Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Disney vs. zbytek světa


ikona
imf
Černobílá lynchovina Espace from Tomorrow má premiéru v amerických kinech už za několik týdnů. A Disneymu to "nevadí". 

Walt Disney zemřel v roce 1966 a impérium, které po sobě zanechal, je od těch dob až nezdravě posedlé ochranou jeho odkazu. Copyright na autorská díla trvá podle amerických zákonů sedmdesát let od úmrtí jejich autora. V případě Walta Disneyho mají tedy Walt Disney Pictures a přidružené firmy možnost usoudit vám zadek až do roku 2036. A to s tím zadkem myslíme doslova, protože jedna žena prohrála soud poté, co si nechala na záda vytetovat Sněhurku. Na příkaz nejvyšší instance si musela nechat tetování buď odstranit nebo znehodnotit. Už v sedmdesátých letech minulého století mimochodem Disney vedl dlouhé právní spory s kýmkoliv, kdo se snažil nakreslit byť jen nápodobu Myšáka Mickeyho. Jeho armáda právníků velmi rychle zjistila, když kdokoliv použil jakýkoliv Disneyho motiv a rozeslala okamžitě dopisy o hrozbě žaloby a rovnou navrhla výši mimosoudního vyrovnání. Skoro bychom se nedivili, kdyby příjmy ze soudních sporů byly hned za těmi z merchandisingu a filmového byznysu.

Disney je v tomto ohledu tak křečovitý, že dokonce zkoumá i videa, která návštěvníci jeho zábavních parků nahrávají na YouTube. Pokud mají pozitivní vyznění, velkomyslně je toleruje. V opačném případě ovšem minimálně docílí jejich zablokování ze strany YouTube. A teď má pod sebou Marvel a Hvězdné války, takže fanoušci a cosplayeři by se raději měli mít na pozoru.

Samozřejmě trochu přeháníme, ale s takovou pověstí se samozřejmě všichni podivili, když autoři na Sundance odpremiérovaného indie snímku Escape from Tomorrow, oznámili, že chystají release v kinech a na DVD. Bizarní noirové psycho se totiž guerillovým způsobem natáčelo přímo v Disneylandu a nejslavnější pohádkové ikony v něm vystupují v poměrně negativním světle. Hlavním hrdinou je táta od rodiny, kterému šéf po telefonu oznámí vyhazov. V poslední den dovolené se rozhodne nekazit dětem náladu a užít si výlet do Disneylandu. Jeho syn se ovšem zamkne v hotelovém pokoji, a tak jde hlavní hrdina do parku jen se svou dcerou. Na atrakcích ovšem začne mít podivné vize. Disneyovské princezny si evidentně přivydělávají prostitucí, některé z plyšových postaviček v zákulisí parku provozují ilegální aktivity a jeho syn se ho s pomocí muže na invalidním vozíku snaží připravit o život. Jsou to jenom halucinace nebo se to opravdu děje? A je debutující Randy Moore opravdu takovým fanouškem Davida Lynche, nebo se mu jen v dětství stalo něco hodně nemilého v útrobách jednoho z Disneylandů?

Bez ohledu na odpovědi se dalo celkem reálně očekávat, že Disney uvedení filmu v kinech stopne a bude se domáhat tučných kompenzací. Randy Moore do natáčení nastrkal 650 tisíc dolarů (z velké části to bylo dědictví po prarodičích) a natáčel tajně s běžnými mainstreamovými kamerami a replikami scénáře odčítanými z mobilních telefonů. Disneyho společnost pochopitelně o svolení nežádal a především se existenci filmu snažil utajit až do jeho dokončení a prvního veřejného promítání. Nakonec se film objevil na Sundance nebo na filmovém festivalu Rogera Eberta (Ebert jej sám do programu vybral, jen několik dnů před svou smrtí).

Už loni se sice objevil found-footage kraťas Missing in the Mansion, který se tajně natáčel v kulisách slavné atrakce Haunted Mansion, a Disney ho nechal "plavat", takže se mohl virálně šířit. Jedenáctiminutový horor ovšem nemá příliš negativní vyznění, v podstatě se v něm "něco" stane až po osmi minutách a svou pointou v podstatě posiluje motiv zakletého domu, přesně podle Disneyho záměru. Ale disneyovské princezny jako prostitutky? Vraždící synátoři, kterým je vymýván mozek přímo v Disneylandu? To si žádá o likvidaci půltunovým spisem, který používá paragrafy jako ninjovské hvězdice!

Ale Disney mlčí. Dokonce zařadil zmínku o snímku do své oficiální Disney Encyclopedia. Žalování by přitom v tomto případě bylo tak snadné. Už jen porušení pravidel, co se týče natáčení v parcích, komerční zneužití Disneyho symbolů (jak ve filmu, tak v propagačních materiálech) a jejich dehonestace, to samo o sobě vydá na pořádně tučnou pokutičku. Jenže Disney moc dobře ví, že jakmile by se ke svým právům přihlásil, rozmázla by média tenhle malý nezávislý filmeček po prime time, a do kin by se valily davy běžných lidí, nikoliv jen pozorných filmových geeků. Nenalhávejme si však, že Disney nechá Randyho Moorea spokojeně inkasovat zisky ze vstupenek. Až tenhle film vypadne z kin a odkvete na DVD, můžeme očekávat další pokračování téhle story. Tentokrát s Matlockem v hlavní roli. Nevěřím, že by Disney ukázal svou přívětivější tvář a měl pocit, že ho podobná legrácka nemůže poškodit (jako že nemůže). Randy Moore musí doufat, že po tomhle filmu ho shrábne nějaký větší producent a dá mu job, ze kterého bude moci zaplatit soudní výdaje. Nebo ještě líp, ať ho angažuje Disney. Může si to pak u něj hezky odpracovat.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace