O víkendu běží Emmy a po nich startuje podzimní televizní sezóna. Jako už každoročně tedy filmový průmysl předává žezlo obývákům a přebíhá od blockbusterů k dospělejším, tzv. oscarovým filmům. Prisoners (u nás jako Zmizení) jsou snad až příliš učebnicovou ukázkou tohoto trendu - napínavé drámo s velkými hereckými jmény, boj o dceru a velké emoce. Jackman určitě filmu pomohl zbytek roku honěnou star-power, a to i přesto, že má postava z plakátů blíž k Bídníkům než k Wolverineovi. Jake Gyllenhaal, pravda, takovou sílu jako by měl třeba Christian Bale, se kterým se do druhé role počítalo, nemá. Ale i tak studio maximálně zacílilo marketing na starší diváky a zřejmě se nespletlo. 21,4 milionu dolarů za víkend není vůbec špatný výsledek. Padesátimilionový snímek si doma i ve světě na chleba určitě vydělá, na nějaké ty nominace ovšem pravděpodobně budou pokukovat spíš těžší váhy.

 

Pokračování Insidious spadlo o celkem brutálních 64% na 14,5 milionu za víkend, ale víc než poloviční propady jsou u hororů standardem a James Wan si navíc po obrovském otvíráku skutečně nemůže stěžovat. Jistě, není to překvapivý hit jako V zajetí démonů, ale Insidious Chapter 2 už teď vydělalo v USA víc, než jednička za celé své uvedení. Takže spokojenost a další úspěšná série pro Wana i Leigha Whannella, který k oběma filmům napsal scénář (dvojice se také podílela na prvních třech Saw).

Hvězdně obsazená The Family už kouká na první dvě příčky s velkým odstupem a odnáší si sedm milionů. Co je větší překvapení - že umí Luc Besson natočit slušnou komedii nebo že De Niro neotevře za víc jak patnáct milionů dolarů? I když je tedy pravda, že se tahle třicetimilionová instantní polévka zaplatí s přehledem, protože v Evropě si na celebrity potrpí a De Niro s Pfeiffer nadělají jmění nejen ve Francii, takže nač si vlastně stěžovat. U De Nira totiž platí, že jeden nablýskaný hit střídá tuna šmíru. A tohle je evidentně jen někde mezi.

 

Na čtvrté pozici se zuby nehty drží španělsky mluvené Instructions Not Included, což samozřejmě jen znovu prozrazuje, jak jsou Američani dobří ve studiu jazyků. Nebo jak moc jsou Mexičani dobří ve zdrhání před imigrační kontrolou. Ale když se dva perou, Hollywood se směje. V tomhle případě Lionsgate, který snímek koupil do distribuce.

V půlce žebříčku se ovšem nesměje nikdo. Namachrovaný název, namachrovaní týpci a definitivní potvrzení faktu, že taneční žánr je mrtvý. Díkybohu! Battle of the Year vyžebrala u fanoušků krutohustých moves jen pět milionů dolarů, což je průšvih i vzhledem k asketickému dvacetimilionovému rozpočtu. Nebudeme pitvat proč se to stalo, buďme rádi, že se to stalo. Upřímně, žádný z tanečních filmů poslední pětiletky nestál ani za zlámanou grešli. Nikdo po nich nebude brečet, tedy alespoň do chvíle než se zase vrátí.

 

Battle of the Year málem předběhli i dlouhověcí Millerovi na tripu (sedmý týden v kinech a pořád útočí na pětimilionovou metu. Respekt.) nebo vytrvalý komorník Lee Danielse. The Butler už sice počtem sálů vyklízí pozice, ale nadělal peněz jako želez. Do roka a do dne očekávejte půl tuctu podobně laděných filmů.

Riddick se přímo řítí do zapomnění a všechny fanoušky včetně sebe musím zklamat. Vypadá to, že i čtyřku bude muset Diesel platit z vlastní kapsy. Některé koníčky se holt prodraží. Na devítce celkem slušně odstartovala obnovená premiéra Čaroděje ze země Oz (tři miliony z pouhých třech stovek sálů), což je pro nás ovšem zanedbatelná informace, protože tenhle re-release v českých kinech určitě neuvidíme.

 

Můžeme tedy snad uzavřít tím, že se dnes s Top 10 asi definitivně loučí Letadla. Sázka na jistotu ovšem Disneymu vyšla, protože okřídlený klon Aut vydělal sice na animák podprůměrných 155 milionů, ale při rozpočtu a propagaci to vydá na plusovou cifru, navíc notně poladěnou merchandisingem. Kvůli němu ostatně snímek vznikl především. V tomhle případě byla opravdu důležitější marketingová kampaň, která nahnala lidi nikoliv do kin, ale do hračkářství. Je přece začátek školního roku a dětem je potřeba návrat do lavic nějak osladit. Třeba krásnou plyšovou hračkou.

Mimochodem Elysium v Evropě a Asii potírá orbitální zbohatlíky o něco úspěšněji a už překračuje čtvrt miliardy na tržbách. Na sequel to úplně není, ale Blomkamp může očekávat, že ho ještě někdy někdo za kameru pustí. A to jsou vlastně docela dobré zprávy.

Kompletní žebříček tržeb zde.

 

Příští týden bude jistě vládnout Zataženo, občas trakaře 2, vyvážené indie peckou Don Jon (všichni na to půjdou kvůli Scarlett, ale to Josephu Gordon-Levittovi neříkejte do očí). Nesmíme ale podcenit ani etnicky vyváženou komedii Baggage Claim, ve které bude Paula Patton hledat toho nejsprávnějšího černocha. Snad jsem to napsal dostatečně korektně.

Rialto pak ještě uvede do kin The Wicker Man: Final Cut. Bohužel se jedná o původní verzi Wicker Mana. Mám neodbytný pocit, že kdyby někdo udělal režisérský sestřih remaku, ve kterém by víc prostoru dostal Nicolas Cage kopající ženy do břicha, požírající včely a popojíždějící na kole v medvědím převleku, zažila by tahle distribučka kosmické tržby. Ale kdo chce kam...