Tak tady jsem se šeredně sekl. Kdybyste se mě ještě před Vánoci zeptali, jak to vidím s Eastwoodovým Americkým sniperem, nejspíš bych mluvil o rádobyoscarovce a o zbytečném přívažku do filmografie Clinta Eastwooda. Z trailerů mě tenhle projekt nijak neoslovil, připadal mi audiovizuálně nevýrazný a nepředpokládal jsem, že by mohl po Smrt čeká všude, Mariňákovi a desítkách dalších válečných dramat přijít s čímkoliv novým, inspirativním.

Recenze nebyly na Eastwoodovy poměry kdovíjak nadšené, hlavně ale Americký sniper absentoval v nejrůznějších oceněních od kritiků a oborových organizací, takže se neobjevilo moc důvodů, proč by měl výrazně uspět mezi všemi těmi velebenými adepty na film roku. Jenže Akademie svého milovaného Clinta ve štychu nenechala a zahrnulo ho šesti oscarovými nominacemi, včetně té nejdůležitější za nej film. A Americký sniper, který zvládl o Vánocích tahat ze čtyř velkoměstských kin rekordní výdělky, se mohl plně vyzbrojen vrhnout do široké distribuce.

NEJVYŠŠÍ LEDNOVÉ OTVÍRÁKY

A vyšlo mu to kolosálním způsobem! Už za první den promítání napříč Amerikou film vytáhl z 3555 kin víc jak třicet milionů a podobné sumy zvládl těžit i během neděle a soboty. Za první víkend tak nastřádal rovných 90 milionů (suverénní lednový a zimní rekord!), a když uvážíme, že přisype ještě zisky za sváteční pondělí, bude mít po jednom prodlouženém víkendu na kontě neuvěřitelné kilo: Sumu, kterou většina Eastwoodových filmů a taky všechny konkurenční oscarovky z kategorii nej film neutržily za celý svůj pobyt v kinech.

NEJVĚTŠÍ ZIMNÍ OTVÍRÁKY

 

Sniper se tak naprosto šokujícím způsobem řadí mezi největší hity začínajícího roku 2015. Ano, lecjaký blockbuster si připíše takhle mohutný otvírák, málokterý ale bude mít takovou výdrž jako Eastwoodův válečný zářez. Divácká spokojenost je totiž maximální, jak lze odvodit z tzv. Cinemascore A+, o Americkém sniperovi se navíc bude čile diskutovat nejen kvůli velkým výdělkům, ale i díky oscarovým nominacím (co na tom, že na vítězství nemá nejspíš nárok prakticky v žádné kategorii).

TRŽBY FILMŮ CLINTA EASTWOODA

Starouš Eastwood tak bude na sklonku své kariéry prohánět třistamilionovou metu jen z Ameriky – přitom jeho nejúspěšnějším počinem bylo dosud v tomhle směru Gran Torino se 148 melouny a stomilinové oscarovky Nesmiřitelní a Million Dollar Baby. Steven Spielberg a David O. Russell, kteří byli jako režiséři s touhle adaptací knižní předlohy před Eastwoodem spojováni, si teď možná drbou hlavy. Jejich pojetí by ale nejspíš nebylo tak kasovně úspěšné, protože by pravděpodobně nepřišli s tak patriotickou verbovačkou, jakou vystřihl zkušenostmi ošlehaný tvrďák Eastwood. Každopádně pro čtyřiaosmdesátiletého Clinta jde o další neskutečný triumf a pro Bradleyho Coopera jen potvrzení hvězdného statusu.

TRŽBY FILMŮ BRADLEYHO COOPERA

 

Historické tabulky se ale přepisovaly i z druhé strany. A bohužel u toho byli naši hrdinové Michael Mann a Chris Hemsworth. Jejich Hacker neboli Blackhat v kinech absolutně vyhořel a se čtyřmi miliony se zařadil na třinácté místo mezi filmy nasazenými do víc jak 2500 kin s nejnižšími tržbami. Naprosté fiasko!

 NEJNIŽŠÍ OTVÍRÁKY FILMŮ VE VÍC JAK 2500 KINECH

Bolí to. Přáli bychom si více úcty k režisérské legendě, ale tenhle biják holt měl od počátku těžce podtaktovanou kampaň a na Mannovy poměry velmi rozpačité reakce diváků i recenzentů. Snad to tvůrci Nelítostného souboje nebo Posledního Mohykána nezlomí do budoucnosti vaz - na důchod je brzo.

TRŽBY FILMŮ MICHAELA MANNA

Výrazně větší zájem byl o oddychovku The Wedding Ringer. Jde o další bláznivou komedii s černošským vtipálkem Kevinem Hartem, která slaví velký kasovní ohlas. Start za 21 milionů je pro levnou komedii s nezávislým distributorem velmi pozitivní bilance a nebýt Sniperova ďábelského vzepětí, mohlo být ještě veseleji. I takhle se ale film dočká tržeb přes padesát mega, což je i s ohledem na slabé recenze hodné pozornosti.

TRŽBY FILMŮ KEVINA HARTA

Podobné výsledky vykazuje a na přibližně stejnou cílovou sumu cílí britský animák Paddington. Chválená rodinná pohoda o mluvícím méďovi se záporačkou Nicole Kidman si připsala devatenáct milionů, z ostatních kontinentů přitom stihla během Vánoc vykoledovat už 122 mega - celosvětové tržby se tedy budou tlačit až někam k dvoustovce.

V desítce se jinak vedle sebe tlačí oscaroví nominátoři s víkendovými zisky od osmi do čtyř milionů, a to v pořadí Selma, Kód Enigmy, muzikál Čarovný les a stomilionový Angelinin doják Nezlomný.

Vklínila se mezi ně jen dementní popcornovka 96 hodin: Zúčtování, která rychle padá dolů a nakonec bude mít ještě problém urvat kilo z Ameriky. Na devátém fleku se pak drží finále Hobita, jež si nahrabalo už 800 milionů celosvětově.

Kompletní žebříček tržeb zde,

Za týden se v kinech porvou Deppův Mortdecai, thriller The Boy Next Door s Jennifer Lopez a animák produkovaný Georgem Lucasem Strange Magic.