Ice Cube se fakt nezdá. Černošská „kostka ledu“ umí být občas pořádně směšná, a když se třeba svého času pokusila nahradit Vina Diesela v rámci xXx v roli akčního superdrsňáka, smáli jsme se dalšího půl roku. Jenže třeba ve 21 Jump Street byl Ice vyloženě cool a pořád se mu daří trefovat do nenáročných komedií pro afroamerické publikum, které jednoznačně vydělávají.

Tuplovaně to platí díky oddychovce Ride Along, ve které Ice prudí svého policejního parťáka, jenž si chce vzít za ženu jeho sestru. Tuctový námět na buddy-komedii se podle zámořských kritiků proměnil ve velmi slabou zábavu, v záplavě oscarovek a seriózních titulů se ovšem film nejen líbí své cílovce, ale dokonce ohromně vydělává.

NEJVYŠŠÍ LEDNOVÉ OTVÍRÁKY HISTORIE

Jeho 41 milionů dolarů (!) urvaných během víkendu Martina Luthera Kinga je impozantních a v rámci lednových otvíráků dokonce historicky rekordních. Kdo by to byl čekal? Týden poté, co se potvrdila obliba Marka Wahlberga, byla zkrátka ještě výrazněji stvrzena náklonnost ke šklebícímu se Iceovi. Je přitom pozoruhodné, že film režíroval Tim Story, extrémně nudící černošský režisér, jenž zvládl na dlouhé roky uložit k ledu i comicsovou Fantastickou čtyřku - ve filmografii má ale jeden hit vedle druhého, protože kromě „Čtyřek“ se kasovně nesmírně dařilo i romantice Think Like a Man nebo ztřeštěnému Barbershopu. Tim Story svému publiku zjevně rozumí, a proto na jeho filmy chodí davy (nejen) Afroameričanů.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ TIMA STORYHO

Na stříbrnou pozici klesl válečný Lone Survivor aka Na život a na smrt. Ostrá hrdinská historka, kterou americké publikum nadšeně kvituje, přitom ztratila jen třetinu svých tržeb a díky dalším 23 milionům se posunula už na 74 melounů jen z Ameriky. Nenápadný projekt poletí bez námahy přes sto mega, což je pro režiséra Petera Berga skvělá zpráva, zvlášť po rozpacích z Bitevní lodi.

Na sebe si zvládne vydělat i animák The Nut Job aka Velká oříšková loupež, v němž zvířátka bojují zase jednou o ořechy. Druhořadá výplachovka pro nejmenší sice odstartovala s dvaceti miliony a recenzenti ji po zásluze setřeli, jenže náklady na tenhle odvar byly „pouze“ kolem čtyřicet mega, takže nebude problém je napříč světem splatit – tak jak to bývá koneckonců u pestrobarevných uječených taškařic pro nejmenší zvykem.

Velké problémy má naopak studio Paramount, jemuž se pod rukama rozdrolily vyhlídky na novou thrillerovou sérii o Jacku Ryanovi. Nová adaptace/restart s knižním hrdinou Toma Clancyho, jehož tentokrát ztvárnil Chris „kapitán Kirk“ Pine, na úvod urvala ze čtvrté  pozice pouhých 17 milionů. I na komornější akčňák za šedesát mega je to hrozivě málo, zvlášť v kontextu tržeb z časů, kdy Ryana hráli Baldwin, Ford či Affleck.

TRŽBY FILMŮ O JACKU RYANOVI

Film můžou zachránit jen celkem uspokojivé ohlasy a případně zbytek světa. Anebo zoufalství studia Paramount, jež bolestně postrádá hitové série, a tak třeba shovívavě připravuje nového Jacka Reachara, ačkoliv ten bank taky zrovna nerozbil: Jack Ryan působí ale i oproti Reacherovi jako věchýtek, jenž nemá šanci obstát sám za sebe. Bohužel už z trailerů – jakkoliv svižných a řemeslně suverénních – bylo zřejmé, že filmu chybí vlastní ksicht a že tu schází moment, který by práskl do očí a donutil sprintovat do kina.

Na pátém fleku pokračuje ve fantastickém tažení animák Ledové království, jenž hravě zdolá i mety 350 milionů z Ameriky a 800 celosvětově. Disneyovská paráda.

Výborně se vede i novinka David O. Russella Špinavý trik, která k nejrůznějším hereckým cenám přidala i kotel oscarových a glóbích nominací a výsledkem je průběžných 116 milionů jen z Ameriky. Pro uvolněné retro famózní bilance.

Naopak velkým zklamáním je nezájem o horor Zrození ďábla. Found-footage variace na Rosemary má děťátko a Přichází Satan Foxům prošuměla pod rukama a výsledkem je slabý osmimilionový otvírák. Jasně, na film s oficiálním rozpočtem okolo sedmi mega to není tak marné, i když uvážíme náklady na kampaň a distribuci, ale tohle téma a takové podání zvládá jindy vydělávat klidně pětinásobně víc – Foxové tu ale prostě velký žánrový hit ukout nezvládli, takže mizerně hodnocený horor bude záhy zapomenut.

Do desítky se vešla ještě konverzačka Blízko od sebe aka August: Osage County, skvělý Vlk z Wall Street, jemuž výrazně pomohl příval cen z minulého týdne, a Hanksova dobovka Zachraňte pana Bankse.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Týden po svátečním víkendu půjdou tržby filmů hodně dolů, využít se toho pokusí aspoň béčková akční fantasy Já, Frankenstein.