Christopher Nolan tentokrát bank nezboří. To bylo jasné už v půlce roku, kdy se zjevily trailery na jeho vesmírný opus Interstellar, jež rozhodně nebyly na první pohled tak atraktivní a strhující, jako když se Gothamem proháněl Joker, ve vetřelčím univerzu zjevil Prometheus a vlastně ani když se Leonardo DiCaprio díval na ohýbající se město. Brzdit očekávání nás donutily i střídmé americké recenze, které v průměru sbíraly hodnocení 70% - a to v situaci, kdy někteří kritici mluvili vyloženě o velkém zklamání z ambicemi udušené kosmické výpravy, jiní naopak jásali nad blockbusterem roku.

Za téhle situace je padesátimilionový otvírák v amerických kinech zcela adekvátní. Pořád jde o impozantní sumu, která ukazuje na jednu z největších událostí filmového roku - uvážíme-li, že jde o originální látku, neopírající se o nějakou zavedenou značku (srovnejme například s Avatarem a jeho otvírákem za 77 mega) a jejíž obsah nezavání nějakým šíleným popcornovým náserem. Pak je 52 milionů na kontě po prvním víkendu v pořádku.

 

Nolan potvrdil svou pozici výjimečného a komerčně neselhávajícího autora, jehož novinka utrží za mořem přes 150 milionů dolarů. Ohlasy totiž nejsou jednozančně nadšené, ale komunita fanoušků početná je, extatických i spokojených hlasů mnoho a šeptanda i třeba díky IMDb (aktuálně 15. místo historie) nezanedbatelná. Interstellar je navíc ryzí kinoudálostí a velkorysé imaxovské nasazení mu taky pomůže ve výdrži.

U Paramountu nebudou na Interstellaru škodní, protože díky dalším kontinentům tržby určitě poletí přes půl miliardy. Na začátku téhle anabáze ale nejspíš studio doufalo ve vyšší výnosy - na reálné zhodnocení situace si ale musíme chvíli počkat, protože bude záležet nejen na vytrvalosti filmu v pokladnách a úspěchu v Evropě a Asii (z prvního víkendu odtud přiteklo velmi uspokojivých 80 milionů), ale i na tom, jak moc si budou Nolanovy sci-fi vážit oborové organizace a v návaznosti na to i například Akademie. Většího favorita na technické Oscary letos asi nepoznáme - pokud by tyhle naděje Interstellar proměnil, rozhodně by to Nolanovu vysvědčení prospělo. A na sto procent potvrdilo režisérovu tvůrčí svobodu i do dalších let.

 

Příznačně byl Interstellar o svém úvodním víkendu poražen rodinným animákem, jenž je od prvního pohledu k masám o řád přívětivější. Velká šestka neboli Big Hero 6, příběh malého chlapce a jeho superhrdinského robota, byl k úspěchu předurčen díky svým zábavným trailerům a uvolněnému stylu. Pozitivní recenze pak pomohly filmu k otvíráku za 56 milionů dolarů.

Hravý biják o malých i velkých hrdinech je první vysokorozpočtovou animovanou produkcí od veleúspěšného studia Marvel. A nejspíš rozhodně ne poslední, protože Velká šestka může atakovat hranici 200 milionů dolarů vydělaných jen v zámoří a zařadit se mezi animované hitovky typu Raubíře Ralfa nebo Jak vycvičit draka.

 

Bronz si udržela Zmizelá díky šestimilionovému víkendu - stejná suma dělí Fincherovu adaptaci od hranice 300 milionů dolarů celosvětově.

Šest milionů si připsal i hororový pohled na hru od Hasbra Ouija. Levná produkce s podpisem Michaela Baye má na kontě aktuálně 43 mega, tudíž vydělává. 

Po pěti milionech si připočetli nezávislý hit St. Vincent s Billem Murraym, lídr minulého týdne, velebený a temný Nightcrawler, a povedená válečná jízda Železná srdce.

 

Do desítky se vešli ještě akční John Wick, Carellův Alexander a hispánský animák Kniha života.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se nechá černošské romantické drama Beyond the Lights porazit ztřeštěnou komedií Návrat blbýho a blbějšího