Vetřelčí sága se zdá být prokletou. Pořád do ní někdo šťouchá, ačkoliv se jí povedlo skvěle podat a natočit hned na první pokus, který ostatně díky výročí můžete momentálně vidět i v kinech. Polil vás studený pot tenkrát, když Ridley Scott ohlásil režisérský sestřih. Nakonec se ukázalo, že to byly opravdu jen drobné kosmetické úpravy. Prometheus byl tenkrát jen vzdálenou hrozbou, ke které jsme po nostalgicky střiženém teaseru přistupovali s dychtivým optimismem.

Opravdoví hardcore fandové vám ale potvrdí, že jediným správným Vetřelcem je ten první. Cameronovi Vetřelci do série zavlekli celou řadu nových konceptů, které byly ne vždycky kompatibilní s originálem (viz dlouholetá roztržka ohledně vetřelčí krve - v jedničce je to nekompromisní kyselina, v Cameronově filmu vás jen trochu štípne). Trojka je totálním odklonem od zbytku série a noční můrou, která snad Davida Finchera budí dodnes z klidného a zaslouženého spánku. A čtyřka? Ta vznikla vlastně jen proto, aby vydělala peníze, poučila nás o zvráceném francouzském vkusu, a trochu polechtala ego stárnoucí Sigourney Weaver.

Pětka si teď bude moct podat se čtyřkou ruku, protože v zásadě vykazuje podobné symptomy. Sigourney už je regulérně stará, ale Blomkamp jí slíbil, že si její nejslavnější postava zaslouží lepší odchod ze scény. Fanoušci by s ním možná nesouhlasili, protože se naučili demonstrativní sebevraždu ze trojky považovat za tlustou a definitivní čáru za celou sérií, ale to teď nechme být. Alien 5 hodlá statečně ignorovat trojku, čtyřku, Promethea i oba Alien vs. Predator filmy.

Ačkoliv je v tom Blomkamp za jedno nejen se Sigourney, ale i se značnou částí fandovské základny, je to zřejmě absolutní rekord v neúctě ke svým předchůdcům. Aby bylo úplně jasno, radši zhlédnu dva sequely a do třetice ještě jeden crossover s predátorem, nerezovým Arniem a třeba i Kačerem Donaldem, než abych se třásl hrůzou, jak Ridley rozšteluje základy série v druhém Prometheovi. Jenže jedna věc je slintat nad nad několika Blomkampovými náčrtky a druhá je otevřeně mluvit o tom, že se to všechno smázne houbou jako školní tabule a nakreslí znovu.

 

Samozřejmě by to nebylo poprvé. Třeba Bryan Singer si to vyzkoušel dokonce opakovaně, když ignoroval třetího a čtvrtého Supermana, nebo spolu s Vaughnem poslal do horoucích pekel třetí X-Meny. Ještě mnohem zábavnější je, když podobnou chybu musí přiznat režisér předchozích filmů. Michael Bay se čtvrtými Transfomery a úplně novým castingem zastává strategii "důstojného mlčení", zatímco Stallone při natáčení Rocky Balboy otevřeně přiznal, že pětka stála za pendrek a Rocky si zaslouží lepší koncovku. Což je ovšem tvrzení, které minimálně jeho účastí ve spinoffovém Creedovi získává trhliny.

Na tyhle retcony (retroaktivní kontinuity), v komiksech naprosto běžné, si asi budeme muset u filmů zvykat. Marvel se je snaží pomalu zavádět ve svých megahitech - viz Hulk v Avengers nebo klepy kolem obměny Spider-Mana. A Vetřelec nebude jedinou pětkou, která hodlá ignorovat hned dva mladší bratříčky. Terminator: Genisys v podstatě taky začíná od dvojky, podobně jako čtyřka (Salvation) ignorovala předchozí trojku. Některé frančízy by se prostě měly nechat na pokoji, ale znáte to... peníze nikdy nespí.

 

Teď nezbývá než doufat, že je Blomkamp chytřejší než průměrný internetový diskutér, který dokáže s pomocí finále dvojky coby odrazového můstku přes noc vymyslet deset zápletek zajímavějších než průměrný hollywoodský spektákl dnešní doby. A pak tu máme připomínky producentů, těch milých pánů, co na film musí někde vyštrachat alespoň 100 milionů dolarů, několik script-doktorů a záchranu v postprodukci, kdy se zapálenému režisérovi film vezme a přestříhá podle studiových standardů. Nezapomínejte, že mluvíme o 20th Century Fox.

Naděje umírá poslední. Pokud tedy není v jejím okolí nesmrtelná Ripleyová.