Ono nestačilo, že nám Greengrass (a nebyl v tom zdaleka sám) v minulé dekádě artisticky rozklepal akční scény. Ruční kamera bez stabilizátoru, léta jasný znak amatérských nahrávek (spolu s nervózním zoomováním, natáčením naštorc a pochodování se sklopenou a ZAPNUTOU kamerou) se probojovala do kin v rámci nějaké šetřílkovské revoluce. Umělecký záměr v tom rozhodně nebyl, protože snad s výjimkou Monstra (Cloverfield) se nikomu nepovedlo tenhle motiv vytěžit zápletkově, natož pak technicky. Paranormální aktivita nás dodnes straší, ale nikoliv svou hororovostí, jednoduše se bojíme toho, s čím přijdou autoři příště. V posledním díle povýšili bezpečnostní kamery tak, že jim přidali oscilaci. Copak asi budou dělat příště? Tahle série si naštěstí, navzdory vysokým profitům, vybírá oddechový čas. To ale neznamená, že v jejím závěsu nepřicházejí další pokustóni. A nalákat se nechal i Michael Bay se svou hororovou dílničkou Platinum Dunes. Ta má ve výrobě hned dva found-footage horory.

První z nich se jmenuje Almanac, stál třináct milionů a je zjevnou reakcí na Kroniku. Partička mládežníků ale tentokrát nenajde "divnou věc", co jim propůjčí superschopnosti. Ne, najdou jinou divnou věc, která jim umožní cestovat časem. Scenáristou snímku jsou filmoví fandové Jason Pagan a Andrew Stark a už z názvu je patrná inspirace Návratem do budoucnosti. Vzpomínáte na Martyho almanach sportovních výsledků? I tady se hrdinům hrátky s časovou linií pořádně vymstí. Platinum Dunes jsou zjevně s natočeným materiálem tak spokojení, že už si objednali i další scénář od Pagana a Starka. Nese jméno Raindrop a zatím víme jen to, že přinese "zcela nový pohled na natáčení ruční kamerou". Tak doufám, že nás nečeká první celovečerák naštorc. V tiskové zprávě je mimochodem i nenápadná zmínka o tom, že pro Raindrop se počítá s vyšším rozpočtem než pro Almanac. To naznačuje, že všichni vědí, jak moc se jim to vyplatí. Bay ostatně většinu sebou produkovaných hororů uměl docela prodat, takže vydojit z diváků padesát milionů, aby se Almanac se vším všudy zaplatil, by mu nemělo trvat déle než dva po sobě jdoucí víkendy.

Autoři Almanacu se mimochodem v rozhovorech rozplývají, jak je found-footage konečně entry-level žánrem, ve kterém se mohou etablovat a zhmotnit svoje sny o renesanci osmdesátkových filmů pro teenagery. Hezky se to poslouchá, problém nastane, až se na to budeme muset koukat. Mnohem radši si zopakuju osmdesátkové klasiky s jejich divnou módou, příliš teplými barevnými tóny a cheesy hláškami. Všechno jen ne obrazovou klepotici. Snad se bojím zbytečně, třeba jim Bay poradil, jak tu kameru správně držet. Co myslíte vy?

---

Vytáhni v hospodě: Žádný z filmů Platinum Dunes (s výjimkou Bayova Potu a krev) nemá na Rotten Tomatoes přes 40%. Očista ovšem hned za první víkend utržila desetinásobek svého rozpočtu. Prachy jsou víc než procenta!