Ridley Scott je klasikem přinejmenším dvou žánrů - sci-fi a historických velkofilmů. Oběma těmhle škatulkám se na sklonku své kariéry věnuje velmi čile, přiblížit se ke svým mistrovským dílům se mu ale úplně nedaří.

Prometheus byl jedním z největších zklamání posledních let, podařilo se mu ale vydělat velké peníze, takže ke spekulacím o dvojce Blade Runner se vytrvale přidává špitání právě o Prometheově sequelu. Už teď se ale Scott vrhl na další historickou látku, když jako biblický epos zfilmoval bájný příběh Mojžíše. I Exodus ovšem trochu zavání sequelitidou: vypadá totiž tak trochu jako pokračování Království nebeského a Gladiátora. Jen má mnohem horší recenze - i když, přiznejme si, argumenty amerických kritiků občas zni poněkud svérázně...

 

Každopádně ani tentokrát se Scottovi nepovedlo natočit velký hit pro americké pokladny. Po kasovní stránce se bude nejspíš dost blížit Království nebeskému, jež v zámoří otevřelo za devatenáct milionů, nastřádalo tam necelou padesátku a nebýt velmi vřelého přijetí ve zbytku světa (164 mega), šlo by o kapitální fiasko. Exodus na tom bude o fous líp, protože odstartoval s 24 miliony a v kinech zůstane i během svátků. Tam ale bude konkurence velmi mocná, takže těžko očekávat, že by tržby přesáhly osmdesát milionů dolarů, zvlášť když se za filmem nehrnou davy věřících, jak Foxové nejspíš předpokládali.

TRŽBY FILMŮ RIDLEYHO SCOTTA

 

Tenhle výsledek bohužel podtrhuje prozatím neuspokojivé výkony podzimních trháků, které - obávám se - nějak zázračně nezmění ani dokvašené trojky Hobita a Noci v muzeu. Pokračování a vývarů z úspěšných látek je holt přespříliš a divák je jimi poněkud znuděn - ostatně i Exodus ze sebe nedokázal během celé kampaně setřást punc poněkud zaměnitelné velkoprodukce, která potřetí přichází se Scottovým dějepravným velikášstvím, plus že vypráví příběh, jenž jsme viděli už mnohokrát, třeba v Princi egyptském. Tím spíš si pak važme každého Interstellaru a Zmizelé...

Mimochodem právě třetí Hobit teď dominuje světovým kinům. Premiéru si odbyl v řadě zemí včetně České republiky a vytěžil z nich víkendových 117 milionů. V kontextu Středozemě nejde o kdovíjak oslnivou sumu, tvaří v tvář tápání jiných blockbusterů si ale můžou Warneři blahořečit, že tahle značka furt zabírá a že ji vytěžili do posledního dolaru (bohužel). 

 

Druhé místo žebříčku uhájily Hunger Games, jež zastavily svůj rychlý sešup a tentokrát si připsaly 13 milionů při střídmém poklesu výnosů o 40%. Aktuálně přepočítávají 277 mega z Ameriky a 611 celosvětově.

Bronz připadl Tučňákům z Madagaskaru, díky dalším sedmi milionům si užívají průběžných 58 mega. Kilo už ale přiteklo ze zbytku světa, takže bilance téhle oddychovky vyznívá trochu pozitivněji.

Velkou radost mi dělá sedmimilionový odpich komedie Top Five od Chrise Rocka. Bavila mě už v traileru a líbily se mi Rockovy předchozí filmy, skeče i stand-upy. Proto je fajn vidět, že se novince tohohle ukecaného černošského vtipálka daří v pokladnách a že ji velmi chválí kritici, kteří občas mluví i o komedii roku! Chytrá konverzačka se vecpala do devíti stovek kin, sedm mega z nich vytažených je tedy více než OK. Uvidíme, jak se bude dařit v dalších týdnech, a jestli tenhle úspěch pomůže Rockovi nakopnout výrazněji hollywoodskou kariéru.

 

Tentokrát pátá Veká šestka vytěžila z amerických kin už 185 milionů dolarů. Šestý Interstellar jich má na kontě 622, ovšem z celého světa, zejména pak z Asie.

Do desítky se vešli ještě Šéfové na zabití 2, Návrat blbýho a blbějšího a chválená Teorie všeho.

Na poslední místo top tenu se pak vyhoupla novinka Wild neboli Divočina s Reese Witherspoon, která vytěžila milion a půl ze 116 kin. Nový snímek režiséra Klubu poslední naděje Jeana-Marca Vallee podle předlohy Nicka Hornbyho je veleben jako působivá emocionální cesta pravé blondýnky přírodou.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden to bude krutá řež: Trojky Hobita a Noci v muzeu se totiž porvou mezi sebou, ale i s rodinným muzikálem Annie.