Dodnes si vzpomínám na první Making of videa snímku Merantau, někdy z roku 2008. Partička všehoschopných magorů se v nich pod dohledem zarostlého a mírně obtloustlého chlápka prala v jakési tělocvičně. Chlápek si je točil na malou kamerku a vypadalo to jako běžný trénink Silatu, s tím rozdílem, že občas chlápek pokynul, scéna se zastavila a jelo se znovu. Zbytek je historie, jakkoliv mám k Merantau nemalé výhrady, byl to pro Garetha Evanse odrazový můstek k věci jménem The Raid, ke stylu, který momentálně udává tempo v onom mikrožánru, který nazýváme asijská prémiová držková.

 

The Raid 3 se pomalu a jistě připravuje. A pokud máme soudit podle skoku v měřítku a ambicích, který tahle série prodělala mezi prvním a druhým dílem, máme se věru na co těšit. Na kvalitách zmíněných filmů mají stejný podíl jako Evans i aktéři - Iko Uwais, Cecep Arif Rahman, Yayan Ruhian a další. Takže ve chvíli, kdy Gareth Evans jen tak mimochodem na YouTube vyhodil pětiminutový kraťas, jakousi previzualizaci samurajské scény podle jeho gusta, musíme to notně brát jako týmovou spolupráci téhle party. Je to samurajská scéna podle jejich gusta. A je boží.

A proč je vlastně velkou motivací? Inu, Evans ji spolu se třemi aktéry natočil za pouhé tři dny v jednom z velšských lesů, přičemž si sám vedl kameru i střihačské nůžky. Pro vaši informaci, natočeno na Sony NEX-7, což je foťák, jehož ekvivalent dnes seženete za dvacet tisíc, možná třicet s lepším sklem. Sestřiženo klasicky na notebooku a běžném střihovém programu jako Adobe Premiere. Natočeno v lese, kterých je všude kolem vás víc než dost. Že si z vás teď dělám legraci? Jistě, know-how režiséra a schopnosti herců, v tomto případě spíš bojovníků, jsou to nejzásadnější. Stačí se podívat na obrovskou dynamiku, která vyplývá z kamerových úhlů, žiletkově přesného střídání pozic a hudby vyrobené na míru finálního sestřihu. O choreografii a nasazení všech zúčastněných ani nemluvě.

 

Zároveň je to však znovu ujištění o tom, že dobrý film není o stohlavém štábu, drahé technice nebo exotických lokacích. Základem je nápad, stavebním kamenem schopní herci a maltou samotné vyprávění - ať už pomocí dialogů, úderů nebo třeba jen správně načasovaných záběrů. K natočení dobrého kraťasu víc nepotřebujete, takže všechny ty tuzemské nářky o nedostatku prostředků jsou prostě liché. Nejdůležitější je nápad. Řemeslo vypilujete časem a co se týče dostupnosti techniky, nikdy v minulosti jsme na tom nebyli tak dobře. I na dva roky starý iPhone natočíte solidní Full HD obraz, přičemž zrcadlovka, která vám udělá jakž takž filmový look je k mání od dvanácti tisíc. Kupte si k jejímu seťáku třeba 50mm pevné sklo s f/1.8 za tři tisíce a máte přesně ten image, co potřebujete. Hlavní jsou ale ty nápady. Jsou zadarmo a přesto mnohdy k nezaplacení. Jestli nějaký máte, tohle Evansovo video by vás mělo konečně trochu rozhýbat k činům.