Young-adult sci-fi/fantasy bijáků mám tak akorát po kotel. Ale studiím občas mohutně vydělávají, takže jich určitě ještě pár uvidíme. Druhé Hunger Games ani další Twilight sága se sice nezrodily, v té změti sraček, propadáků a bezvýrazných pokusů o znovunakopnutí zlaté žíly se ale jednou za čas podaří najít soběstačný titul - a jedním takovým se stal Labyrint: Útěk neboli The Maze Runner.

NEJVYŠŠÍ ZÁŘIJOVÉ OTVÍRÁKY HISTORIE

První adaptace předlohy z úspěšné knižní série měla výhodu v úsporném rozpočtu (34 milionů dolarů dneska nikoho nedojme), v úderných trailerech a v dospělém audiovizuálu. Pozitiva se povedlo převést i do solidního celovečerního tvaru, jenž si vysloužil kladné recenze, dobré divácké ohlasy a hlavně 32 milionů o prvním víkendu v kinech.

34 mega není žádná raketa. Stmívání utržilo dvakrát tolik, nové Hunger Games si na rozjezd střihnou klidně pětinásobek téhle sumy... jde ale o uspokojivý počin, jenž film nakopne k nejméně sedmdesáti melounům z amerických pokladen. S přispěním kin ze zbytku světa si tedy Labyrint pohodlně vydělá už před uvedením na dalších nosičích, není tedy divu, že mátožné studio Fox tuhle značku zkusí těžit, co to dá - a tak se už přesně za rok, v září 2015, dočkáme druhého dílu. Holt hukot jak u SAW nebo Paranormal Activity. Snad se to nějak dramaticky neprojeví na kvalitě sequelu s podtitulem Scorch Trials.

Kvality skýtá i nový thriller s Liamem Neesonem A Walk Among the Tombstones. Adaptace mysteriózní detektivky, ve které oblíbený drsňák hledá pravdu jako bývalý polda, toho času drsné soukromé očko, dostala od recenzentů těsně palec nahoru. Matný dojezd kampaně se ale bohužel projevil na tržbách: Úvodní víkend za 13 milionů dolarů je slabota, daleko od potenciálu, jaký přináší Neesonova chlapácká star-power. Dalších 96 hodin se jednoduše nekoná. Desítky milionů se budou těžit, až když přijde Besson se třetím dílem zmíněné úspěšné akční série.

Až bronzová příčka patří novince Shawna Levyho. To je dosti nevídaná situace, protože tenhle hitmaker kasovně bodoval skoro s každou srágorou, kterou režíroval. K Nočnímu rande, dvěma Nocím v muzeu, Ocelové pěsti, Růžovému panterovi nebo Dvanácti do tuctu ale další komerční pecku nepřidá. Ansámblová dramedie Co by kdyby aka This Is Where I Leave You totiž utržila chabých jedenáct milionů. Přitom se tu sešli Jane Fonda, Tina Fey, Timothy Olyphant, Jason Bateman nebo Rose Byrne - nejde o kdovíjaké hvězdy, ale i jejich sólovky by cílily na podobné tržby. Warnerům se poslední měsíce moc nedaří (jak vidno i z výnosů Dolphin Tale 2 na páté příčce) a tahle papírová loženka to jenom potvrdila.

TRŽBY FILMŮ SHAWNA LEVYHO

No Good Deed na čtvrtém místě si připsal deset milionů. S průběžnou čtyřicítkou jde o velmi výnosný projekt - a nikoho nebude zajímat, že je tenhle thriller podle všeho dost hloupý i prachsprostě nudný.

Strážci Galaxie se sesunuli na šestou příčku, to nejdůležitější už mají ale odpracováno. Aktuálních 313 milionů z Ameriky z nich dělá čtvrtou nejúspěšnější marvelovku (přeskočili Iron Mana 2), stejná suma přilítla z dalších kontinentů, takže velká radost.

AMERICKÉ TRŽBY MARVELOVEK

 

Do desítky se vešli ještě globálně stamilionoví Falešní poldové (uvidíme v listopadu), úspěšně oživené Želvy ninja, jež mají celosvětově na kontě 333 stříbrných milionů, k tomu i drama The Drop aka Špinavý prachy a doják Zůstaň se mnou.

Absurdní mroží horor Tusk od Kevina Smithe si pak v rámci nezávislé distribuce do šesti stovek kin vysloužil necelý milion dolarů. My film nejspíš (stejně jako Red State) nikdy oficiálně neuvidíme.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se animovaní Škatuláci aka The Boxtrolls pokusí odolat nátlaku Equalizera Denzela Washingtona.