových nosičů. Zároveň se vyhýbám penězům za takzvaný „Video on demand“ prodej filmů a miliónům dolarů, které přisypou televizní stanice za prodej práv. Nemluvě o prodeji hraček a dalších. Sliby jsou v mém případě chyby, ale do budoucna plánuji článek, který se bude výše zmíněné problematice věnovat. Naplánoval jsem to tedy hezky, úvod je klasicky přetažený a dost už bylo příprav na samotné čtení. Otevřete si exkluzivní (a pouze na „černém“ trhu dostupné) červené víno z dílny mého kamaráda Jiřího Ilčíka a jdeme na to.

Když jsem minulý rok psal článek Hollywoodská studia pod drobnohledem, narazil jsem na zajímavý fakt. Budu se tu citovat a omlouvám se za to: „V roce 2008 byly tržby studia 6 miliard dolarů, z toho 2.7 miliardy pocházelo z filmových nosičů a jiné formy distribuce přímo do domácností. V roce 2014 to bylo už jenom 3.7 miliardy, z toho 900 milionů (!!!) přišlo z distribučních kanálů mimo kina". Důvod? Paramount všichni opouštějí. Abrams pro ně režíroval Star Treky, ale utekl k Disneymu. Marvel s nimi produkoval filmy, ale utekl k Disneymu. Těch příkladů je víc. Vám jenom stačí vědět, že studio v současnosti zažívá velký ústup ze slávy a jedním z posledních věrných je Michael Bay se svými Transformery. 

 

Jaký měli rok 2015?
Říkal jsem, že Michael Bay je jedním z posledních věrných. Ne posledním, takže jste tasili svoje pomyslné kolty zbytečně. Jistě, máme tu ještě Toma CruiseMission Impossible. Právě Národ grázlů (na ten český distribuční název si prostě nezvyknu) je nejúspěšnějším filmem studia za minulý rok. Cruise potvrdil, že Ethan Hunt pořád táhne a do pokladničky přinesl  682 milionů dolarů ze světových kin. Do vod průměrného, nikoliv průserového, roku Paramountí bárku odtáhl Spongebob s Willem Ferrelem

První jmenovaný si při rozpočtu 60 milionů dolarů přišel na celkových 323. Ten druhý si spolu s Markem Wahlbergem vystřihl roli ve filmu Táta je doma a na Vánoce se z toho vyklubal překvapivý komediální hit. Jak jinak nazvat více než 150 milionů dolarů z Ameriky a celkových 240 ze světa. Není divu, že už se kuchtí pokračování.

Výčet úspěšných zakončím Sázkou na nejistotu. Kamarád Willa Ferrela, Adam McKay, šel proti všem předpokladům dokonce do boje o Oskary a dá se říct, že uspěl na všech frontách. Big Short si došel pro více než 130 milionů dolarů ze světových pokladen, což je při rozumném rozpočtu 29 milionů dolarů respektu-hodné číslo. No a teď k těm méně úspěšným. Studiu se podivnou distribuční taktikou podařilo pohřbít svojí hororovou dojnou krávu Paramount Activity

Poslední instance superlevného strašení se musela spokojit s pouhými 18 miliony dolarů z Ameriky celkem. Jenom pro srovnání tu napíšu, že trojka měla otvírák 52 milionů dolarů a celkem vydělala víc než 100 milionů dolarů jenom za velkou louží. Kdysi největší hollywoodští hráči pak ještě stihli poslat do kin sequel Hot Tub Time Machine. To je ten film, který jste buď neviděli, nebo ho nemáte rádi. Líbil se KarloviR a jeho existence je tedy oficiálně neuvěřitelná.

Málem bych zapomněl, že z toho bylo celkem 13 milionů dolarů. Ano, šlo do tisícovek kin a utrácelo se za kampaň. Argument o nízkém rozpočtu tedy neobstojí. Za zmínku snad ještě stojí na domácí kameru natáčený a tím pádem hnusně vypadající Projekt minulost alias Project Almanac. Celkem z toho bylo 33 mega. Dál už tu nic nemám a pro mocné studio je to smutná vizitka.

Začátek roku 2016.
Hledáte zástupce distribuovaného tímto molochem v první patnáctce nejúspěšnějších filmů tohoto roku? Hledáte marně. Jediným větším úspěchem prvního kvartálu je Ulice Cloverfield 10. S malým rozpočtem si projekt pod producentským dohledem J.J. Abramse došel pro více než 100 milionů dolarů z kin po celém světě a navíc se mu podařilo potěšit většinu fanoušků filmu svými kvalitami. 

Už v úvodu ke studiu s velkým P jsem se zmínil o Michaelu Bayovi. Poslední věrný si odpočinul od Transformerů a jeho chlebodárci mu poskytli 50 milionů dolarů na film 13 hodin: Tajní vojáci z Benghazí. Bayův pokus o vojenský majstrštyk ve stylu Černý jestřáb sestřelen bohužel prošuměl. V Americe sice překonal hranici 50 mega v tržbách, ale svět na příběh o hrstce statečných vojáků v Africe neslyšel a snímek poslal do zapomnění. Tento relativní neúspěch bude Paramounty bolet nejméně. 

Všichni víme, že Michael dostal možnost režie za odměnu a klid na place Transformerů pět. A dost možná i šest. Nyní v rychlosti k Zoolanderovi. Nikdy jsem nechápal, jak si tato nevtipná fraška vysloužila kultovní status. Nicméně stalo se a Ben Stiller natočil pokračování, které propadlo. Pokračování pošuka ve slipech od Prady nezajímalo skoro nikoho a celkových 56 milionů v tržbách z kin nemohlo zaplatit ani reklamu. 

Své si na začátku roku chtěla říct také Margot Robbie, ale nebylo jí přáno. S přispěním Tiny Fey jančila v Afghánistánu a Paramountu nevyšel ani druhý pokus o přiblížení života hrdinných vojáků ze země hvězd a pruhů pojmenovaný Whiskey Tango Foxtrot. Pisálek prahnoucí po laciném titulku by napsal: „Ženy prostě do války nepatří“.

Výhled na zbytek roku 2016.
Paramount může tento rok vydělat na třetím Star Treku, pokračování Želv Ninja, remakeu Bena Hura (uff) nebo dalším Jacku Reacherovi. To je podle mne docela bída, ale pojďme si na ně posvítit jednotlivě. Režisér předposledního, předpředposledního, předpředpředposledního a předpředpředpředposledního dílu Rychle a zběsile Justin Lin převzal žezlo po příliš důležitém a Paramountu nevěrném J.J. Abramsovi. Stal se kormidelníkem u třetího Star Treku. Premiéry se dočkáme už za necelé tři měsíce a podle mě to bude velký úspěch. První dvě cesty mateřské lodi Enterprise byly až příliš dobré a lidé chtějí znovu vidět kapitána Kirka, Spocka a spol. na plátně. Můj tip na celkové tržby? 800 milionů. 

Želvy Ninja bezesporu zase vydělají slušné peníze, ale na půl miliardu rovnou zapomeňme. Na to byla jednička až příliš zapomenutelným pokusem o oživení kariéry profesionální hollywoodské maminky, Megan Fox. Zajímavé to začíná být u Bena Hura. Co si budeme nalhávat, filmům tu rozumíme všichni. Proto máme rádi originál s Charltonem Hestonem a na poličce máme leporelo znázorňující legendární závod kluzáků. Pardón, těch vozů. Lidé mimo MovieZone filmům bohužel nerozumí a proto se s Ježíšovým vrstevníkem možná seznámí až tento rok. Za tu drzost Paramountům úspěch nepřeji, ale tuším ho. (pozn. redakce: Tede, už proboha nepij!)

No a konečně Jack Reacher. Ethan Hunt bez steroidů rozvířil debatu, jestli se Cruise už dočista nezbláznil. Komiksová postava, kterou měl hrát dvoumetrový svalovec, vyfasovala před pár lety právě Cruise a svět se chvíli smál. Pak se kouknul na film a… smál se dál. Tedy ne všichni. Takový imf byl velmi spokojený. Já spokojený nebyl. Byl jsem přímo… jeden vulgarismus na článek jsem si vyplýtval už na začátku. Zpátky k číslům. 

Jednička se stěží zaplatila a těžko od pokračování čekat nějaké stovky milionů zisků. Paramount hraje na jistotu, a tak se znovu hovoří o rozpočtu menším než 100 milionů dolarů. Stejně jako u Sony se sám sebe ptám, jestli těch filmů na letošní rok není nějak málo. Kdysi mocné studio prostě živoří a pohled na premiéry v dalších letech ukazuje, že mu pšenka v dalších letech jen tak nepokvete. Z mraku jménem Transformers však ještě párkrát zaprší a poslední nevhodnou metaforou bych naše povídání o Paramountech zakončil.

A to je konec, přátelé. Alespoň prozatím. Začíná nám letní sezóna, které bude vládnout studio Disney. V době čtení článku jste už možná viděli souboj Kapitána Ameriky s Iron Manem a celý svět vás dřív nebo později napodobí. S Civalem si články oznamující překonání rekordů rozdělíme napůl a já budu ve volném čase chystat další tématické články zabývající se hollywoodskou mašinou na peníze. Pořád je o čem psát. Mějte se a v hlavním městě někdy na viděnou.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace