Bratři Coenové, Ridley a Tony Scott  (Tony dnes již bohužel zesnulý) – asi nejslavnější bratrské filmařské dvojice v Hollywoodu. Ale i kromě těchto celosvětově známých režisérských jmen se dnes ve filmovém byznysu pohybuje několik zajímavých a relativně nových „brášků“. Pojďme se podívat tři méně známé, avšak velice zajímavé bratrské spolupráce ve filmové branži.

Justin Kurzel, Jed Kurzel

Nováčci. Před rokem a půl by o této australské dvojce nebylo téměř co psát. I dnes si jejich jména ještě málokdo pamatuje, ale jejich dokončované a připravované projekty jsou natolik zajímavé, slibné a atraktivní, že je potřeba je podchytit a naučit se jejich jméno skloňovat dříve, než je budou znát všichni.

 

Justin Kurzel (1974) je tahounem téhle dvojice a už tu o něm v posledních měsících padla několikrát zmínka. Na festivalech zaujal svým psychologickým debutem Snowtown (2011) z australského předměstí. Další připravovaný projekt se mu ale rozpadl. A dost možná tahle nepříjemnost byla tím nejlepším, co se mohlo Kurzelovi stát. Michaela Fassbendera totiž Snowtown zaujal a v době, kdy australský talent neměl do čeho píchnout, sešel se s ním ohledně připravované adaptace Macbetha a zřejmě si padli do oka. Načež Kurzel tenhle projekt vzal a zbytek je historie, která se právě píše. Již během postprodukce Macbetha se objevila zpráva, že si Justin Kurzel zopakuje spolupráci s Fassbenderem v připravované herní adaptaci Assassin's Creed (kde „Fassy“ figuruje i jako jeden z producentů). Macbeth přitom sklidil výborné ohlasy na festivalu v Cannes a dočkáme se ho v listopadu i v našich kinech.

Jed Kurzel (1976) opatřil bratrovy filmy hudebním doprovodem. Kromě toho přidal znepokojivé melodie i k australské hororové pecce Babadook (kde ztvárnila hlavní hlavní roli Essie Davis, Justinova manželka), gangsterce Son of a Gun a westernu Slow West – v hlavní roli hádejte s kým. Fassbendera tihle bráchové prostě okouzlili a prosazuje si je, kam jen může. V květnu se v Cannes domluvil Jedův režijní debut, komedie z tenisového prostředí s pozoruhodným názvem „Ivan Lendl Never Learnt to Volley“. Bratři Kurzelové jako kluci hráli tenis aktivně a určitě tak použijí spoustu svých zážitků, znalostí a postřehů.

 

Mark Duplass, Jay Duplass

Herci, scenáristé, ale nyní především producenti. V současnosti jedni z nejvýraznějších tvůrců americké indie scény, kteří pod značkou Duplass Brothers Productions produkují především vztahové dramedie, často debutujících režisérů. Tahounem je v tomto tandemu především mladší Mark (1976), který v mnoha těchto filmech i hraje. Mezi nejvýraznější producentské bratrské zářezy patří Sestra tvojí sestry, The One I Love, Skeleton Twins a seriál Togetherness, což je jejich společné producentsko-scenáristicko-režijní dítě. V současnosti pracují na druhé sérii Togetherness a koprodukují ve spolupráci s HBO i „dospělý“ animovaný seriál Animals o životě městské havěti (holubů, krys, štěnic...) v New Yorku. Premiéra nás čeká příští rok. Jay (1973) si kromě toho zahrál i v seriálové pecce Transparent a vrátí se i v její druhé sérii.

Joel Edgerton, Nash Edgerton

Opět australské bratrské duo. Joela (1974) asi netřeba blíže představovat. Herec, který se mezinárodně prosadil především díky oceňované domácí kriminálce Království zvěrstev (2010), si od té doby zahrál v mnoha větších i menších produkcích a spolupracoval se světovou režisérskou smetánkou. Joelovy ambice ale nejsou pouze herecké a v poslední době o tom dává světu vědět. Je scenáristou kriminálky Felony, spoluscenáristou postapokalypťáku The Rover a před pár měsíci byl kritiky i diváky velmi vřele přijat jeho autorský (scénář, režie a velká role) thriller Dárek. Bude zajímavé sledovat, zda se pokusí (a dokáže) na tento úspěch navázat.

 

Jenže pokud píšeme Joel, tak musíme psát i Nash. Protože bez něj by mladší Edgerton možná vůbec nebyl tam, kde je. Nash Edgerton (1973) si jako mladík v polovině devadesátých let řekl, že se stane filmovým kaskadérem. A tak se jím stal. Navíc začal točit krátkometrážní filmy. Do těch obsazoval svého bratra, který s ním později spolupracoval i na scénářích. Skamarádili se s dalšími australskými filmovými nadšenci a utvořili volné seskupení vzájemně se podporujících filmařů Blue-Tongue Films. Roku 2008 režíroval Nash svůj první a zatím i poslední celovečerní film – velmi dobře přijatý noirový thriller The Square. Co se týče jeho kaskadérské dráhy, tak začátky si odbyl třeba u filmu Street Fighter: Poslední boj. Od té doby pracoval na více než stovce projektů. Mezi jeho nejvýraznější zářezy patří trilogie Matrix nebo Star Wars: Klony útočí. Tady se skamarádil s Ewanem McGregorem a od té doby mu dělá kaskadérského dvojníka u mnoha filmů. U McGregorova filmu Last Days in The Desert (uvedeném zatím pouze na festivalech) figuruje i jako koproducent a režisér druhého štábu. Stejně tak vedl druhý (akční) štáb u jednoho dílu první série Temného případu. Jako kaskadér se samozřejmě podílí i na filmech svého bratra (např. 30 minut do půlnoci, Velký Gatsby) a z úplných novinek zmiňme Straight Outta Compton nebo The Nice Guys, právě dokončovanou kriminálku s Russellem Crowem a Ryanem Goslingem. Zkrátka brácha, jakého byste u svého filmu chtěli mít taky.