S tímhle článkem rozhodně nebudu tak originální, jak jsem si původně myslel, protože se teď podobných ohlédnutí objevila na internetu spousta. Vypadá to, že opravdu přetekla pověstná míra trpělivosti a šáša Depp už ve své krabici gagů nenachází nic moc nového. Jeho nejnovější snímek Mortdecai se snad ani v trailerové kampani nesnažil maskovat svou vyčpělost - se svou kníratou kampaní a retrolookem by měl možná větší šanci v listopadu, kdy je kníračů kolem dokola tak nějak přirozeně dost. Depp v něm byl opět za extroverta zvenku i zevnitř. Pokolikáté už? Můžeme mu tisíckrát závidět, že vlastní ostrov v Karibiku a randí s Amber Heard, ale je třeba si přiznat, že herecky má trochu problém. A je to docela škoda. Zejména tedy pro nás, protože Johnnyho honoráře minimálně do premiéry Mortdecaie nijak výrazně neklesaly.

RECENZE: MORTDECAI

 

Když bloudím Deppovou filmografií, s hrůzou si uvědomuji, že jeho poslední civilní rolí - vynechám Cizince jako pověstnou výjimku z pravidla - byl Sir Matthew James Barrie z Hledání země Nezemě. To bylo rok po prvních Pirátech z Karibiku - v době, kdy měl Depp roztočenou celou spoustu menších filmů jako Kokain, Libertin nebo Tajemné okno. Ani náhodou netvrdím, že to všechno byly báječné filmy, ale rozhodně jste v nich nemuseli Deppa hledat pod několika vrstvami make-upu. Tuhle éru započal až Burtonův Karlík. Ikonický, hravý, geniální a utržený ze řetězu.

A v tu chvíli jako by se Depp rozhodnul, že přestane hrát skrz emoce a začne hrát pomocí maskérské štětky. Už ve druhých Pirátech, jakkoliv na ně v kontextu současného stavu série lze vzpomínat v dobrém, je Jack Sparrow karikaturou sama sebe a ten obrázek Deppa s tuctem namalovaných očí, kterak sedí na trůnu domorodců, se jistě vryl do duše většině z nás. Jack Sparrow bohužel ve třetím díle zmagořil totálně a ony matrixovské snové sekvence tuhle sérii, nebo minimálně Deppovu postavu, dokonale pohřbily.

 

Tedy ne že by si toho producenti všimli. Vesele chystají další Piráty a Depp je samozřejmě na palubě. Sparrow je typické kariérní prokletí. Lidé jsou postavou unavení, vy ji nenávidíte, protože redefinovala vaši hereckou kariéru, ale hodný strýček z filmového studia se každé pondělí objeví před dveřmi s korbou plnou stodolarovek. Je to jako obrácení popeláři. Přijedou pokaždé ve stejnou dobu a místo toho, aby popelnice vybrali, je naplní milionovými honoráři. Kdo by si stěžoval? Deppův kariérní úpadek je ale mnohem hlubší než aby šel celý hodit na pomateného piráta.

Mnozí by mohli namítnout, že jsem zapomněl na Rumové deníky (nezapomněl, ale tomu vděčím opravdu spíše Deppově milé, Amber Heard) nebo Veřejné nepřátele - takovou tu divnou mannovku. Ano, Depp se umí odlíčit, když na to přijde. Bohužel ale v těchto dvou případech neměl vyloženě čuch na projekt. A tak se oba snímky utopily v moři podivínských rolí, které měly větší rozsah nebo rozpočet. Mluvíme tu o burtonovkách Sweeney Todd nebo Temné stíny. Jasně, vyčítat zrovna Burtonovi, že obsazuje Deppa do divných rolí, by bylo pošetilé, to je přece jeho trademark už od Střihorukého Edwarda. Namítal by snad někdo něco proti Deppově roli v celovečerní Alence? Vždyť je ten film tripová pohádka, která nějakým řízením osudu vydělala miliardu dolarů (ne že by byl originál normálnější, pusťte si ho někdy).

 

Potíž je v tom, že nejdřív Depp do podobných rolí vyloženě vbíhal a později už mu producenti nic jiného ani nenabízeli. Jak jinak si vysvětlit Zlého vlka v Čarovném lese, permanentně zhuleného Tonta v Osamělém jezdci nebo právě Mortdecaie? Vynechávám Imaginárium, protože tam se kvůli úmrtí Heatha Ledgera herci na roli tzv. složili a Terry Gilliam si může s Burtonem podat ruku. Deppova mimóznost se vkradla i do cameo roliček v Jump Street nebo Mrožím muži. Zkrátka to vypadá, že Johnny Depp už být normální neumí. Nijak tomu nepomohla ani Transcendence, kde by každý soudný herec po přečtení scénáře vzal nohy na ramena. Johnny se ale výzvě postavil čelem. A tvrdě narazil.

Je smutnou ironií, že Tim Burton bez něj natočil velmi civilní Big Eyes, ve kterých jdou herci vyloženě naproti oscarovým nominacím. Depp by se do vesmíru tohoto filmu nehodil, ale to neznamená, že už si ho nikdo nedokáže představit v normální roli. Pokud tedy lze definovat, co je normální. Četl jsem na Indiewire článek, ve kterém Deppovi radí, aby zahodil všechny ty šminky a hadry, aby se vykašlal na sequely. Jenže Johnny žije v jiném vesmíru, nakopnutém ohromnými balíky peněz z druhých a třetích Pirátů, ze kterých měl nejen tučný honorář ale i procenta ze zisku. A tržby jeho maškarních blockbusterů ho bohužel jen utvrzují v tom, že kritika je slepá a hlas lidu jest hlasem božím.

 

Radit miliardáři, aby přestal dojit zlatou krávu a vrátil se na zem, je většinou pošetilé. Kdo si nenabije čumák, ten se jen těžko může rozhlédnout kolem sebe. Můžete stokrát říkat "Hej, Johnny, podívej se na McConaugheyho. Lidi se mu smáli a dneska ho milujou." Depp vám klidně ukáže svůj záznam na Boxoffice Mojo a dokáže vám, že jeho lidi taky milujou. Krát deset. Nikdo už neřeší, že většina jeho platících diváků zbožňuje lego a pravidelně se pomočuje. K čemu zlaté sošky, když můžete mít za ty prachy ze zlata celou vilu? A dlouhonohou blonďatou kočku k tomu.

Tohle prostě může skončit jen vyhořením. Ať už publika nebo samotného Deppa. Uvidíme, co přijde dřív. Jestli někdo hledá spásu v chystané detektivce Black Mass, může s klidem zapomenout. Nejen že do čtyřicetimilionového projektu Depp nakráčel s požadavkem dvacetimilionového honoráře, ale když se pak vrátil se střízlivější nabídkou, vyžádal si několik změn ve scénáři. A jeho postava, přesně podle dobových reálií a záznamů, je plešatý playboy s bříškem a typickými 70s hadry. Takže další výzva pro maskérky a nikoliv Deppův herecký rejstřík.

 

Ale ono se to přežene. Deppovi je sotva padesát, vypadá na míň, a že promarnil svou nejlepší dekádu? Berte to tak, že si během ní vydělal pár stovek milionů. Jestli je všechny nerozfofroval, budou se mu za pár let hodit, protože až odkráčí z výsluní, a že to čeká úplně všechny, bude mít dost peněz na to, aby ve vlastní produkci rozjel opravdu dobré filmy. Jestli v nich bude hrát nebo jen bude z pozadí tahat za nitky - jako se to poslední dobou daří třeba Pittovi a jeho Plan B - to už je vlastně jedno. Prostor na renesanci tu rozhodně bude. Momentálně ho ale na střídačku mohou poslat jenom diváci, protože jeho vlastní ego je tak spokojené, jak jen může být.

Sami si nahlédněte do duše a řekněte, jestli byste se na jeho místě chovali jinak.