Do Čech ten pětidenní festival obžerství, rodinného handrkování a poflakování ještě nedorazil, v Americe jde ale o jeden z nejdůležitějších svátků roku, kdy studia chtějí vydojit z diváků skoro tolik peněz, kolik zacinká během vánočních žní. Letos se jim to povedlo takřka ukázkově a díky vyvážené kombinaci vděčných novinek a silných listopadových blockbusterů se o Díkuvzdání Hollywood slušně napakoval.

Nejvíc z toho těžily poslední Hunger Games. Finále supervýnosné young-adult ságy sice vydělává míň než díly předchozí, pořád to ale stačí na dominanci na trhu a ohromné výdělky. Od středy do neděle si takto Katniss vyžádala 76 milionů dolarů a Hunger Games se díky tomu vytáhly na dvoustovku jen z Ameriky. Celosvětový účet je ještě zajímavější – průběžných 440 milionů dolarů se bude ještě výrazně navyšovat, studiu Lionsgate každopádně už teď musí steskem po téhle sérii stékat slzičky po skráních. Takovouhle zlatou slípku jen tak nenajdou.

TRŽBY SÉRIE HUNGER GAMES

Stříbrnou příčku uchvátil nový animák Hodný dinosaurus. Ten má na kontě 55 milionů po pěti dnech, což není kdovíjaká výhra - jeho víkendových 39 milionů zvládlo takové V hlavě trumfnout skoro dvouapůlnásobně. Jenže V hlavě byla trochu jiná váhová kategorie, animák první jakosti, co ho hýčkali kritici i první diváci a tlačily ho dopředu trailery lákající na originální rodinnou komedii. Hodný dinosaurus oproti tomu působí rutinně a jako takový je i chválen v recenzích jen střízlivě… na pixarovské poměry vlastně málo, dokonce jako jeden z nejhorších animáků téhle kdysi zázračné továrny na „kreslené“ dojáky.

Je zajímavé, že zrovna u Pixaru ta přímá úměra mezi kvalitou, úvodními ohlasy a komerční úspěšností funguje, a to víceméně spolehlivě. Hodného dinosaura by to nicméně nemělo postihnout nějak fatálně, na svých 150 milionů dolarů jen z Ameriky si nejspíš postupně přijde, což není na originální, původní animák úplně špatná bilance - to jen mezi pixarovskými velehity jde o suverénně nejslabší kousek. O Oscary pak taky budou bojovat jiné tituly, o případném pokračování se bude rozhodovat spíš podle výnosů z merchandisingu (dozajista ohromných) než podle tržeb z kin.

TRŽBY PIXAROVEK

Velkou radost nám ale dělá až pohled na pozici číslo 3. Tady do toho buší Creed, nečekaný spin-off série o Rockym, na který si Sylvester Stallone myslel dlouhé roky. Nakonec vznikl paradoxně tak, že za ním parta mladých tvůrců přišla s látkou o mladém černošském boxerovi, ta Slyovi sedla, a tak kývl na provázání se svým univerzem. A díky tomu vznikl boxerský flák, jenž je nejlepším filmem z Rockyho světa přinejmenším… no, přinejmenším od oscarové jedničky!

TRŽBY FILMŮ SE SYLVESTEREM STALLONEM

Creed se těší extrémní přízni kritiků i diváků a projevilo se to i na výdělcích. Třicet milionů za víkend a 42 za pět dní v distribuci značí jediné: totiž že i při vyšších propadech, které po Díkuvzdání přicházejí, bude tenhle svěží snímek atakovat sto mega jen z amerických kin! Obyčejná sedmička Rockyho by takové terno ani náhodou neudělala…

TRŽBY FILMŮ S ROCKYM

 

Ve výrazně skromnějších relacích už se pohybuje zbytek pole: Nejlíp si z něj vedl nový Bond, jenž si o víkendu přilepšil o 12 milionů, celosvětově má ale Spectre už třičtvrtě miliardy. Snoopy na páté pozici si pak připočetl necelých deset melounů, takže v Americe je na stodvacítce.

Druhou půlku desítky otvírá nevýrazná vánoční rogenovka The Night Before, která je aktuálně na 24 milionech, a veskrze zbytečný remake argentinského oscarového hitu The Secret in their Eyes s Nicole Kidman.

Za pozornost ale stojí vytrvalý zájem o novinářské drama Spotlight, které si brousí pera na nejrůznější ceny a roste v klasickou nezávislou trvalku, čtyřmilionový víkend si ale střihlo i oscarové želízko indie matadorů ze studia Fox Searchlight jménem Brooklyn – adorovaná dobovka přinese hodně slávy britskému režisérovi Johnu Crowleymu, scénáře čile píšícímu literátovi Nicku Hornbymu a hlavní hvězdě Saoirse Ronan. Prý jde totiž o pořádnou pecku.

 

Desítku uzavírá symbolicky sympaťák podzimu Marťan, který mimo jiné odsoudil za hranici top tenu Victora Frankensteina: Bídná hororová fantasy s Radcliffem a McAvoyem naprosto vyhořela na dvanáctém místě s katastrofálními třemi a půl miliony po pěti dnech promítání.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se jako jediná premiéra pokusí prosadit sváteční horor Krampus: Táhni k čertu.