Tak jsme přišli o další legendu. Tahle sice nemá Oscary ani filmy, u kterých by tleskaly zástupy kritiků z celého světa, ale do filmové historie se zapsala možná ještě víc. Ve věku 76 let zemřel Wes Craven, jeden z nekorunovaných králů hororu. V neděli prohrál svůj boj s nádorem na mozku. Než se vrhl na kariéru režiséra, učil angličtinu a humanitní studia, ale přeci jen ho to táhlo k filmu, i když možná trošku jinému, než byste čekali. Začínal s postprodukcí u porna, tehdy však používal pseudonym.

 

První film, v němž bylo víc krve než nahoty, natočil v roce 1972 a šlo kultovní The Last House on the Left, jeden z nejslavnějších příspěvků subžánru exploitation, v němž se dvojice manželů mstí partě zločinců za to, že jim znásilnili dceru. Exploitation zůstal věrný i se svým dalším kouskem, hororu Hory mají oči, v němž se hrdinové střetnou uprostřed pouště s partou kanibalů. Velkolepý úspěch a regulérní zápis do hororové historie však přišel v roce 1984, kdy se Craven podepsal pod Noční můru v Elm Street. Hororová klasika, v níž začínal Johnny Depp, vsadila na svérázný vizuál a hlavně světu představila kotelníka se smrtící rukavicí Freddyho Kruegera, jenž dnes patří k legendám, jako jsou Drákula, Frankensteinovo monstrum nebo Jason Voorhees.

 

V dalších letech už to s Cravenem tak slavné nebylo, i když filmy jako Lidé pod schody nebo voodoo podívaná Had a duha mají svoje kouzlo. Režisérovi se povedlo stylově uzavřít (alespoň na čas) Kruegerovu sérii filmem Nová noční můra, v níž si chytře pohrál se žánrem a ukázal, že když chce, umí být meta a zvládne překvapit ohýbáním hororových pravidel, která sám tvořil. To se mu hodilo i u jeho dalšího kousku, legendárního Vřískotu, v němž popřel všechno, co k žánru slasheru patří a po jeho shlédnutí jste si už na podobné filmy nikdy nemohli koukat stejně. Pravidla, že přežije jen panna, první umře černoch a kdo se s někým vyspí, podepíše si automaticky rozsudek smrti, najednou neplatila. Bylo to chytré, brutální a zábavné. A z Cravena se díky Vřískotu stala hororová legenda pro další generaci diváků.

 

Z Vřískotu se měla stát série, ale Cravenovi se do toho extra moc nechtělo a třetí díl natočil jen proto, že mu studio povolilo hudební drama s Meryl Streep Hudba mého srdce. A k překvapení všech jde o jeden z jeho nejlepších filmů. Pak už ovšem došlo k návratu k napínákům. Noční let, v němž Cillian Murphy terorizuje na palubě letadla Rachel McAdams, byl hodně fajn, pokus o návrat ke slasherům Vem si mou duši ale nevyšel a ani čtvrtý Vřískot nebyl bůhví jaká sláva. Na druhou stranu Cravenovi to asi mohlo být jedno. Důvodů, proč by si filmoví fandové měli jeho jméno pamatovat, je zatraceně hodně.