Prasečí Vary skončily. Minimalistické najbrtovské logo, kterému se zprvu vysmála půlka internetu, vyprovodilo svým kvíkotem na onen svět 49. ročník karlovarského festivalu. Jeho nabídka se letos zdála být poněkud chudší – velkých režisérských jmen bylo míň než jindy, stejně tak nově objevených klenotů z prestižnějších festivalů, velkých anglosaských klasik (přitom ceny přebíraly hollywoodské legendy Gibson a Friedkin, nebo Laura Dern) i šťavnatých půlnočních filmů. Ale kdo chtěl a aspoň trochu dumal, ten si vybral bez problémů.

V soutěžní sekci dle očekávání neuspěla česká želízka Díra u Hanušovic a Fair Play, naopak hned dvě ceny si odnesl osvědčený maďarský režisér Taxidermie a Škytu György Pálfi za svou ne-až-tak-výraznou novinku Volný pád. Hlavní cenu Křišťálový glóbus (plus Cenu Ekumenické poroty) ale získal Kukuřičný ostrov Gruzínce George Ovashviliho. Uvidíme ho i v české distribuci, tak jako většinu z těch opravdu zásadnějších festivalových titulů. Třeba laureát divácké ceny, dokument Magický hlas rebelky, se do kin podívá už ve čtvrtek.

A i když jsme letos Vary pěkně ošidili, páč Cival s K0C0Urem se věnovali novým rodinným přírůstkům, Hlad dobýval New York, imf byl nezvěstný a Karel držel hrdě publikační prapor na MovieZone ze své středočeské pevnosti, na jubilejní padesátý ročník se rozhodně těšíme. Pořád jde totiž o přehlídku, která svým rozsahem, filmovou nabídkou i atmosférou nemá v Česku obdoby.