Chinese TCL Theatre je slavné kino uprostřed hollywoodského bulváru. Jsou před ním ty nejslavnější chodníkové hvězdy (Spielberg, Scorsese, Hanks), otisky rukou a nohou v betonu a jeho interiér pamatuje slavnou premiéru Hvězdných válek v roce 1977 nebo několik oscarových večerů (dnes Akademie rozdává svoje sošky v sousedním Dolby Theatre). Dřív se jmenovalo Grauman´s Chinese Theatre a hollywoodští pamětníci mu tak říkají dodnes, i když ho v roce 2013 koupila čínská korporace TCL a kruh se pomyslně uzavřel. Zvenku kino připomíná čínský chrám z filmů Shaw Brothers, zevnitř je obrovský IMAXový sál bohatě zdoben - tak trochu jako londýnské superkino Odeon na Leicester Square - vejde se do něj skoro tisíc lidí a hostí třetí největší plátno v USA (to druhé na Lincoln Square v New Yorku jsem měl taky tu čest obhlédnout a v obou případech se český IMAX krčí v rohu).

 

Ani tenhle krátký přehled superlativů ale nebyl důvodem, proč se do TCL těsně před návratem do Česka vydat. Zaprvé jsem chtěl dát sbohem hollywoodským kopcům a přišlo mi stylové tak učinit projekcí San Andreas, ve kterém popadají baráčky v Los Angeles a San Franciscu. Obě města jsem navštívil v rozmezí jednoho týdne, a apokalypsa je vždycky tak nějak silnější, když se odehrává všude kolem vás. V jedné scéně dokonce padají budovy jen pár bloků od kina a napumpovaný zvukový systém zařídil, aby byl pocit bezprostředního ohrožení dokonalý. Jenže ani zvuk nebyl tím nejpádnějším důvodem, proč zaplatit za dva lístky skoro čtyřicet dolarů.

 

TCL Theatre je totiž jediným americkým (a pokud nepočítáme kanadské Ontario tak defakto jediným na světě) kinosálem vybaveným novou imaxovou technologií - dvojicí laserových projektorů, na kterých se pracovalo dlouhých pět let. Jedná se o největší technologickou investici v historii firmy. Projektory vypadají jako dvě obří ledničky (s vnějším kapalinovým chlazením), každý z nich váží cca 800 kilogramů a ukrývá složitou laserovou mašinku se stovkou laserů a osmi stovkami tisíc malých odrazných ploch.

 

Rozlišení je 4K a produkovaný jas? Lasery prý běží na 30% svojí kapacity a přesto generují obraz, který trumfne cokoliv, co jste kdy viděli. IMAX hodlá tuto technologii do konce roku nainstalovat do dvou desítek sálů. Hlavní cíl? Nabídnout divákům něco navíc - věc, za kterou lze bezostyšně vymáhat tučný příplatek. Kinaři samozřejmě neustále vyhlíží další trumf v podobě 3D, 4DX, nového Dolby a dalších udělátek, které natáhnou publikum od Netflixu do kin. Větší cena za větší zážitek. Je laser odpovědí na úbytek lidí v kinech? Na tuhle otázku není snadná odpověď, ale pokud jde o přidanou hodnotu pro opravdové fanoušky, pak byste jednoznačně měli začít doufat, že se k podobné investici časem rozhoupe i IMAX na Floře.

 

Laserový IMAX je postavený od nuly, nevychází z žádné podobné technologie, a byl konstruován s cílem dosažení maximálního kontrastu. Neony září jako opravdové neony, červená barva řeže plátno na kusy, černá je opravdu hodně blízko černé a bílá vystupuje do prostoru. Žádný jiný digitální ani filmový projektor momentálně nemá srovnatelný kontrast a jas. A třešnička na dortu? Pro novou laserovou projekci se kompletně přepracoval systém polarizace a při použití 3D brýlí dochází jen k velmi nepatrnému poklesu jasu, který je navíc v případě 3D projekce kompenzován vyšším výkonem laserů.

 

Osobní dojmy? Bylo to nejlepší 3D od Avataru, ale nebylo to ani tak dílem filmařů jako spíš samotnou laserovou technologií. Fantastický kontrast vás pohltí (spolu s ideální pozicí v sedmé řadě - dokonale vykryté zorné pole) - odlesky slunečního svitu na padajících mrakodrapech jsou oslňující, v tmavých scénách najednou ve stínech detaily nejen tušíte, ale dokonce i vidíte. Moje oči hltaly každou další scénu a nechtěly, aby film skončil. Slušný díl práce odvedl i dvanáctikanálový audiosystém, ale ve srovnání s obrazem hrál sotva druhé housle. Hrozně rád bych v laseru viděl nějaké starší filmy, zejména některé známé noční scény, protože způsob, jakým dokáže nová technologie vytáhnout z temnoty dříve neviděné, je pro mne osobně redefinicí filmového zážitku. A 3D bez otravně tmavého obrazu a dalších bolístek? Už během trailerů se mi chtělo zvolat budiž světlo. Nemusím snad dodávat, že třeba noční scéna se zažehnutím meče v ukázce na nové Star Wars vypadá fantasticky.

 

Kvality filmu samotného jdou trochu stranou, výjimečně je nedovedu nezaujatě posoudit, protože jsem se ochotně a rád soustředit na technickou stránku. Víceméně se shodnu s Hladem a Karlem na tom, že chyběl humor a přebývala klišé. Na druhou stranu jsem měl na film z podobného ranku vyloženě chuť a geografická poloha taky sehrála svou roli, takže jsem z kina odcházel spokojený. A tak trochu litoval, že mi letadlo letí hned druhý den, protože Jurský svět v režii laseru určitě taky nebude k zahození.

 

Jsou tedy laserové projektory spásou kinozážitků a bude jich i po Evropě v době premiéry nových Hvězdných válek dost? První odpověď zní určitě, druhá možná. Lasery zatím rostou jako houby po dešti v USA a Asii, ale v Evropě to s instalacemi zatím vázne. Už nejsem blázen jako dřív, abych kvůli lepší kvalitě kupoval letenky do Londýna nebo zajížděl do Berlína, ale nikdy neříkej nikdy. Laser posouvá vjemy o notný kus dál a rozdíl je dokonale hmatatelný a očividný = nemusíte být hardcore kinofil, co rozezná na první pohled 1080p a 4K nebo šestikanál od dvanáctikanálu. Pro naše dobro doufejme, že se lasery brzy probojují i do konvenčních kin, protože pro mne osobně jsou zatím nejen povýšením vizuálních orgií (Šílený Max by se dostal na ještě zajímavější level), ale také záchranou třetího rozměru, kterému se většinou cíleně vyhýbám.

 

Tady se klidně přiznám, že bych si San Andreas dal znovu ve 3D, ačkoliv je film pouze konvertovaný a občas používá mírně rušivé 3D přeostřovačky. Bezkonkurenční jas a kontrast v kombinaci s bonusovým rozměrem však vyvolal etalonový zážitek, o kterém asi všichni ti ztrojrozměrňovači sní. Další zlepšení může přijít už jen s úplnou absencí brýlí, ale to bude ještě na hodně dlouhé lokty. A 2D v laseru? IMAX i pro něj využívá oba projektory, aby vyplnil celé plátno dokonalým obrazem. Už teď se mi po něm stýská. Doufejme, že nějaký exemplář konečně přeskočí velkou louži a usadí se na Starém kontinentě. Nejblíž by měl být zatím Odeon na Leicester Square, který už si laserové kombo objednal. Promítat se bude na plátno cca 24,5 x 20 metrů, což jsou zhruba rozměry pražského IMAXu Flora. Sami si rozhodněte, jestli vám to za letenku na Star Wars stojí. Já mám celkem jasno. Star Wars, vánoční trhy, návštěva The Shard... důvodů se najde dost a dost.