Tak máme za sebou Robocopa. Remake osmdesátkové klasiky sbíral od svého ohlášení především kritiku, málokdo si totiž dovedl připustit, že Hollywood nevyprodukuje jen další tupý akčňák. Jak to tedy dopadlo? Daleko lépe, než jste možná čekali.

TRAILERY NOVÉHO ROBOCOPA

 

Jak to vidí KarelR

Proč to neříct rovnou, nový Robocop se povedl. Možná mi pomohlo, že nijak nelpím na krvavém originálu, José Padilha ale odteď patří mezi tvůrce, kteří dokáží jakž takž vyhrát nad těsným producentským dohledem. Jeho novinka sice nabízí překvapivě obyčejnou akci, které je ve filmu méně, než byste čekali. Vůbec to ale nevadí, jelikož se před vámi rozprostře výživné drama o americké morálce, přeměně muže ve stroj nebo dopadu robotického těla na manželství. Padilha na to jde vítaně zeširoka a zúročuje všechny linie, aniž by ale zapomínal na výborné hlášky nebo lehce satirický podtext. První hodina filmu je tudíž brilantní a chvílemi dokonce šokující, problémy však přicházejí později, když se musí Robocop vejít do parametrů blockbusterového třetího aktu, jenž nadšení trochu sráží. Ve výsledku je to ale pořád herecký koncert (Oldman! Keaton! Kinnaman!) s dostatkem inteligence a integrity na to, aby šlo o jeden z nejlepších remakeů poslední doby. Kéž by Padilhovi příště prošlo víc než jeden odvážný nápad z deseti!

TÉMA: CO NÁM PROZRADILY TRAILERY NA ROBOCOPA?

 

Jak to vidí Mr. Hlad

Když jde člověk do kina na remake klasiky, automaticky podvědomě očekává průšvih. Je pravda, že těch skutečně dobrých nových verzí starých filmů nikdy moc nebylo, ale Robocop se mezi ně stoprocentně řadit může. Překvapivě ale získává body tam, kde bychom to možná nečekali. José Padilha ukázal ve svých Elitních jednotkách, že akční filmy točit umí, ovšem právě akce je v jeho hollywoodském debutu nečekaně průměrná. Nápady režisér má a průlety ulicemi nad městem na Blízkém východě nebo skladištěm narvaným naštvanými roboty jsou super, stejně jako souboj s Ed-209, ovšem samotné přestřelky by přeci jen mohly být malinko přehlednější. Robocop ale slaví úspěch především pro to, že nejde jen o tupý akční film. Už originál byl poměrně chytrý, ale Padilha se na rozdíl od Verhoevena rozhodl netočit akční podívanou říznutou satirou a společenskou kritikou (i když i na to dojde) a místo toho se zaměřuje na samotné charaktery. Tam, kde se Peter Weller před lety proměnil v kovového ochránce zákona s obří pistolí a ještě větší zásobou cheesy hlášek, máme dnes pořád Joela Kinnamana, který se vyrovnává s novou situací víc než půlku filmu, stejně tak i jeho žena a vědec v podání Garyho Oldmana. V Robocopovi se řeší otázky morálky, lidskosti, hamižnosti a toho, kde končí a kde začíná lidská duše. Možná, že u akčňáku za sto mega to zní trošku nepatřičně, ale díky skvělým hercům, chytrým dialogům, nejednoznačnosti záporáků a konec konců i překvapivě dobrému scénáři to šlape. Robocop je lepší jako drama než jako akční film. Celkově jde ale o hodně solidní podívanou, která nejednoho diváka překvapí. A troufám si tvrdit, že velmi pozitivně.

V.I.M.: VERHOEVENŮV ROBOCOP

Recenzi čekejte v nejbližších dnech.