Ach, už vidím všechny ty nedočkavé tváře v komentářích, řvoucí proč o tom Bondovi zas a znovu píšeme, když se nám tolik nelíbil. Proč? Protože nás to baví. Bez ohledu na emoce dvou znepřátelených táborů, nebo snad právě s ohledem na ně, protože filmy mají přece vyvolávat debatu, to je jeden ze smyslů MovieZone jako takové, případně akcí, které pořádá za hranou virtuálního prostoru (a sem patří i MZ Live). Jsme nesmírně vděční osudu, že i po deseti letech máme v diskuzích relativně uklizeno a scházejí se tam převážně jedinci, co chtějí v první řadě diskutovat a až v té druhé dělat bugr. Takže díky i vám, milí čtenáři, že to berete takhle zodpovědně. I pro vás je určen následující článek - dílem shrnutí osobní pocitů a konkrétních výtek k scenáristickému a dramaturgickému pojetí nejnovější bondovky, dílem odrazový můstek k následné diskuzi.

A hlavně to neberte příliš vážně, protože někdo jiný by mohl podobným způsobem pitvat třeba tolik opěvované Zlaté oko nebo Casino Royale. Nebo třeba Poslední křížovou výpravu, Impérium vrací úder nebo Kmotra. Jakkoliv ceděné mezi zuby, jsou to pořád jen subjektivní názory a mihotavé myšlenky. Nevyrážejte kvůli nim na válečnou stezku, ale pokud k nim máte co říct, rádi vás potkáme v diskuzi. Užijme si bondovské atmosféry, protože už za pár týdnů se budeme všichni duševně připravovat na Star Wars. A Bond zas na pár měsíců nebo možná i let zmizí za obzorem. Teď tu ale je, "každý" ho viděl, a tak je celkem fajn si o něm nad imaginárním pivem popovídat.

A ještě jednou, pro ty pomalejší, následující text obsahuje spoilery.

Strana 1 z 5

1 2 3 4 5

Začátek, konec a muzika

Vrtulník sem, vrtulník tam
V recenzi i následné diskuzi jsem zmínil, že mi na Bondovi vadí celá řada dramaturgických přešlapů. V tomhle článku už se nechci opakovat a budu se snažit vyhnout i úvahám kolegy Civala, takže jsem si vybral deset konkrétních bodů, na kterých se mi snáz popisuje, proč Spectre nepovažuji za "svou oblíbenou bondovku". Úvozovky proto, abyste se nad tím termínem zamysleli a uvědomili si znovu jeho subjektivitu. A začneme... na začátku. Před pár hodinami se Samu Mendesovi povedlo mi zkazit den, když se přiznal k tomu, že onen úvodní nepřerušovaný záběr se ve skutečnosti skládá ze čtyř záběrů. Ne že bych to nevěděl, z hlediska fyzikálních zákonů to ani nebylo možné, bez ohledu na Van Hoytemovo mistrovství. Jen tak trochu zamrzí, když se k tomu režisér přizná takhle brzo. Mohl si to nechat do audiokomentáře, holomek jeden. Na tom záběru to ale nic nemění, je parádní a uvádí Bonda na scénu v tom správném světle. V druhém plánu pak ukazuje, jak by mohla vypadat skutečně povedená a drahá adaptace videoherního Hitmana. Ale to jsme se rozepsali k něčemu, co vlastně kritizovat nechci.

 

Mrzí mne ten vrtulník. Nikoliv jako akční scéna, tady opět není moc co kritizovat. Ale pokud v úvodní scéně, která je často jednou z nejpamátnějších na celém filmu, postavím do hlavní role vrtulník, opravdu je nutné dělat z vrtulníku důležitý objekt i ve scéně finální? A nechci slyšet, že jednou je to vrtulník a podruhé helikoptéra, protože je to jedno a to samé. Od scenáristy to vnímám jako lenost, protože v případě nejdražší bondovky historie by měla být jediným omezením jeho fantazie a nikoliv rozpočet.

Za další fail považuji úplný konec bitky ve vlaku, která je jinak asi nejpovedenější akční scénou. Ano, je to v podstatě jen bitka, ale choreografie je super a čím víc toho zničíte na hadry, tím lépe se u diváků zapíšete. Bautista navíc prezentuje onu fyzickou nadřazenost beze slov a zůstává tak ikonickým záporákem. Jenom škoda toho vyhození z vlaku. Ano, Bond se ho asi nemohl zbavit tak, že by ho ubil k smrti, ale vyhození z rozjetého dopravního prostředku? Opět opakujeme úvodní scénu a způsob, jakým skončil padouch tam. U Hinxe je navíc možné, že to přežil a objeví se v některé další bondovce, pokud se tedy tvůrci rozhodnou zachovat aktuální rozložení figur a nebudou s nástupem potenciálního nového Bonda znovu restartovat (Craig si přenesl Brosnanovu M do nové éry, takže to úplně nutné není). Proto je trochu hloupé předstírat, že jednou podobné vyhození projde a jindy ne.

 

A ještě k Hinxovi. Zaháknutí za vypadávající sudy je hezký nápad, jen škoda, že podobným způsobem už letos vyřídil Paul Walker nezastavitelného Tonyho Jaa. Opravdu scenáristé nemají čas koukat na blockbustery od konkurence? Ano, chápu, že časově to asi nevychází a možná ty scény vznikly časoprostorově nezávisle na sobě, ale nepotěší to. Ostatně vyhození z vlaku je podobně řešeno i v Zatím spolu, zatím živí, což je mimochodem VELMI podobná bitka.

Tentacle porn
Tady bych vlastně mohl nechat jen nadpis, protože se mi nechce rozsekávat, jestli je písnička Sama Smithe dobrá nebo ne. Podle většiny lidí stojí za pendrek, ale to samé jsem si myslel o písničce ke Quantum of Solace. Pro změnu miluju úvodní titulkovou sekvenci i písničku ke Casino Royale. Ale Casino Royale miluju od začátku do konce a nechci, aby to zas někdo používal proti mě. Takže... tentacle porn. Digitální chobotnice je v titulcích snad až moc. Líbí se mi použití inkoustu coby jedu při střelbě ze zbraní, líbí se mi vlastně i omotávání chapadel kolem nahých žen (důraz na ty nahé ženy, samozřejmě), ale stojící digitální potvora a pod ní se scházející Bond a Madeleine? Symbolika starších titulkových sekvencí byla přeci jenom trochu méně prvoplánová. Tož tak.

 

Strana 1 z 5

1 2 3 4 5