Už se to blíží. Příští víkend oficiálně začne hollywoodské filmové léto, do kterého studia tradičně rvou svoje nejnákladnější blockbustery. Časy se sice mění, takže se popcornová nadílka rovnoměrněji rozprostírá napříč celým distribučním kalendářem a kvůli předsunutí posledních dílů Rychle a zběsile nebo letošního Kapitána Ameriky můžeme polemizovat i o tom, jestli léto náhodou nezačíná už v dubnu. To jsou ale otázky na dlouhé povídání o trendech – pro nás je podstatnější, že za týden prosviští americkými kiny na pavučině Spider-Man a že krátce po něm uvidíme třeba Godzillu či X-Meny.

Spidey si to ale po vzoru marvelovek nejdřív osahává ve zbytku světa. A protože jde o zavedenou značku, bez problémů se jí daří, jak vidno na 132 milionech dolarů, které The Amazing Spider-Man 2 vytěžil mimo Ameriku už během pár prvních dní.

V zámoří se ale mohla prosadit jiná novinka: Komedie The Other Woman neboli Jedna za všechny je přesně zacílenou romantickou oddychovkou pro ženské publikum, v níž zákeřný nevěrník dostane za uši od manželky a dvou spolčených milenek. Úsměvná jednohubka sice nepochodila u přísných amerických kritiků, díky obsazení Cameron Diaz a sympatickému traileru ale šlo vlastně o komerční tutovku. Potvrzuje to suverénní otvírák za necelých 25 milionů a pohodové první místo. Foxové se trefili.

Až se stříbrnou příčkou se tudíž musel spokojit Kapitán Amerika. Jeho druhé (a taky zatraceně povedené) dobrodružství si připočetlo dalších 16 milionů, díky čemuž je už na 224 milionech z Ameriky. Tržby tu půjdou v naprosté pohodě přes čtvrtmiliardu, což je velmi imponující výsledek. Zbytek světa zatím přidává dalších 420 milionů, což vede k průběžným celosvětovým ziskům na úrovni 645 mega – ano, Thor byl tímto definitivně zdolán a zůstaly mu jen oči pro polobožský pláč. Dobře mu ale tak, filmový Kapitán je jiná liga.

Filmy na třetí a čtvrté příčce si nasyslily po třinácti milionech – zajímavější než výsledky Rio 2 (celosvětově 343 melounů) je však nečekaný úspěch kajícného dráma Heaven Is for Real, v němž malý chlapec vysvětluje všem těm nedůvěřivým lidičkám okolo, že nebe skutečně existuje. Meh. Kostelní verbovačka ohromně zabírá, jelikož má na kontě už 51 milionů. Tenhle malý kýč s Gregem Kinnearem přitom přiznává rozpočet pouhých dvanáct mega.

Páté místo při devítimilionovém otvíráku se stalo maximem pro akční thriller Doupě aka Brick Mansions. Ani smrt modrookého hezounka Paula Walkera nemohla tenhle projekt vykopnout do první kasovní ligy – jde prostě o žánrovou výplň s producentským otiskem Luca Bessona a ty ani o prvních víkendech v zámořských multiplexech přes deset milionů nevynáší. Doupě ale ostudu nedělá, své penízky si po světě posbírá a na rozpočet ve výši 28 milionů si vydělá stoprocentně na nosičích pro domácí kina. Přiznejme si, že bez skonu páně Walkera by to šlo trochu hůř… 

Třetí premiéra týdne se krčí až na sedmém místě za propadákem Transcedence: Starosvětsky střižený horor The Quiet Ones totiž vůbec nezaujal a k slabým recenzím přidal i mizerné čtyřmilionové tržby z prvního víkendu. Ano, doslova strašidelná bída.

Do desítky se vešel ještě rodinně-přírodopisný dokument Bears, teen sci-fi Divergence a hororová parodie A Haunted House 2.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden má cestu na první pozici žebříčku jasně vydlážděnou Spider-Man. Konkurence chybí.