Kdo by chodil podruhé na ten samý film? Tak nějak by šlo zhodnotit nástrahy situace, kdy proti sobě stojí dva námětově příbuzné projekty, vtěsnané do kratinkého časového intervalu několika týdnů až měsíců. Jedna věc je, když na kina padá meteorit ze střídmého Drtivého dopadu, aby o chvíli později rozmetal multiplexy Armageddon. Pak to může fungovat. Ale v případě Emmerichova thrilleru Útok na Bílý dům to neklaplo – nejspíš se fatálně projevilo, že si teprve před čtvrt rokem premiéru odbyl povedený a diváky vcelku oblíbený Pád Bílého domu.

Svatostánek Spojených států amerických dostal tentokrát na prdel za dohledu černošského prezidenta Jamieho Foxxe a navzdory snaze miláčka divaček Channinga Tatuma. Ten se v nátělníku sice tváří jako mladý John McClane, ale přiznejme si, že mužská část publika bude víc preferovat s bouchačkou Gerarda Butlera. I proto se průměrně hodnocený film neprosadil ani do první trojky kasovního žebříčku: 25 milionů dolarů za víkend a hlavně až čtvrté místo v žebříčku je v rámci vrcholící letní sezóny velkým zklamáním.

Je totiž potřeba zohlednit i mohutný stopadesátimilionový rozpočet s masitou kampaní, nadstandardní star-power loňského finančního tahouna Channinga Tatuma a samozřejmě i renomé Rolanda Emmericha: Ten dokázal svými destruktivními megafilmy vytáhnout z peněženek diváků přes tři miliardy dolarů jen v kinech. Hit o rozměrech Dne nezávislosti nebo 2012 se ale tentokrát ani v nejmenším nekoná, protože tahle prezidentská novinka bude ještě dlouho v červených číslech.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROLANDA EMMERICHA

Zlato tak v pohodě obhájili Mike a Sulley z Univerzity pro příšerky. Průměrná pixarovka se podle předpokladů ukazuje jako náramný ekonomický tah, protože k obrovským výnosům z merchandisingu se valí i hora peněz za vstupenky. O druhém víkendu si Příšerky připočetly 46 mega a mají díky tomu aktuálně 171 milionů z Ameriky a dalších 129 ze zbytku světa. Globální třístovka je doma s prstem v nose.

AMERICKÉ TRŽBY PIXAROVEK

Skvěle se vedlo i bláznivé komedii Drsňačky aka Heat. Ani to není žádné velké překvapení, protože tu nejde o nějakou taškařici vzešlou z nezkrotného autorského puzení, ale o vychytralý obchodní tah, kdy byly do jednoho filmu sezvány oblíbené tahounky: Na jedné straně slečna drsňák Sandra Bullock, vedle ní pak korpulentní Melissa McCarthy, která si po Ženy sobě, Z cizího krev neteče a Pařbě na třetí připisuje do filmografie další komerční pecku s americkými tržbami přes sto milionů dolarů. Drsňačky totiž o prvním víkendu urvaly 40 melounů a ještě pořádný balík vydělají. Tudíž jasná trefa, loženka pro Sandru a spouštěč dalších nabídek pro Melissu. Aneb pokračování uvidíme brzy.

Třetí místo pak udržela Světová válka Z. Snesitelný pokles zisků o 55% zafixoval zombie apokalypsu nad Útokem na Bílý dům, což se cení. Dalších 29 milionů dolarů vytáhlo prokletý projekt už na 123 mega z Ameriky a čtvrtmiliardu celosvětově: Horký brambor se tedy zázračně mění ve velký hit, u něhož Paramount logicky rozmýšlí možnosti sequelu. Nejspíš na něj dojde, protože tržby jsou na úrovni Zrození Planety opic, jež se taky rozeběhlo v celou novou sérii.

TRŽBY ZOMBIEFILMŮ

Muž z oceli na pátém místě má už čtvrtmiliardu z Ameriky a celosvětově dokonce 520 milionů. Před brzkým pokračováním to jsou pro Warnery potěšující zprávy.

O stovku jenom z Ameriky chrabře bojuje bláznivá komedie Rogena a spol. Apokalypsa v Hollywoodu. Už teď se ovšem jedná o jasně výdělečný „srdeční projekt pár kámošů“. Podfukáři na sedmé příčce už mimochodem kilčo ze Států mají, takže můžou jít příkladem.

Do desítky se vešlo ještě Rychle a zběsile 6, Star Trek: Do temnoty a fratpackovský odvar Stážisti.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se předvede animovaná jistota Já, padouch 2. Loterii bude hrát spíš Jerry Bruckheimer s Osamělým jezdcem: Podaří se mu stvořit nové Piráty z Karibiku z Divokého západu, nebo schytá po Princi z Persie další direkt?