Konečně ho sejmuli! A že už bylo na čase! Megahitového Amerického snipera si ale podal hrdina, od kterého byste to tak úplně nečekali: SpongeBob!

Tenhle upištěný žlutý kujón si nás omotal kolem houby už před deseti lety v rozjíveném celovečerním animáku, od té doby ale (na rozdíl od jiných značek) nestihl odumřít. Jednička navíc byla velmi výdělečným podnikem, takže se oficiální rozpočet mohl navýšit oproti jedničce z třiceti na 75 milionů dolarů, bylo to ale jen dobře, protože díky tomu se nemuselo kráčet ve stejných animovaných šlépějích, ale SpongeBob mohl překvapovat a extravagantně bavit z většiny v hrané podobě.

AMERICKÉ TRŽBY SPONGEBOB CELOVEČERÁKŮ

Ano, z těch obrázků vypadá dvojka podivně přihnusněle - a myslet si to budou nejspíš i fanynky Antonia Banderase, jenž je tu zarostlý k nepoznání - i druhý celovečerní nášup je ale natřískaný gagy, hláškami a fórky, což pomohlo jednak k pozitivním recenzím a spokojeným diváckým ohlasům, druhák se díky tomu může z úctyhodného otvíráku za 56 miĺionů dolarů (pátý nejvyšší v rámci únorů) v klidu našponovat ke sto padesáti milionům. Každopádně na trojku by mohlo dojít celkem bez problémů.

NEJVYŠŠÍ ÚNOROVÉ OTVÍRÁKY

Eastwoodův Americký sniper tímto dokraloval, to nejpodstatnější už si nicméně nahrabat zvládl. Jeho průběžných 280 milionů dolarů je pořád naprostým obchodním šokem, ta čtvrtmiliarda, kterou nastřádal během minulého měsíce, se pak podepsala na celkově impozantních lednových tržbách zámořských kin, jež přesáhly jednu miliardu dolarů. I jeden hit holt zvládne zatřást celým trhem tak impozantně, že zastře průměrnost ostatní nabídky. Sniperových víkendových 24 mega je jinak osmým nej počinem historie.

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY S RATINGEM R

Třetí místo si pak v klidu zajistilo velkolepé science-fiction sourozenců Wachowských Jupiter vychází. Start za devatenáct milionů dolarů je furt lepší, než co by se od filmu s tak špatnými recenzemi a odkladem premiéry o víc jak půl roku dalo očekávat. Warnery v tomhle směru asi zachránil od totální pohromy casting, protože když do jednoho bijáku narvete Channinga Tatuma, Milu Kunis a Eddieho Redmaynea, tj. tři teenaggerské idoly, nedá se předpokládat, že by do multiplexů nepáchla ani noha.

SROVNÁNÍ DENNÍCH US TRŽEB SPEED RACERA, ATLASU MRAKŮ A JUPITERA

Pro produkci za nějakých 175 milionů dolarů je ale otvírák za devatenáct marnost a vyhlídky na dejme tomu padesátku jsou pořád dost hrozivá bída. Zbytek světa v tomto případě asi za kdovíjakého spasitele nebude, takže Wachowští budou jednoduše zase v průšvihu. U Speed Racera se šlo přitom zaštiťovat originalitou a extravagancí projektu, Atlas mraků je zas řadou diváků milován a je zřejmé, že konzervativním Amíkům nebyla po chuti spíš jeho ideová pokrokovost - jenže Jupiter vychází je poctivou blátotlačkou! Slabým blockbusterem, po kterém... by Wachowští už měli spíš z nouze kývnout na novou matrixovskou trilogii, chtějí-li se někdy vůbec vráti do první režisérské ligy.

 TRŽBY FILMŮ WACHOWSKÝCH

 

Na čtvrtém místě pak paběrkuje fantasy Sedmý syn s Julianne Moore a Jeffem Bridgesem. Potenciálně vděčná rodinná záležitost se zasekla už během natáčení a její uvedení v amerických kinech se pozdrželo o dobré dva roky. Hrozbu kasovního fiaska se při tom odvrátit nepovedlo - start za sedm milionů je fakt slaboučký.

Sedmý syn má ale štěstí aspoň v tom, že diváci na ostatních kontinentech k němu úplně neteční nezůstali a tuhle slabou žánrovku už podpořili víc jak 83 miliony dolarů. Úhrnné tržby půjdou přes kilo, což je na poměry zprzněného projektu, který mohl skončit rovnou na VOD a DVD ještě celkem solidní bilance. Každopádně jde o další error ambiciózní produkční společnosti Legendary Pictures, která by ráda sypala z rukávu jeden fantasy/comicsový hit za druhým... a nemá na to.

NEJHORŠÍ STARTY FILMŮ OD LEGENDARY PICTURES

 

Všechny další filmy v první desítce se sešikovaly mezi 4,1 a 5,3 milionů dolarů: Nejvýš se udržel Paddington, průběžně s 57 miliony z Ameriky. Jeho skóre ale výrazně vylepšuje zbytek světa, odkud milý méďa vytěžil už dalších 150 mega! Dvojka... bude?

Na šestce zklamává sympaticky vyhlížející, leč neúspěšné found-footage sci-fi Project Almanac, sedmou pozici drží velmi výdělečná oscarovka Kód Enigmy. Na osmičce boduje rozverná komedie The Wedding Ringer a deváté je nevýrazné melodrama Black or White. No a desítku pak uzavírá výnosný thriller s Jennifer Lopez The Boy Next Door.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí kina oslnit teen bondovská pecka Kingsman (první dojmy zde). Trochu se ale bojíme, že ji strašlivě zastíní jistý megahit Padesát odstínů šedi.