Určitě jste si všimli, že se blockbusterové rozpočty šplhají stále výš a výš. Málokterý letní flák se vejde pod 150 milionů dolarů a většina z nich s klidem přeskočí hranici dvoustovky (a to nepočítáme minimálně stovku za marketing). Co z poslední doby skončilo v kategorii 200+? Muž z oceli, John Carter, Osamělý jezdec, Mocný vládce Oz, Transformers: Zánik... tenhle seznam není zrovna krátký a rovná dvě kila spolkly třeba i letošní návraty X-Menů a Spider-Mana. Proti hobití trilogii je to ovšem pořád slabota.

 

Jak totiž odhalila novozélandská pobočka Warner Bros., návrat do Středozemě stál do března 2014 (i kvůli natáčení ve 3D a zavrhovaných 48 fps) mohutných 745 milionů dolarů. To je zhruba 250 na film, mějte ale na paměti dvě věci - zaprvé se původně točily jen dva díly (!) a za druhé tu stále chybí desítky milionů, která musela od března spolknout postprodukce Bitvy pěti armád. Warneři se tak mohou velikášsky ohánět nejdražší produkcí všech dob (minimálně do vzniku nové avataří trilogie). Zároveň ale musejí doufat, že se i prosincové finále ságy přiblíží k miliardovým tržbám, jež jednička urvala jen těsně a dvojka na ně ani nedosáhla.

Teoreticky by výroba tří Hobitů mohla vyjít na přibližně 1,2 miliardy - 800 za produkci a 400 (což je ještě střídmý odhad) za marketing. Při třímiliardových tržbách, ze kterých studio dostane cca polovinu (ať to matematicky nekomplikujeme), by tedy na tomhle mnohaletém snažení vydělalo zhruba 300 mega.

Přijde vám to málo, obzvlášť na tři "pokračování" milované fantasy? Nejste sami. Pár stamilionů sice ještě přiteče z domácího trhu, kde jednička tam vydělala 117 milionů a dvojka zatím 76 (listopadové vydání rozšířené verze dost přisype). Jenže i tak to začíná vypadat, že se Jackson opět utrhnul ze řetězu a tentokrát by to studio nemuselo nést zrovna radostně. Pamatujete retro drama Pevné pouto za více než 90 milionů, u kterého teď najdete oficiální rozpočet 65? Tam se z celkově utržených 93 milionů nedělala nikterak velká věda. V době, kdy spider-manovskou sérii zaříznou sedmisetmiliónové výdělky, je ale současná hobití bilance dost neveselou vizitkou.

Časy Pána prstenů, který nebyl protkán zbytečnými digitálními blbinami, vyšel na rozumných 297 milionů a utržil 2,8 miliardy (nejspíš tedy skoro stejně jako dvaapůlkrát dražší Hobiti!), jsou zkrátka dávno pryč. Místo toho se plýtvá na čím dál tím ohavnější trikové scenérie a ve finále se zřejmě šetří akorát na plakátech, protože třeba character postery, jimiž se snaží oslnit třetí Hobit, jsou vyloženě k smíchu.

 

Jak se budou za Hobity ohlížet Warneři? Nejspíš z něj bude tak tak výdělečný podnik, po němž nastoupí přísný dohled na rozpočty blížících se potterovských prequelů (2016, 2018 a 2020). No a co diváci? Jistě, spokojených tolkienovských dušiček je pořád překvapivě dost. V dnešní epicky našlapané konkurenci se ale na Hobita těžko bude vzpomínat s takovou láskou a důrazem jako na jeho daleko hmatatelnějšího předchůdce. A to je při pohledu na tvůrčí tým a produkční zázemí to zdaleka nejsmutnější...

---

Vytáhni v hospodě: Anebo ty prachy šly sem!