Je to důstojné loučení. Loučení se Středozemí, s Gandalfem, Legolasem, Bilbem a Galadriel, tak jak je představil Peter Jackson. Snad nešlo i o poslední shledání se samotným režisérem v doprovodu filmu, který lze akceptovat - přiznávám, že co se týče směřování Jacksonovy kariéry a evoluce jeho filmové řeči, cloumá mnou děs a hrůza - ale to je otázka pro budoucnost. Teď je podstatné, že závěrečná kapitola Hobita zvládá navzdory ne-úplně-nadšeným reakcím mačkat z pokladen velké peníze.

VÍKENDOVÉ TRŽBY HOBITŮ A PÁNA PRSTENŮ 

Završení trilogie si o víkendu pohlídalo první místo žebříčku a přisypalo na konto dalších 41 milionů. Průběžný zámořský účet díky tomu nabobtnal na 168 mega za dvanáct dní promítání, což je suma vyšší než u předchozích dílů, je to ale dáno spíš načasování premiéry blíž k vánočním dolarovým žním, než že by o snímek samotný byl výrazně větší zájem. Nicméně Warneři si mnou ruce, že alespoň teď se může nějaké jejich distribuční želízko vyhřívat na vrcholu. Zbytek světa navíc už zvládl přinést dalších 405 milionů, což jen vypovídá o úspěšném ekonomickém završení hobitího monstrprojektu.

Mocná blockbusteroá konkurence se letos nedostavila, a tak mohl velké peníze vydělávat vysněný projekt Angeliny Jolie Nezlomný. Oscarová herečka, která si umí skvostně dirigovat kariéru, její nekonečná ambicióznost je ale těžko snesitelná, se prostě rozhodla, že z ní bude velká režisérka, a... a tak se stane! Do kin tedy vlítlo její patetické válečné retro Unbroken neboli Nezlomný, jež scenáristicky zaštítili bratři Coenové, nasnímal ho génius Roger Deakins a hudbou přispěl Alexandre Desplat, takže Angie měla z poloviny vyhráno.

A brnkání na tklivou hrdinskou strunu zabralo i po komerční stránce, protože už ve čtvrtek si film připsal 15 milionů a o víkendu připočetl dalších 31. Kilo padne bez větší námahy a Jolie se určitě pokusí film protlačit i do oscarové soutěže. Osobně mi je ale tohle instantně velikášské drama hrozně nesympatické (takový ten projekt, kdy bohatá a slavná dcerka zkouší okoukat velké klasiky a přidat k nim svou prvoplánovou nádrž emocí), k čemuž mi přizvukují i američtí kritici, kteří dali Angelině za uši a nabubřelý projekt hodnotí jako skrz naskrz průměrný hollywoodský tyjátr bez opravdového srdce a vypravěčského mistrovství.

 

Prakticky identické tržby jako Nezlomný vykazuje pohádkový muzikál Čarovný les neboli Into the Woods. V tomhle ranku se Disneymu strašně daří, protože velké hity byly v posledních letech z Alenky, Mocného vládce Oz i letošní Maleficent. Čarovný les sice zaváněl průšvihem, protože se dostal jen do dvou a půl tisícovek kin, navíc bez velkého humbuku, jeho 46 milionů po čtyřech dnech promítání je ale zcela OK.

Pozitivně hodnocená muzikálová oddychovka sice naplno nevyužila hvězdného potenciálu Meryl Streep nebo Johnnyho Deppa, pořád ale půjde o velmi výdělečný projekt, který v kinech chvíli vydrží a utrží spoustu peněz na dalších kontinentech. Rozpočet je přitom udáván kolem šedesáti milionů. Bohužel z téhle konstelace vyplývá i jedna nepříjemnost - totiž že režisér Rob Marshall, jenž nás nudil čtyřkou Pirátů nebo umouněnou Gejšou, bude dál točit nákladné hollywoodské show a infikovat je svým sterilním vyjadřováním.

 

O Vánocích se z největší mizérie vyhrabala triková estráda Noc v muzeu 3. O druhém víkendu si připočetla dvacet mega, díky čemuž se bídný rozjezd podařilo zahladit aspoň na průběžných 55 milionů dolarů. Furt zklamání a čtyřka v nedohlednu, ale ještě pár dní s podobnou výtěžností a Stiller a spol. nebudou muset opouštět sérii s úplnou ostudou (zvlášť když zbytek světa přihazuje podobným způsobem).

TRŽBY NOCÍ V MUZEU

Drží se i nevýrazný a nedobře hodnocený muzikál od Sony Annie. Rodinná juchanda s Jamie Foxxem má aktuálně na kontě 46 milionů a bojuje dál.

A zabraly i Hunger Games, které si o víkendu připsaly rovnou deset milionů a ještě úplně neodpadly. Aktuálních 306 milionů z Ameriky už znepokojuje Strážce Galaxie, trůnící s 332 miliony na prvním místě letošních amerických tabulek (globální zisky Hunger Games jsou mimochodem na 669 melounech).

 

Sedmou příčku pak uzmul The Gambler. Netradičně načasovaná gangsterka s Markem Wahlbergem a záporáckým plešounem Johnem Goodmanem nastřádala za čtyři dny 14 milionů dolarů, což je s ohledem na pětadvacetimilionový rozpočet fajnová suma. Nás musí ale mrzet, že se tahle novinka režiséra Ruperta Wyatta, jenž nadchl Zrozením Planety opic, dočkala jen průměrných recenzí, v nichž se mluví o snaživé a celkem zábavné žánrovce, která ale není dost chytrá, strhující, napínavá, ani nemá dost velké koule. Jen rutina - a to je škoda.

Do desítky se vecpalo ještě skvěle hodnocené oscarové želízko Weinsteinů Kód Enigmy, udržel se zde Scottův Exodus a další prachy přisypala Divočina s Reese Witherspoon.

Kompletní žebříček tržeb zde.

O prvním lednovém víkendu se pokusí prosadit hororová dvojka Ženy v černém, s českým distribučním názvem The Woman in Black: Anděl smrti. Tentokrát bez Daniela Radcliffea.