Loni v srpnu jsem vycházel z premiéry Bitevní lodi. Spokojený  s tím, co Peter Berg vyrobil, ale trochu smutný z toho, že se to nikdy nezaplatí. Snaha o Transformery na vodě vyzněla naprázdno a adaptaci deskove hry prostě publikum nepřijalo podle očekávání. Universal na lodičkách utratil přes 200 milionů dolarů a zpátky se mu vrátilo jen něco málo přes tři sta. Nepomohlo ani agresivní prosazování zahraničních lokací (bombardování Hong Kongu v úvodu snímku). Evropské a hlavně asijské tržby sice Universal dostaly z nejhoršího (doma snímek otevřel za smutných 25 milionů a vydělal pouhých 65!), ale jen potvrdily pozici studia coby hollywoodské druhé ligy. Už loni v létě to však byl mylný úsudek, poháněný spíš staršími neúspěchy jednoho z nejstarších studiových matadorů. Universal totiž už plnou parou aplikoval novou strategii, která ho letos vystřelila na vrchol. Bitevní loď je jakýmsi symbolickým reliktem starých časů, projektem, který už nešlo zastavit. Ale pojďme se tedy podívat na to, co udělalo z Universalu letošního lídra tabulek.

KARLOVO TÉMA O ŠETŘENÍ V UNIVERSALU Z DUBNA 2010

Hlavní strategií studia, která byla přijata někdy na přelomu let 2011 a 2012, bylo soustředění na zahraniční, tedy mimoamerické publikum. Severoamerické tržby Universalu momentálně činí nějakých 30%. Všechno ostatní jsou příjmy z Evropy a Asie (pokud regiony poněkud velkoryse omezíme na tuto trojici). Už Bitevní loď tento trend jednoznačně podtrhuje (mimoamerické tržby byly čtyřnásobné oproti těm severoamerickým), ale ve stínu jejího neúspěchu se krčí řada menších a větších překvapení. Kontraband s Wahlbergem, nový Apatow, hudební komedie Ladíme, ale třeba i nový Bourne, thriller Nepřítel pod ochranou, nebo sice drahá (170 milionů), ale velmi úspěšná pohádka Sněhurka a lovec. Všechny tyhle filmy se Universalu povedlo zaplatit a často přihodit navrch i provizi, která ospravedlnila přípravu sequelů. A pak tu máme Loraxe, Bídníky a Méďu - filmy, které stály v rozmezí 50-70 milionů dolarů, ale přelezly hranici 300 (Lorax), 400 (Bídníci) a dokonce i 500 (Méďa) milionů celosvětově. V případě Médi to byla spíš klika, kterou nikdo nečekal ani v nejdivočejších snech, ale ve zbytku úspěchů lze vysledovat jednoznačný trend.

Universal prostě začal šetřit. Do originálních scénářů bez velkých hvězd nikdy nedá víc než 80 milionů, do sequelů přisypává peníze jen opatrně, a jistí si záda hrstí projektů za 30-60 milionů. Projektů, ze kterých mohou vyrůst úspěšné série. To je případ filmů jako Rychle a zběsile 6 nebo Já, padouch 2 - to je rodinné stříbro, které Universal letos dokonale vytěžil. A v případě Rychle a zběsile hodlá ve zrychleném tempu těžit dál, dokud se žíla leskne. Šestka celosvětově atakuje hranici 700 milionů a předvádí, že i v dnešní době se "uživí" akční film za 160 milionů dolarů. Je to šílené, ale stejně tak sympatické. Universalu se povedlo jakž takž udat i sci-fi Nevědomí s Tomem Cruisem. S rozpočtem 120 milionů dolarů sice opět musela tržby jistit Asie a Evropa, ale celosvětových 285 milionů rozhodně není ostudou.

Spokojené účetnictví ale není jen o velkých blockbusterových zářezech. Přiblblá komedie Z cizího krev neteče stála 35 milionů dolarů a celosvětově vydělala (a stále vydělává) už 174 milionů. Horory Mama a The Purge jsou s pidirozpočty několikanásobně zaplaceny, i když vezmeme v úvahu větší náklady na propagaci a distribuci. A ani zbytek léta nevypadá pro Universal špatně. Záhrobní akční komedie U.R.N.A. vypadá jako stylová vykrádačka Mužů v černém, a to by ji mohlo přiblížit publikum i přes absenci větších hvězd. A taky stála "jen" 120 milionů, což ve světle ostatních blockbusterů, konkrétně dvojnásobně drahým Osamělým jezdcem, působí skoro až asketicky. Pak jsou tu relativně levné žánrovky 2 Guns a Kick-Ass 2, nebo Riddick - velkolepá sci-fi za nevelkolepé peníze nebo závodní Rivalové. Právě tohle šetření teď Universalu nahání nejen peníze, ale i mimořádně vlivné fandy. Při pohledu do studiových releasů byste totiž mohli klidně říct, že Universal se letos nespálí, protože moc neriskuje. Když odhlédneme od Dieselovy partičky a animáků, nemá Universal v rukávu žádný blockbuster, který by vyloženě zatřásl kiny. Možná právě proto ale také bude tím, kdo na konci sezóny nebude krvácet do červených čísel.

A všímá si toho i Legendary Pictures. Skupina finančníků z Wall Street, která v posledních letech stála za velkými hity (Třístovka, Muž z oceli, všechny Pařby, Nolanovy Batmani nebo Počátek), která koprodukovala spolu s Warner Bros. Jenže vzájemná smlouva vypršela zrovna ve chvíli, kdy se přestalo dařit - Jack a obři zůstává jedním z největších letošních průšvihů a Pacific Rim podle severoamerických předprodejů bude muset vidět celá Čína, aby se Del Toro dočkal možnosti natočit si sequel. Legendary proto v posledních týdnech obcházeli celý Hollywood a hledali nového partnera. A podle zákulisních tam-tamů to vypadá, že ho našli právě v Universalu. Co to znamená? Spoustu peněz do nových projektů a šanci doopravdy ukázat záda Warnerům a Sony. A třeba jednou i Disneymu, který teď díky marvelácké slině všem ostatním utíká o několik koňských délek.

Ano, zní to trochu paradoxně. Oslavujeme tu studio, které se rozhodlo šetřit a přemýšlet nad výběrem projektů. Oslavujeme tu jeho klíčovou akvizici, která mu přinese oceán plný dolarů. Musíme doufat, že někdo tam nahoře ví, co dělá. A že tahle finanční injekce přinese víc zajímavých filmů a nikoliv invazi předražených neinvenčních sequelů, které si přes tlustou vrstvu digitálních triků nevidí na špičku nosu.