Je to sakramentsky tučná rovnice: Každý z odstínů vychází tak na pět milionů dolarů. Adaptace slaboduchého bestselleru Padesát odstínů šedi si totiž užila mohutný křest ve světových kinech, odkud vytáhla skoro čtvrtmiliardu dolarů! Na poměry eRkových erotik jde o zcela bezprecedentní úspěch, který suverénně zajistí filmové verze dalších dílů. Zároveň se studioví hlavouni vrhnou naplno do pátrání po podobných látkách, jež by mohly taky přijít na nějakých čtyřicet milionů dolarů a i bez monumentální kampaně vydolovat, jako totální masovka, z multiplexů dvacetinásobek svého rozpočtu.

NEJVYŠŠÍ ÚNOROVÉ OTVÍRÁKY

 

Nicméně... osobně se přiznám, že jsem od Padesáti odstínů šedi čekal po komerční stránce ještě víc. Hlavně v amerických kinech, jež se o valentýnském víkendu plní tak nějak automaticky, bych předvídal aspoň stomilionový otvírák. Pátečních premiérových třicet milionů se ovšem povedlo přetavit "jen" v 81,7 mega za celý víkend. Jde o druhé nejvyšší číslo v rámci únorových historických tabulek a pátou největší položku mezi eRkovými otvíráky. Když ale uvážíme, že vcelku nenápadný SpongeBob to před týdnem odpálil za 55 melounů a Americký sniper před měsícem startoval na 89 milionech, tak můžeme na šedou mánii v Americe nahlížet trochu rezervovaněji. Tžby téhle rádoby skandální blátotlačky navíc poletí rychle dolů a celkové výnosy se budou pohybovat nejspíš okolo 170 milionů.

NEJVĚTŠÍ ERKOVÉ OTVÍRÁKY

Jiná ekonomická paráda je to na ostatních kontinentech. I v Česku jsme byli svědky šílenství, kdy se úsměvný softpórek stal na pár dní hlavní celospolečenskou událostí a vyprodal kina tak, jak se to žádnému jinému filmu pár měsíců nepovedlo. Z toho pramení velkorysých 158 milionů dolarů ze zbytku světa a tedy úhrnný start za globálních 239 mega. Pan Grey bude mít na nové letadlo. I tady se ale přiznám, že jsem čekal trochu víc. Jsem ovšem zvědav hlavně na to, jak rychle bude film kina vyklízet v příštích týdnech a jak moc na dohled se dostane té vysněné miliardě. Možná bych měl být zvědav i na pojetí a úspěch sequelů, ale... pojďme se bavit radši o opravdových filmech a ne o skandálně nudných srágorkách.

 

Tak třeba Kingsman! Nová comicsová pecka od redakčního ňufánka Matthew Vaughna mile překvapila. Jasně, pohybuje se ve výrazně skromnějších komerčních dimenzích, je nicméně velmi potěšitelné, že blockbusteru s jednoznačným britským šmakem se povedlo zasáhnout do černého i v Americe a vytěžit tu za první víkend krásných 35 milionů dolarů. I ta stovka hrozí, pokud se filmu povede vytrvat a zúročit tak výborné reakce diváků a střídmě spokojené recenze.

Hlavně je ale fajn, že ze sebe Matthew Vaughn zvládl setřást deku trochu rozpačitých výsledků svých bijáků v amerických kinech. Kick-Ass tu s ohledem na své kvality celkem prošuměl, ani lahůdka X-Men: První třída nezvládla své kvality naplno zpeněžit. U Kingsman: Tajná služba to ale klaplo na sto procent a Vaughn tak může být považován nejen za našláplého autora comicsových pecek, ale i za regulérního hitmakera. Přejeme mu to jako málokomu jinému.

TRŽBY FILMŮ MATTHEW VAUGHNA

 

O fous níž se náramně daří už zmíněným hitovkám minulých dní: Sequel SpongeBob ve filmu: Houba na suchu klesl jen o 44% a připočetl si dalších 30,5 milionů dolarů, takže je na luxusních 93 melounech po deseti dnech promítání. Přidejte k tomu dalších 46 milionů ze zbytku světa a máte spoustu pádných důvodů k tomu, aby se uzavírala trilogie. A to dřív než za dalších deset let...

Ještě větší parádu si užívá Americký sniper, tentokrát na čtvrté pozici se šestnácti miliony. Dohromady jich má nastřádáno ale už neskutečných 304 a stane se suverénně nejúspěšnějším snímkem, jenž byl oficiálně uveden do amerických kin v roce 2014. Hunger Games totiž hlásí milionů 336, Strážci Galaxie skončili stylově na 333 milionech. Eastwood je však pět minut po půlnoci a na stará tvůrčí kolena zvládl neskutečně zdrtit.  

NEJVYŠŠÍ PÁTÉ VÍKENDY HISTORIE

 

Na pětce stojí za pozornost ještě paběrkující sci-fi od Wachowských Jupiter vychází. Devět milionů tahá tržby na slaboučkých 32 milionů, a i když bude hodně zachraňovat svět, odkud už stihlo přitýct bolest-trochu-tišících 59 melounů, pořád je to pro warnerovskou megaprodukci katastrofální bilance.

Ve zbytku desítky se od čtyř do necelých tří milionů vecpaly ještě snímky Sedmý syn (za mořem totální propadák!), výnosný méďa Paddington, oscarový Kód Enigmy, úspěšná bláznivina The Wedding Ringer a found-footage výplach Project Almanac.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí dvojka To byl zítra flám přejet teen komedii The Duff a Costnerovo McFarland, USA.