Brad Bird je šikovný tvůrce. Ale rozhodně v něm nevidím opravdu zásadního režiséra, už proto, že jde spíš o zručného řemeslníka bez jasného rukopisu a jednotících příběhových motivů, než o filmaře s jasně identifikovatelnou tváří. Úplně tedy nerozumím chvalozpěvům v diskuzích, které by Birda tlačily div ne do Star Wars a bondovky. Ano, Mission: Impossible 4 byla fajn, ale žádný zázrak - návrat k Pixaru a angažmá u dvojky Úžasňákových mi přijde zcela adekvátní. 

 

Jedním ze zásadních důvodů je čerstvé zjištění, že Birdova novinka Země zítřka kdovíjak slavně nedopadla. Bird dostal od Disneyho prostor pro nakopnutí nové sci-fi ságy, která bude snadno přístupná rodinkám s dětmi, ale díky zasazení retro prvků (až steampunkových) nepůjde o zaměnitelnou sterilitku. Taková byla vize, ale její realizace selhala.

Nudný blockbuster za 200 milionů dolarů (!) tedy potvrdil hrozby, jež šlo vyčíst z mdlé kampaně, a kasovně paběrkuje. Otvírák za 32 mega a 40 milionů utržených za čtyři dny prodlouženého víkendu samozřejmě nezní jako úplná pohroma, kilo holt padne už jenom v Americe, to by ale při takové marketingové masáži mocnářů od Disneyho zvládla každá druhá srágora. Výsledkem je tak jasné zklamání, jak komerční, tak z kvalit filmu... a i z projektů, jež si poslední měsíce vybírá George Clooney.   

 

Je to trochu potupa pro snadno přístupnou megaprodukci, když ji zle zatopí i týden stará nenáročná komedie o zpívajících slečnách. Ladíme je ale fenomén a jeho dvojka se prostě zvládla přesně trefit do tužeb svého publika. Jsou z toho další čtyři pětky z prodlouženého víkendu a poskočení až ke 125 milionům po jedenácti dnech v amerických kinech. Slušný frkot.

Ladíme se navíc logicky zvládá ještě lépe etablovat i na dalších kontinentech, takže nejspíš dá 300 mega celosvětově a... zítra se bude ladit všude! Jestli tahle série nebude mít do deseti let šest dílů, tak sním svoje stormtrooperské trenýrky.

Hodně slušně jede i Šílený Max. Kulervoucí vize ďábelského staříka George Millera se těší výjimečné přízni kritiků a jako naprosto zásadní blockbusterová šleha zvládá držet propad zisků pod magickou hranicí 50%. A to je u hřmotných akčňáků hotový zázrak. Díky tomu si Max připsal o víkendu 23 milionů a během týdne zdolá americkou stovku. To je prostě paráda. 

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE ŠÍLENÝ MAX

Slušná čísla navíc přitékají ze zbytku světa, kde Max už nastřádal stovku. Když k tomu připočteme všechnu tu šeptandu, teasování Millera s Hardym na případná pokračování a nadšenecký humbuk, kdy hlavy učené skládají na adresu Maxe euforické ódy, pak se nelze zbavit naděje, že sequely Warneři odklepnou. A hodně brzy. A hodně moc.

 

Uplynulý víkend byl nicméně po dlouhé době prvním, kdy hned pět filmů má celkem mocné výnosy. Dokazuje to i Poltergeist, který odstartoval s devíti miliony za pátek a dostrašil se až na 23 mega z víkendu. Recenze téhle hororové předělávky, v jejímž originále měl svého času své geniální prstíky smočeny Steven Spielberg, jsou bohužel slaboučké, takže překvápko se nekonalo a přišla další žánrová zbytečnost. Jako podnikatelský projekt to ale zase (bohužel) funguje a takových šedesát míčů se nastřádá.

Na páté pozici se drží Avengers: Age of Ultron s dvacetimilionovým přídavkem. Pokračování superhrdinské týmovky to dotáhlo už přes čtyři kila jen z Ameriky. Svoje si tahle marvelovka - lapající už po globální miliardě a čtvrt - bez problémů odkroutí.

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY V AMERICKÝCH KINECH 2015
(bez "loňského" Amerického snipera) 

 

V desítce si pro pár drobáků došly ještě hrdinky komedie Divoká dvojka, dobovka Daleko od hlučícího davu, sedmička Rychle a zběsile, taškařice Policajt ze sámošky 2 a animák Konečně doma. Kam se ale hrabou se třemi až jedním milionem na první pětku...

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden budou o světlo na finančním slunci zápolit Croweova romantika Aloha a katastrofické San Andreas. Při aktuální popularitě Bradleyho Coopera, Emmy Stone a Rocka jsem na výsledky obou bijáků hodně zvědavý.