Inu, stalo se. Nemá teď smysl plakat nad rozlitým mlékem, protože piráti jsou nejen v Karibiku, ale číhají všude. V roce 2009 se z leaknutého Wolverinea (měsíc před premiérou, ve verzi s nedodělanými triky) udělalo velké haló. Foxové dokonce vyčíslili ztráty na absurdních 90 milionů dolarů (podle počtu hypotetických stahovačů, kteří nepřišli do kina), ale Wolverine měl stejně solidní otvírák a nakonec vydělal dost, aby umetl cestičku k další Jackmanově sólovce. Je ovšem nutno jedním dechem dodat, že Wolverine byl za poslední léta největším leaknutým projektem – u blockbusterů je podobná kauza o něčem jiném, množství zpirátěných kopií je obrovské, ale na druhou stranu osloví marketing i spoustu lidí, kteří prostě nevědí, jak by se k zpirátěné kopii dostali. I proto např. některé slavné úniky historie (Matrix, první epizoda Star Wars) nezničily tržby. Internet byl tehdy ještě v plenkách, stejně jako IT vzdělání většiny filmových fanoušků. Tyto filmy navíc unikly až po americké premiéře, takže mohly nadělat paseku leda v Evropě. A nenadělaly, protože koncem devadesátých let se pirátily tak maximálně audiocédéčka.

Od těch dob uplynulo hodně času a dneska jsme každoročně svědky velkých pirátských žní kdykoliv nastane oscarová sezóna. Je to Hlava 22: Akademici musí své filmy vidět a nechce se jim do kina, dostanou tedy na DVD screener v solidní kvalitě, a někteří z nich ho prostě „pošlou dál“. Během několika týdnů se tak na internetu objevují nejen typická oscarová dramata, ale i filmy s komerčním potenciálem (Nespoutaný Django, Vlk z Wall Street). Některé z filmů si samozřejmě případný únik „zahojí“ na samotných Oscarech, protože vítězství některé ze sošek přinese pozitivní buzz. Přesto jsou leaknuté screenery velkým problémem. A Expendables jsou sice neoscarovou, ale o to vážnější obětí.

Kde se vlastně kopie objevila? Soudě podle reportované kvality jde o produkční screener, se kterým Lionsgate objížděli festivaly (vzpomeňte si na tankovou ofenzívu v Cannes) nebo nejrůznější cony. Ostatně právě teď je celý štáb na Comic Conu a je dost možné, že právě tady se vše událo. Potřebujete pustit na své panelu nějakou delší ukázku z filmu, dáte z ruky screener s celým projektem a bum, je vymalováno. Během čtyřiadvaceti hodin si film stáhlo na 200 tisíc lidí a to počítáme jen data z torrentů. Šíří se to jako černý mor, protože na rozdíl od oscarového dramatu, kde místo utracených peněz kalkulujete s utraceným časem, je tohle přesně ten film, na který fanoušci čekali.

Příklad z nedávné minulosti? Hostel 2 unikl předčasně a v Mexiku ho začali prodávat pouliční trafikanti za pětadvacet centů. Popularita pirátské verze byla během několika dnů tak vysoká, že se studio rozhodlo film v Mexiku vůbec nedistribuovat. Tržby v USA se taky zrovna nepředvedly a druhý Hostel byl nakonec velkým průšvihem. Tak velkým, že se z toho Roth režijně vzpamatovává dodnes. U Expendables můžeme samozřejmě argumentovat tím, že vidět podobný snímek v kině, ve společnosti stejně naladěných fanoušků, patří nejen k parádním zážitkům, ale i parádnímu vychování, ale upřímně pánové, kdo z vás to má... resp. kolik nás takových je? Hubnoucí příjmy sequelu naznačily, že Postradatelní jsou pro většinu soudobého publika opravdu postradatelní. Množí se i teorie, že film leaknulo samotné studio, které tak chce zmírnit rozpaky z menších amerických tržeb. První film otevřel za 34 milionů, druhý za 29 a třetí měl tracking někde kolem 25. Žádný kapitální průšvih, ale USA už prostě není zemí zaslíbenou svalovcům. Uvidíte to i o tomto víkendu, kdy subtilní Scarlett Johansson v Lucy převálcuje Rockova Herkula silou dvojnásobku. A vydělá takové peníze, o kterých se Stallonově partě může jen zdát, bez ohledu na aktivitu pirátů.

Faktem je, že Ameriku může vzít čert. Expendables ve všech případech spasili evropští fanoušci. Ano, žijeme tu z nostalgie – ještě nedávno byly u DVD časopisů nejpopulárnějšími příbaly pecky s Van Dammem a Seagalem (bez ohledu na jejich fyzickou či psychickou kondici), cameo stárnoucích akčních hvězd v nejrůznějších blockbusterech nám pravidelně zvyšuje tep a Expendables jsou pro nás splněným dětským snem. Prostě jsme tak trochu „pozadu“, možná z toho, jak bývalý východní blok nakoukával akční filmy s dvacetiletým zpožděním. Ale právě proto jsme i teď poslední nadějí pro tyhle akční důchodce. Evropské statistiky filmového pirátství jsou daleko za těmi asijskými, takže by se mi chtělo věřit, že navzdory chmurným torrentím předpovědím Evropa Slye zase podrží. Protože pokud kluci nepřelezou globálně alespoň čtvrt miliardy, je tu pro tuhle sérii umíráček, stejně jako poslední rozloučení s velkými sály pro většinu hlavních aktérů.

Myslete na to, až budete volit mezi utracenými penězi a utracenými megabajty. A rada producentům. Příště svěřte screener někomu z herců, případně natočte virální video, ve kterém Arnie se svým tankem navštěvuje domy pirátů a srovnává je se zemí. Jestli čtyřka někdy vznikne, tohle pomrknutí by tam sedlo jak prdel na hrnec.