Není velkým tajemstvím, že se řada filmů točí hlavně kvůli merchandisingu. Plastová Auta od Pixaru vydělávají mnohonásobně víc než ta filmová, což je důvod toho, proč nás začala strašit třeba spin-offová série s Letadly. Prodeje hraček jsou holt pro Hollywood velice zásadní. A teď tu máme ukázkový příklad toho, jak moc.

 

Jak už jste asi uhodli z nadpisu, velké čachry na trhu souvisí s Lego příběhem. Lego totiž v první polovině roku vydělalo 2,03 miliardy dolarů, čímž sestřelilo dvoumiliardový Mattel z pozice nejvýdělečnější hračkářské firmy. Zatímco prodej Barbín stagnuje, dánské stavebnice jsou na vzestupu. Mohou za to nové dívčí série Friends a Disney Princess? Zčásti možná. Hlavním finančním tahounem jsou ale výtvory z Lego příběhu, které mizí z regálů rychleji než cokoliv jiného.

Před rokem přitom nebyla nálada v Legu zas tak oslavná. Po letech růstu přišlo zpomalení a navíc si všichni lámali hlavy nad tím, co s tržbami provede Lego příběh. Projekt, do kterého museli Phil Lord a Chris Miller Lego složitě ukecávat, měl nad sebou řadu otazníků. A mnoho lidí se bálo, že půjde o rozjívenou ptákovinu, která firmě akorát poškodí jméno. Pamatujete si třeba na Bratz? Nesmírně populární panenky od MGA Entertainment se celovečeráku dočkaly v roce 2007. A výsledná hrůznost jim místo zvednutí prodejů uštědřila ránu, z níž se nevzpamatovaly dodnes.

 

Z Lego příběhu se nicméně stal velký hazard, který vyšel. Což je dobře pro návštěvníky kin, kteří dostali vynikající animák, a pro Lego, které nabralo spoustu nových zákazníků. Do budoucna by ale tak veselo být nemuselo, jelikož se už nyní chystají čtyři další kostičkové filmy (dvě pokračování Lego příběhu a dva díly Lego Ninjago) a žádný z nich neplánují režírovat Lord s Millerem.

Z jedné excelentní vlaštovky se tak nejspíš stane nuzné rýžování pixarovského typu. Další sestupná spirála, při níž se bude slibovat, že další díl zase potěší kritickou a diváckou obec... A kvalitativní neúspěch se svede na to, že "děti přece odcházely z kina spokojené!". Příliš negativní pohled? Možná. Při pohledu na Lego hry, ve kterých se polopaticky recykluje to samé v různých prostředích, ale moc důvodů k optimismu nevidím.

 

Před Legem se tedy otevírá zásadní období, během kterého na čas vystoupá k nebesům. V delším plánu je ale třeba hodně hlídat, aby se slavná hračka lidem nezprotivila a nestal se z ní merchandisingový doháněč, ke kterému v posledních letech nemá zase tak daleko. Vyhraje originalita a kreativita, kterou se snažili zdůraznit Lord s Millerem? Anebo se zapluje do rutiny, proti které tahle dvojka ze všech sil bojuje? Snad si Lego někdo ohlídá a zázračně se stane to první. Moc rád bych totiž potomkům nakupoval stejně rozmanité a promakané stavebnice jako jsou ty, které pečlivě schovávám na dně šatníku.