Velkých ambic netřeba. V Sony to pochopili a s bubáckou oddychovkou zvládli porazit velké režijní osobnosti světového filmu. Jack Black si tak připsal velmi cenné skalpy a vrátil se díky novince Husí kůže aka Goosebumps zpátky na výsluní. Po sérii propadáků to byla jedna z posledních jeho šancí, podařilo se mu ji ovšem využít.

Ne beze zbytku, protože 23,5 milionu dolarů není kdovíjaká darda a příbuzné filmy typu Noc v muzeu zvládají vydělávat násobně větší balíky. Husí kůže ale nestála ani šedesátku a díky sázce na 3D, přívětivým recenzím a kvůli komerčně vděčné rodinné povaze lze předpokládat, že pozice v kinech nevyklidí úplně rychle. Na úvod si přitom zvládla vydobýt první příčku v kasovním žebříčku, což je hlavně s ohledem na nevýraznou kampaň a chabou Blackovu star-power, jíž ještě ublížila řada propadáků, jednoznačný úspěch. Za sebou přitom Husí kůže nechala Scotta, Spielberga i del Tora... tedy velká jména.

 

Ridley je na tom ještě dobře, ten má vyděláno: Marťan si totiž jako sci-fi trvalka připsal dalších 21 milionů a průběžně hlásí jen z Ameriky 143 mega. Přidejte jich dalších 175 ze zbytku světa, kde ale taky není všem výdělečným dnům konec, a máte před sebou blyštivý comeback Ridleyho Scotta, jenž zvládl uspět ve všech myslitelných ohledech. Hezky pěkně.

SROVNÁNÍ AMERICKÝCH TRŽEB INTERSTELLARU, MARŤANA A GRAVITACE 

Steven Spielberg je na tom o poznání hůř. Tomu musí dělat nejvíc radosti pohled na RottenTomatoes.com, kde si Most špiónů užívá 93% pozitivních recenzí při průměrném ratingu 7,8 z 10. Až daleké předaleké Chyť mě, když to dokážeš se těšilo větší přízni kritiků, a to už je hodně dávno... Na IMDb má pak nové drama z časů studené války náramných 8,4 hvězdiček, takže diváci zjevně juchají a my bychom se nemuseli v kině nudit jako u Válečného koně nebo Lincolna.

 

Oldschoolová dobovka s Tomem Hanksem, na jejímž scénáři makali i bratři Coenové, by se učitě měla promítnout aspoň do nějakých kategorií oscarových dostihů. Výdělky ale nejspíš žádné terno nebudou: Patnáctimilionový otvírák by normálně znamenal tržby okolo padesáti milionů, u chválené oscarovky by se ale mělo jít výrazně výš. Stomilionový hit nicméně nečekejme.

V tomhle směru se nezadařilo ani Guillermu del Torovi, jenž vyrukoval s gotickým horororem Purpurový vrch s Tomem Lokim Hiddlestonem a Jessicou Chastain. I tady nejčastěji letí palec nahoru, ovšem nikterak extaticky. Víc ale zamrzí třináctimilionový start, jenž látce s rozpočtem za 55 melounů kdovíjak neprospívá. Guillermo del Toro by přitom jasný hit potřeboval hrozně moc, protože jeho aura od Faunova labyrintu vytrvale chřadne... a bez jejího lesku se toho třetího Hellboye prostě nedočkáme. Mimochodem, Purpurový vrch distribuovalo studio Universal, které letos láme jeden rekord za druhým, a tak si může tohle klopýtnutí dovolit. Už předem ale zákulisní tamtamy naznačovaly, že právě s touhle látkou to nevypadá příliš dobře a že studio očekává spíš problémy. Takže žádné šoky.

 

Propady jen o 40% hlásí na dalších místech Hotel Transylvánie 2, konverzačka Stážista a akční krimithriller Sicario - první dva filmy jsou slušnými trvalkami, hlavně Stážista překvapuje, Sicario pak zase bude chtít alespoň v technických kategoriích promluvit do sezóny plné pozlacených cen.

Naopak nejrychleji mizí fantasy Pan. Ukázkový propadák s Hughem Jackmanem zvládl z tří a půl tisícovek kin vytáhnout prozatím pouhých 25 milionů (z toho necelých šest teď o víkendu) a o moc víc jich už nepřidá. Uvážíte-li, že stejnou sumu rodinná zívačka vytáhla i ze zbytku světa, rýsuje se nám tu slušná pohroma.

Na devátém místě najdete ještě sportovní drama Woodlawn, za které utratili fanoušci amerického fotbalu solidní čtyři miliony, desítku pak uzavírá young-adult sága Labyrint: Zkoušky ohněm.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se zkusí prosadit hudební novinka Jem and the Holograms nebo Murrayho výlet na Blízký východ Rock the Kasbah. Vydělávat by ale měla hlavně fantasy Poslední lovec čarodějnic a další Paranormal Activity.