Kvalitativně Pixar skomírá, finančně ale jede jako nikdy předtím. Sázka na pokračování a prequely se ekonomicky náramně vyplácí, protože studio dokáže utržit stamiliony na merchandisingu, zároveň zajeté značky vydělávají ohromné peníze v pokladnách. Toy Story 3 vykázalo miliardové tržby jen z kin, náchylnost diváků k oblíbenému, klidně i několik let starému titulu teď potvrdila i Univerzita pro příšerky.

Chronologický předchůdce Příšerek s.r.o. vrací na scénu oblíbené parťáky Mikea a Sullyho a servíruje sice zaměnitelnou, ale snadno přístupnou rodinnou pohodu. Tedy to, co většina rodinek od animáku očekává. Výsledkem jsou plná americká kina a 82 milionů dolarů vytěžených už z prvního víkendu.

PRVNÍ VÍKENDY PIXAROVEK

Příšerky přitom z kin jen tak nezmizí a jistě se budou ucházet o třístovku pouze z Ameriky. Tržby z dalších kontinentů budou ještě větší, takže film urve rozhodně víc než půlmiliardu, kterou před jedenácti lety utržila po celém světě jednička (to bylo samozřejmě za úplně jiných podmínek – lístky byly násobně levnější a nefrčelo 3D). Kdo doufal, že nová pixarovka zakolísá a studio tak přehodnotí svoji sequelovou strategii, šeredně se spletl. Spíš se dá naopak čekat, že se Příšerky dočkají klasického sequelu a po vzoru Aut a Letadel i nějakého podtaktovaného spin-offu o některé z vedlejších postav.

Pozoruhodné jsou ale i výdělky Světové války Z. Prokletý a podle mnohých i podivně spatlaný projekt se nakonec zvládl prosadit i v našlapané letní sezóně. U Paramountů si museli hluboce oddychnout, že kampaň založená na dravých trailerech zabrala. Zombie velkofilm, do něhož nateklo nějakých 200 milionů dolarů, totiž vymámil z diváků o prvním víkendu impozantních 66 mega.

TRŽBY ZOMBIEFILMŮ

O vyložené hitovce kvůli šílenému rozpočtu mluvit nemůžeme, ale průseru se Paramountu povedlo zabránit. Samozřejmě jde o nejúspěšnější zombiefilm historie. A stejně tak samozřejmě si Brad Pitt (jenž tu kromě hlavní role zafungoval i jako producent) připsal díky Světové válce Z největší kasovní trefu své kariéry. Proto škoda jisté pachutě, která po přetáčeném, přepisovaném a předraženém bijáku zůstala na patře.   

TRŽBY FILMŮ BRADA PITTA

Na bronzovou příčku padl Muž z oceli. Fanouškovské reakce jsou sice povětšinou nadšené, ale ani slušná šeptanda nemohla Supermana uchránit od strmého propadu tržeb – konkurence holt byla příliš silná (načasování premiéry nebylo v tomto případě od Warnerů úplně ideální), takže víkendové zisky klesly o dvě třetiny na 41 milionů. Superman ale před týdnem výborně odstartoval, takže už má na kontě 210 milionů jen z Ameriky. To představuje fakt hodně důvodů pro rychlý přísun druhého dílu.

Naopak malinko, o pouhých 37%, klesly po týdnu tržby chválené komedie Apokalypsa v Hollywoodu. Z bláznivé taškařice Rogena a spol. bude trvalka, přitom už teď má tenhle skromný projekt na kontě slušivých 57 milionů.

Podfukáři na pátém místě se už za týden dotknou stomilionové hranici. Ještě o řád větší zájem je o Rychle a zběsile 6, jež má na účtu už 650 melounů celosvětově.

Do desítky se vešel ještě komediální fail Stážisti, veleúspěšný psychothriller Očista, povedená dvojka Star Treku a naposledy i Iron Man 3, který po osmi týdnech v distribuci dohmátl na 400 milionů dolarů jen z Ameriky. Impozantní!

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden budou v kinech dělat brajgl Drsňačky (aka Heat). Hodně napínavé ale bude i přijetí Emmerichova Útoku na Bílý dům. Potvrdí tu Channing Tatum pozici velké hvězdy?