Letošní oscarové klání bude určitě patřit mezi ty zajímavější. Ne, rozhodně za to nemůže výměna výborného Setha MacFarlanea za miloučkou Ellen DeGeneres. Radost vyvolává spíš velice rozmanitá devítka nominovaných filmů, v níž se povinná důchodcovská dramata prolínají s ušlápnutými nezávisláky a hutnými thrillery, přičemž zbylo místo i na energickou drogovou megapařbu. Samozřejmě se nedivíme tomu, že nám největší letošní favorité příliš nesedí. Všem filmům jsme se ale poctivě mrkli na zoubek (= zase to nakoukal Karel...) a můžeme vám tedy krátce vylíčit jejich přednosti a vady.

PŘEHLED LETOŠNÍCH OSCAROVÝCH NOMINACÍ

Strana 1 z 3

1 2 3

12 let v řetězech (CZ premiéra: 23. ledna 2014)

Hodnocení: KarelR 6/10, imf 6/10, woody 8/10

 

Úmorně předvídatelná lekce z historie, která bohužel platí za jasného oscarového favorita. I kdyby to ale byl první a jediný film o ošklivém otroctví, pořád by šlo o vítaně syrový, avšak dějově dost útrapný výlet do dějin. 12 let v řetězech tak sice odhaluje obchod s černým masem v celé jeho zlovolnosti. Jenže to loňský Django zvládnul taky, akorát se v něm taky něco dělo. Jistě, jsou tu výborní herci a režírující Steve McQueen hned několikrát připomene, že ho neděsí sebekrutější filmařina. Veškeré sžíravé přednosti ale nezamaskují fakt, že mohlo mnohaleté trápení Solomona Northupa klidně zůstat jen na papíře.

Gravitace (CZ premiéra: 3. října 2013)

Hodnocení: Cival 8/10, KarelR 8/10, Mr. Hlad 9/10, woody 9/10

 

Technologicky revoluční biják, kterému přejeme všechny možné ceny. Gravitace sice nezapře možná až přílišnou dějovou přímočarost. Cuarón ji ale obalil dostatkem napínavých vychytávek na to, abyste se jí mohli kochat i v případě, že vás Sandřino filmové trauma zrovna netankuje. Je tu skryté ekologické poselství, náležitě intimní drama i popcornové čarování s jedničkami a nulami. V podstatě tedy všechno, co si zaslouží velebení, kteréžto zatím přišlo alespoň v podobě Glóbu za nejlepší režii. Kéž by byla Akademie podobně štědrá.

Her (CZ premiéra: 27. března)

Hodnocení: KarelR 7/10

 

Spike Jonze vždycky točit osobité podivnosti, s Her ale uhodil hřebíček na fejsbůkovou hlavičku. Jeho novinka krásně vystihuje odcizenost moderní doby, která pramení z přemrštěných nároků na vše kolem. Lidé hledají dokonalost v místech, kde nikdy nebyla ani nebude. A nadšeně tak vítají umělou inteligenci, která vám dokáže dát nehmotného partnera na míru. Může ale něco takového vydržet? Protože dříve nebo později se projeví ten pravý problém - limity vlastní zbožňované osobnosti, jejichž odstranění je daleko složitější než alibistická výměna partnera. Her zpracování tohle tématu přihrálo Glóbus za nejlepší scénář. A kdyby Jonze na Oscarech uspěla jen v té samé kategorii, bohatě by nám to stačilo.

---

Jak letos vidí Oscary Cival:

Nestíhám. Nestíhám koukat na filmy, takže mě KarelR šikanuje v admin diskuzi a Mr. Hlad se mnou nechce natáčet MZ Live. Přehled mám proto letos jen o pár filmech, ostatní mě totiž kdovíjak nepřitahují. Gravitace, Kapitán Phillips a Vlk z Wall Street byli povinnosti v kině už loni, Špinavý trik jsem si ordinoval doma a čtyřikrát u něj usnul, a pak... pak už mě opravdu zajímá v podstatě jen Jonzeho Her. Jasně, Klub poslední naděje si doplním záhy kvůli McConaugheymu, 12 let v řetězech proto, že (spoiler) vyhraje sošku za nejlepší film (/spoiler) a takové filmy je třeba vidět, a Nebrasku kvůli tomu, že mi Trellíno tuhle v putyce tvrdil, že jde o Payneův podceňovaný majstrštyk. Philomenu naopak neuvidím nikdy, protože Frearsem řízené herecké koncerty mě nudí. Ať ale uzřím kterýkoliv ze zmíněných filmů libovolně kolikrát, pořád mě bude v nitru mrzet, že Oscara nedostali Leo, Jonah, Thelma a Marty. Dal bych jim většinu z letošní nadílky, i když se v tom hříšném filmu tak neomaleně šňupe z análu.

Strana 1 z 3

1 2 3