V lecčems tahle pohádka o Gravitaci připomíná Avatar Jamese Camerona. I Alfonso Cuarón svůj sci-fi opus připravoval dlouhé roky v přísném utajení. Uvedení se oproti původním plánům zpozdilo o dvě sezóny, naprosto se to ale vyplatilo, protože přilítla trikově vypiplaná 3D událost, jejíž audiovizuál je v mnoha aspektech revoluční.

TRŽBY FILMŮ SANDRY BULLOCK

Extatické americké recenze slibující nejintenzivnější zážitek roku (a predikující minimálně deset oscarových nominací a jisté vítězství v technických kategoriích) pomohly rozšířit věhlas Gravitace, jenž přitom našponovaly už první projekce na áčkových festivalech – proto byl o film byl obrovský zájem. Startovních 55,5 milionů dolarů je historicky vůbec nejvyšším výdělkem prvního víkendu mezi říjnovými premiérami.

NEJVĚTŠÍ ŘÍJNOVÉ OTVÍRÁKY

Gravitace přitom drtivou většinu svých výnosů těží z IMAXů a 3D kin, koneckonců jen sedmina sálů, do nichž byl film nasazen, promítá v klasickém plochém 2D. Snímek se může opřít o skvělé divácké ohlasy, takže jde předpokládat, že bude mít výbornou výdrž a může nejspíš pokukovat po 200 milionech dolarů jen z Ameriky.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ALFONSO CUARÓNA

Tahle intenzivní podívaná, postavená na jedné herečce, rafinovaně vtahujících dlouhých záběrech, perfektních tricích a špičkovém zvuku, Warnerům rozhodně vydělá. A jen potvrzuje tradici warnerovských oscarových favoritů, kteří si už od října úspěšně budují parádní reputaci (tak jako v případě Arga nebo Skryté identity).

SROVNÁNÍ AMERICKÝCH TRŽEB LETOŠNÍCH SCI-FI

Na druhém místě kasovního žebříčku se udržela dvojka Zataženo, občas trakaře. Ani brutální 3D konkurence animák nesrazila do pekel - sympatická oddychovka klesla jen o 36% a připočetla si dalších 21 milionů. Je jasné, že i dvojka dá sto milionů jen z Ameriky a bude příkladnou trvalkou.

Na bronzové příčce se pak uvedla Hra na hraně. Prý naprosto unylý a po všech stránkách katastrofální thriller byl do kin uveden v podstatě jen z povinnosti utavit na plakáty tváře Bena Afflecka, Justina Timberlakea a Gemmy Arterton. Všichni ale moc dobře věděli, že tady se velké peníze vydělávat nebudou – přesto je mizerných sedm milionů z prvního víkendu ve třech tisícovkách kin jedním z nejstrašnějších filmových startů historie. Čistá tragédie.

NEJSLABŠÍ PREMIÉROVÉ VÍKENDY U FILMŮ V ŠIROKÉ DISTRIBUCI

Do kin se ale celkově moc nechodilo – kromě Gravitace totiž další filmy v distribuci aktuálně netáhnou. Vypjaté Zmizení aka Prisoners si už aspoň nastřádalo padesátku, takoví Rivalové jsou ale těžkým komerčním zklamáním, protože tohle skvělé retro drama o formulích má aktuálně na kontě jen 18 milionů a neutrží za mořem ani třicet mega. A i aktuálních šestnáct milionů romantické komedie Don Jon, která drží tentokrát šestou pozici, je celkem slabých.

Za sedmou černošskou nudou Baggage Claim a za hitovým sequelem Insidious 2 na osmé příčce se aspoň daří další nenápadné akvizici studia LionsGate Pulling Strings - to krátce poté, co oslavilo rekordní tržby oddychovky Instructions Not Included v rámci španělsky mluvených snímků, vytáhlo z klobouku další snímek pro hispánské publikum. Čárymáryfuk a bylo z toho zase velmi slušných dva a půl milionu dolarů jen z tří stovek kin.

Desítku pak uzavírá nezávislá tragikomedie Enough Said, která se na plakátech nostalgicky chlubí úsměvem zesnulého Jamese Gandolfiniho.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden budeme hodně zvědaví na dolarový souboj braku Machete zabíjí s ambiciózní paradokumentární rekonstrukcí Kapitán Phillips. Do čtyř stovek kin nakoukne i nová verze Romea a Julie.