Revenant nám od začátku imponoval. Drsné natáčení, nádherný vizuál a totálně zapálený DiCaprio slibovali unikátní filmovou podívanou, jíž by Alejandro González Iñárritu potvrdil svoje filmařské kvality. Jak to tedy nakonec dopadlo? Novinářská je za námi, tak si to pojďme probrat.

 

Jak to vidí KarelR

A Oscara získává... Tom Hardy? Vůbec bych se tomu nedivil, Šílený Max totiž pod Leem pravidelně podtrhává koberec a nejvíc se těšíte na jeho scény. Proč? Protože jde o pragmatického parchanta, kterému člověk skoro fandí navzdory tomu, že by vlastně neměl. Ale co naplat. Na druhé straně holt stojí prachbídně vykreslený stopař, který se desítky a desítky minut potlouká divočinou, jen abyste mohli obdivovat krásné scenérie. Ty se Iñárrituovi samozřejmě povedly a navrch se může pochlubit famózní úvodní akcí. Tím to ale bohužel končí, zbytek je totiž jen natahovaná přehlídka syrové filmařiny, jíž zoufale chybí šikovnější uchopení. Ano, všechno to natočit muselo být totální peklo. Na rozdíl od Apokalypsy nebo Misie je ale většina té píle nepříjemně promarněná.

 

Jak to vidí Cival

Iňárritu to přepálil trochu jako v době Babelu. I tady strašně moc chce. Chce nás oslnit bijákem syrovým, intenzivním a sugestivním, chce ukázat znovuzrození z lůna přírody, příběh pomsty, řezání masa a tnutí do živého... ale tak nějak to nefunguje. Když pominu že nejúžasnější produkční momenty, kdy Lubezki znovu řádí na poli nepřerušovaných záběrů, nám už propálily upoutávky, a že se zjevné věci stávají tak strašlivě pomalu, až si vzpomenete na hobity (akorát tady se nechodí, nýbrž plazí), tak zamrzí hlavně celková nepřesvědčivost a paradoxní moment, kdy se DiCaprio tak moc snaží, až vás vlastně moc nezajímá a nebaví. Spirituální rozměr uměle nevykouzlíš a Revenant bohužel brzo splaskne.

 

Jak to vidí Mr. Hlad

DiCaprio toho Oscara fakt hodně chce, tady ale trochu přestřelil. Evidentně si při výpravě do americké divočiny sáhl na dno a scény, kdy žere syrové maso, spí v mrtvém koni nebo si užívá peřejí v rozvodněné řece, jsou momenty, kdy mu jeho práci asi nebudete závidět, ale bohužel tvůrci tak trochu zapomněli na to, že pokud máme nějakému hrdinovi fandit, musíme ho znát. A tady ho neznáme. Hugha Glasse napůl sežral medvěd, kámoši ho nechali chcípnout v lese, on se ale vrátil a chce se pomstít. Kdo je ale Hugh Glass? Těžko říct. Celou dobu uvidíte jen a pouze DiCapria, který má bradku, vypadá jak dřevorubec a někam se plazí, jde, nebo umírá. Těch pár momentů z jeho minulosti moc nefunguje, a tak je to většinu času právě jen a pouze ten zarostlý DiCaprio, nic víc. A to nestačí. Nakonec se ukáže, že mnohem zajímavější a komplikovanější postava je Tom Hardy v roli záporáka, jemuž možná budete i držet palce. Takže jak? Je to skvěle natočené, Lubezki potvrzuje, že je mistrem dlouhých záběrů, pár scén je solidně drsných a DiCaprio, Hardy a překvapivě i mladý Gleeson hrají výtečně. Ale celé je to o hodinu delší, než by mělo být a tu hodinu navíc jsem musel v kině strávit s hrdinou, kterého neznám a jehož osud mi byl vlastně celkem ukradený. A to je trochu blbý.

 

Jak to vidí Rimsy

Iňárritu svým balancem na pomezí popcornu a artu opět míří na Oscary. Stejně jako v Birdmanovi se dočkáme Lubezkiho nekonečných kamerových jízd, které od začátku výborně šponují atmosféru. Po nekompromisním rozjezdu ale přijde zpomalení a tempo klesá stejně rychle jako DiCapriovy oscarové šance. Zdlouhavé záběry na naturalisticky zdecimovaného Lea plazícího se krutým lesem nemusí leckoho bavit. Já bych s tím problémy neměl, kdyby ale aspoň trochu rozvíjely příběh, o kterém z trailerů a celé kampaně víme bohužel skoro všechno. Stylového finále se sice dočkáme a osobitou atmosféru Revenantovi nikdo neodpáře, přesto je na škodu, že střihačské nůžky nebyly o poznání nekompromisnější. Ovšem Hardy je skvělý, Leovi to tentokrát už asi vyjde (přestože měl i mnohem lepší role) a zklamán určitě nejsem. Nebude to pro každého, ale kvalita tam je!

Recenzi čekejte v nejbližších dnech.