Pěkně se nám tu ti oscaroví kandidáti hromadí. Rivalové, Gravitace, Kapitán Phillips, z těch všech se můžou zbláznit radostí nejen kritici. Nějakou napínavou řež mezi nimi ale očekávat nelze, protože Gravitace drtí veškerou konkurenci naprosto suverénně a při nevídané výdrži.

TRŽBY FILMŮ SANDRY BULLOCK

Jako by nestačilo, že si Cuarónův sci-fi opus připsal nejvyšší říjnový otvírák historie a přidal k tomu vysoké výnosy během všedních dní, teď ještě připlulo do kasičky dalších 44 mega o druhém víkendu, a to při neuvěřitelně nízkém poklesu zisků o pouhých 20%. Gravitace jako pravá 3D událost prostě klesá výrazně pomaleji než obvyklé kvaltující popcornovky.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ALFONSO CUARÓNA

Průběžných 123 milionů jen z Ameriky by tahle hitovka měla rozmnožit aspoň na čtvrtmiliardu, a protože desítky milionů postupně přitečou i ze zbytku světa, nemusí se Warneři bát, že by na filmu vydělali jen co se týče image a posílení šancí na nejrůznější výroční ceny.

SROVNÁNÍ AMERICKÝCH TRŽEB LETOŠNÍCH SCI-FI

Vynikající reputace provází i stříbrného Kapitána Phillipse. Paul Grengrass v něm znovu špičkově zabrnkal na paradokumentární strunu, po Krvavé neděli z irských ulic a vyhrocené rekonstrukci pádu Letu č. 93 z 11. září se slovutný režisér tentokrát vydal na moře a zdramatizoval příběh lodi, kterou napadli somálští piráti. A prý znovu excelentně, což jen nejspíš hlavní důvod, proč film na úvod utržil imponujících 26 milionů.

TRŽBY FILMŮ TOMA HANKSE

Tak seriózní snímek, jenž nedisponuje sexy vějičkami a pracuje s extrémně tuhým tématem, by bez skvělých ohlasů asi neměl šanci. A to ani s Tomem Hanksem v hlavní roli, který poslední roky hromadí spíš propadáky, než že by zvládl navazovat na štědré (a multioscarové) časy, kdy byl možná největší hvězdou Hollywoodu. Studiu Sony se ale povedlo podchytit šeptandu a z výborné pověsti filmu vytěžilo sumu, která by měla Kapitána Phillipse postupně vytlačit pře sto mega jen z Ameriky.

TRŽBY FILMŮ PAULA GREENGRASSE

Sony má radost i z toho, že slušnou výdrž vykazuje animák Zataženo, občas trakaře 2. Jeho celkové zisky sice nejsou kdovíjaké (78 mega z Ameriky, 99 i se světem), i ve vyostřené konkurenci se mu ale daří držet u samotné špice žebříčku a střádat dolary.

O několik řádů hůř je na tom sequel Machete zabíjí, který brutálně zaostal za očekáváním – obvyklé pravidlo, že dvojka díky svému zajetému jménu vydělává rychleji a víc než jednička, tu rozhodně neplatilo. Protože zatímco první Machete odstartovalo s 11 melouny, dvojka začala svou pouť kiny s hanebnými 3,7 miliony! Svůj podíl na tom mají nejen velmi negativní recenze, ale i distribuce skrze menší (a pohříchu většinou neprůraznou) společnost Open Road Films. Ta nezvládla přehrocenou brakovou poetiku grindhouseovské řežby znovu prodat publikum, takže Machete paběrkuje a sotva se dohrabe k deseti milionům. Rodriguez má jediné štěstí, že točí tyhle šílenosti pekelně levně, jinak by tu měl ohromný propadák.

NEJHORŠÍ OTVÍRÁKY HISTORIE

Zbytek desítky si pak logicky připisoval ještě nižší výnosy. Tři miliony připočítávala katastrofální Hra na hraně a velmi povedené drama Zmizení aka Prisoners.

Po dvou milionech pak do kasičky přidali hororová hitovka Insidious 2, špičkové retro Rivalové, romantická komedie Don Jon a černošská nuda Baggage Claim.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do distribuce nová adaptace strašidelné Carrie, vězeňské drámo Plán útěku s Arniem a Slyem a skutečnými událostmi inspirovaný film o WikiLeaks The Fifth Estate.