Luc Besson v tom prostě umí chodit. Před pár lety, v době, kdy Lucy byla hudbou daleké budoucnosti a Pátý element leda ozvěnou dávné minulosti, se Bessonovi povedl producentský majstrštyk s akčňákem Taken. Vytáhl do něj tehdy takřka výhradně charakterního herce Liama Neesona a stvořil díky němu Briana Millse, nelítostnou mašinu na zabíjení, která má ďábelské skillz a nebojí se je použít - pokud mu tedy nějak narušíte rodinnou harmonii.

VÍKENDOVÉ TRŽBY SÉRIE 96 HODIN 

Vzešla z toho hitovka s českým názvem 96 hodin, parádní akční thriller s koulema, který zvládl jen v Americe utržit 145 milionů dolarů – a to se přitom už několik týdnů před zámořskou premiérou dostal na síť DVDscreener, v němž Neeson s gustem mučí naplavené padoušstvo. A sympatického drsňáka šlo vyslat na další mise, které zvládnou opětovně zaujmout diváky, protože takhle ryzích a nekompromisních akčních hrdinů na skladě moc není. Z Taken/96 hodin se díky tomu stala globální značka, která dokázala napodruhé utržit jen v kinech 376 milionů – a to při skoro desetkrát nižším rozpočtu.

Jenže kvalita šla u dvojky strmě dolů, a tak se čekalo, jak dopadne trojka. Kujón Besson šel nicméně štěstíčku naproti a třetí díl koncipoval jako konec trilogie a završení téhle malé akční ságy. Zabralo to a i při katastrofálních recenzích (jen 12% pozitivních textů!) se 96 hodin: Zúčtování zvládlo vytáhnout na 40,4 milionu z prvního víkendu v amerických kinech.

Je to druhá nejvyšší suma v historické tabulce lednových otvíráků, hlavně ale jisté nakročení vstříc stomilionovým tržbám ze zámoří. A bude zatraceně zajímavé sledovat, jak Neeson zabere na ostatních kontinentech a jestli se mu to marketingově velikášské loučení s 96 hodin podaří vytlačit už na tu globální čtyřstovku.

V jasném plusu skončí i druhá novinka v široké distribuci, jíž je naopak kritiky velmi chválené retrodrama o Martinu Lutheru Kingovi Selma. Při expanzi do víc jak dvou tisícovek kin nastřádal tenhle ambiciózní snímek 11 milionů za víkend, při jeho mohutné ofenzivě na bohabojné a černošské publikum a při výtečné reputaci filmu samotného, bych ale čekal malinko větší zisky.

TRŽBY AKČNÍHO LIAMA NEESONA 

Paramount si nicméně slibuje slušné výdělky od následujícího prodlouženého víkendu, jenž je zasvěcen právě památce Kinga, a dělá z filmu zásadní celospolečenskou událost, která je zdarma promítána školám a jsou na ní z edukativních důvodů verbováni všichni od důchodců po děti. Jestli to v pokladnách nebo v oscarové soutěži pomůže, to je otázka – jisté je jen to, že skromnou dvacku z rozpočtu se povede splatit už z kin.

Bronzový Čarovný les je díky dalším devíti milionům už na 105 melounech celkově. Podobně suverénně využil vánoční kinománie patetický válečný doják Nezlomný od režisérky Angeliny Jolie, kterémuž svítí na kontě milionů 101. Jen to potvrzuje, jak samospásný může být distribuční termín před svátky nebo během nich: Koneckonců i třetí Noc v muzeu nebo muzikálová Annie, kteréžto filmy to po mizerných startech dotáhly průběžně na 99, resp.79 mega jen z Ameriky, by mohly o komerční síle Vánoc vyprávět dosti názorné pohádky.

Tohle roční období nicméně v celosvětovém měřítku suverénně nejlíp vytěžil třetí Hobit. Čerstvý omimilionový víkendový přívažek jej vytáhl na očekávaných 236 milionů, a když k tomu připočtete už víc jak půlmiliardu z ostatních kontinentů, dá vám to dohromady spoustu důvodů k úsměvům na tvářích tvůrců. Zvládne z téhle zlaté fantasy žíly těžit napříště i Warcraft? Toť otázka, na níž jistě rádi odpovíme kupříkladu v MZ Live…:)

V desítce ještě najdete skvělý Kód Enigmy, který těsně před Oscary a Glóby nabírá kasovní vítr do plachet, nechybí ani rychle odpadající Žena v černém 2 a třetí díl Hunger Games, jemuž schází už jen čtyři miliony k dorovnání Strážců Galaxie a tedy k dosáhnutí oné vydřené pozice nejúspěšnějšího bijáku v amerických pokladnách s rokem výroby 2014.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden nás čeká příval novinek, z nichž nejvíc bude vidět rodinný Paddington, bláznivá komedie The Wedding Ringer, Eastwoodův American Sniper a Mannův thriller Blackhat neboli Hacker.