Už jsme to psali několikrát - ale nezbývá, než se opakovat, protože takovýhle triumf jednoho filmaře tu léta nebyl. Bez velkých hvězd po svém boku, bez mohutných nákladů na marketing a navíc v rámci žánru, který sám o sobě nepředjímá desítky miliony dolarů, si dokázal hororář James Wan podmanit americká kina.

Už v červenci zvládlo vynikající V zajetí démonů odstartovat za 41 milionů a trpělivým strašením diváků se protlačit až k 270 milionům dolarů celosvětově. Na drobný horor za dvacet mega to byl opravdu úctyhodný počin, v některých ohledech rovnou rekordní. Čtyřicetimilionový otvírák se ale Wanovi povedlo o dva měsíce později zopáknout i s dvojkou oblíbeného Insidious, navíc jako druhé nejúspěšnější zářijové premiéře historie.

NEJVYŠŠÍ ZÁŘIJOVÉ OTVÍRÁKY

Insidious Chapter 2 to samozřejmě mělo z pozice sequelu trochu snazší, protože daná značka je už zajetá (z jedničky byla před třemi lety ohromná trvalka). Pokud ale zvládne film s pětimilionovým rozpočtem a bez velké kampaně utržit jen o prvním víkendu osmkrát vyšší sumu, než kolik stál (a mnohonásobně se tak zaplatit), pak je nutné před jeho strůjcem smeknout.

Wan tentokrát nepochodil u amerických kritiků, kteří dávají palec dolů, ale diváci hodnotí i druhé Insidious vesměs pozitivně a zálibně jásají, že si občas mohli hezky naklást do kalhot. Proto by ani Insidious 2 nemuselo bleskurychle vyklízet pozice, tak jako to provádí vývary typu Paranormal Activity. Ve hře jsou navíc solidní peníze ze zbytku světa, protože i tam se jméno značky zvládlo etablovat.

Wan má tedy jako strůjce fenomenálně výdělečné série SAW v záloze další mohutný penězovod, který si postupně vydupal prakticky z ničeho, jen svou řemeslnou zručností a citem pro žánr. A i při nízkých investicích je z něj schopen vydojit ohromný balík. Ne, tenhle chlapík nebude mít do konce života o práci nouzi – a to i kdyby selhal a nedej bože pohnojil sedmičku Rychle a zbesile, jíž aktuálně režíruje pro studio Universal. Na menší horory najde uplatnění vždycky.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ JAMESE WANA

Jdeme ale dál: Ze stříbrné pozice se k ucházejícím čtrnácti milionům prokousala gangsterská komedie The Family. I nový režijní počin kdysi tak progresivního hitmakera Luca Bessona bohužel schytal hodně negativních recenzí, tržby ale slovem průšvih označit nelze. De Niro a Michelle Pfeiffer totiž nejsou kdovíjakými pány pokladen, takže i útok na čtyřicet milionů jen z Ameriky je pro tuhle střídmou evropskou produkci celkem uspokojivý.

Podobnými slovy jsme minulý týden hodnotili Riddicka. Jeho tržby však oproti minulému týdnu klesly o dvě třetiny, na sedm mega za druhý víkend. Průběžných 31 milionů z Ameriky po deseti dnech tak není kdovíjak veselých, ale při úsporném rozpočtu a při srovnatelném zájmu o Riddicka na dalších kontinentech, nemusí být myšlenky tvůrců úplně černočerné.

Retro The Butler na čtyřce už hlásí sto milionů, Millerovi na tripu o příčku níž dokonce melounů 131.

Hispánský nízkorozpočtový hit Instructions Not Included má na kontě už 26 mega, takže i ten vynese nějakému šťastlivci z vedení distribuční společnosti Lionsgate Films pár nových luxusních kár do garáží.

Do desítky se vecpalo ještě animované béčko Letadla, koncertní dokument o One Direction, globálně čtvrtmiliardové sci-fi Elysium a mdlá fantasy Percy Jackson 2.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se budou o chechtáky prát tanečníci z Battle of the Year s hvězdami prý vynikajícího dramatu Prisoners aka Zmizení, díky kterému se budou o oscarové nominace možná ucházet třeba Hugh Jackman nebo Jake Gyllenhaal.