Čína je pro filmový trh čím dál důležitější. Ví to Michael Bay, jehož poslední Transformeři v zemi plné čím dál bohatších lidí překonali v tržbách 300 milionů dolarů. Ví to i studio Universal, jehož poslední instance Rychle a zběsile tu atakovala dokonce 400 milionů dolarů. A v neposlední řadě to ví i Tom Cruise, jehož Mission: Impossible 5 spolufinancoval čínský Amazon - Alibaba. No a teď se do toho pořádně obují Warneři.

 

Pár dnů před plánovanou návštěvou čínského prezidenta v USA podepsali Warneři smlouvu roku. S investiční společností China Media Group založili zbrusu novou distribuční společnost Flagship Entertainment Group Limited. Ta bude produkovat čínsky mluvené filmy určené nejenom pro domácí trh, ale i pro celosvětovou distribuci. Prvního čínského snímku se dočkáme v průběhu roku 2016. Píšu dočkáme, protože Warneři vážně hodlají servírovat plody jejich čínské kooperace po celém světě.

Hlava Warner Bros., pán s podezřele tematickým jménem Tsujihara, naservíroval novinářům klasické PR kecy o tom, jak je tohle partnerství důležité pro pochopení prastaré a unikátní čínské kultury po celém světě. Jeho čínský protějšek Ruigang Li pak dodal, jak je rád, že spolupracuje s nejlegendárnějším hollywoodským studiem a jak je nadšený z toho, že díky této kooperaci nabídne všechny ty zásadní příběhy z čínské historie divákům po celém světě. Nemažme si ale med kolem pusinek, za vším stojí prachy a logika.

 

Warneři jasně vidí, že v čínských kinech leží a budou ležet pohádkové zisky. Jediným problémem jsou specifika tohoto trhu. Na jedné straně to jsou pořád relativně malé zisky z jedné prodané vstupenky pro Hollywood (25%), na druhé straně to jsou státem zavedené kvóty, které do země pouští jenom vyvolené filmy a starají se o to, že domácí blokbustery mají vždy dostatečný prostor vydělat desítky a stovky milionů dolarů, respektive juanů. To důležité na akci Kulový blesk je právě skupina China Media Group. To je společnost, kterou z velké části vlastní a kontroluje stát.

 

ČTĚTE TAKÉ: MAJÍ KOMUNISTÉ POD PALCEM HOLLYWOOD?

Takže kde leží "pravda"? Někde uprostřed. Ne že by pro Warnery nebylo důležité distribuovat čínské filmy po celém světě, společnost má ostatně bohaté zkušenosti s lokální distribucí. Ať už to je španělská a mexická hororová pobočka studia kontrolovaná zasloužilým umělcem Guillermem del Torem, nebo německé a italské komedie. Jádro pomyslného pudla leží v tom, že Warneři potřebují přístup na trh. Hlavně kvůli svým Batmanům, Supermanům, Silmarillionům (je to jen otázka času...) a dalším, které teď v čínských kinech potkáme úplně všechny. Na to můžete vzít jed. I kdyby měl pan Kevin „Warner“ Tsujihara na oficiální návštěvě sežrat bernardýna. Že by ty trenky na Hradě reflektovaly i globální byznys?

---

Vytáhni v hospodě: Okénko do tržeb v čínských kinech. Skončilo léto a účet je vystaven na částku 4.6 miliardy dolarů. Každým rokem přibývají stovky kin a tisíce sálů. Očekává se, že během následujících 3-4 let budou tržby z kin za rok vyšší než 10 miliard dolarů, a tím pádem překonají Ameriku v pozici největšího trhu na světě. No dopr…