Poslední roky asi nebyly pro hlavouny společností DC Comics a Warner Bros. zrovna z nejpříjemnějších. Sledovat rozpínavé studio Marvel, jak představuje nové hrdiny a spojuje je v jeden triumfující tým, jak kráčí od úspěchu k úspěchu, muselo být do velké míry frustrující. Úhlavní comicsový nepřítel totiž měl ve svých řadách mnohem slavnější hrdiny, jenže jejich možnosti nebyli zdaleka tak veliké – Superman skonal po neúspěšném (a bolestně ubuleném) nostalgickém restartu od Bryana Singera, budoucnost Batmana je po odchodu Christophera Nolana nejistá, Green Lantern to zvoral, Wonder Woman se Sandmanem to na plátně ještě chvíli nerozbalí a k finální výrobě Justice League taky pořád něco chybí. Zkrátka bída.

Teď se ale blýská na lepší časy. Aby se tak stalo, museli Warneři zapracovat na vůbec nejsilnější značce a vrátit ji do oběhu. Proto se režisér Zack Snyder chopil pod producentským dohledem Christophera Nolana pláštěnkáře Supermana a představil jej v novém, současném, trikově nabušeném a popcornově přebujelém dobrodružství, díky kterému by si měly nové divácké generace znovu oblíbit hrdinu s eSkem na prsou.

TRŽBY SUPERMANŮ

Povedlo se. Navzdory smíšeným kritikám jsou divácké reakce pozitivní. Hlavně jich je ale hrozně moc, protože v kinech bylo plno. Muž z oceli vstoupil do amerických kin se 125 miliony dolarů po prvním víkendu promítání. Bez čtvrtečních projekcí to dělá 113 milionů dolarů, kteroužto sumu ještě žádná jiná červnová premiéra neutržila – jde o milou rekordní třešinku na povedeném restartu, kdy Muž z oceli poletí „doma“ přes 300 milionů dolarů. Singerův upocený Superman se vrací přitom s velkou námahou dolétl jen k dvoustovce z Ameriky – i když inflace zdražila lístky, tehdejších 391 milionů dolarů celosvětově štelovalo film do výrazně nuznějších relací, než v jakých se pohybuje Muž z oceli pod velením Zacka Snydera.

NEJVYŠŠÍ ČERVNOVÉ OTVÍRÁKY

Podstatné je ale hlavně to, že se Superman vrátil do první blockbusterové ligy a může se rozjet ve velkorysou sérii, která by při správném uchopení a troše štěstí mohla výrazněji konkurovat Batmanovi i Iron Manovi a jeho marvelovským pohůnkům. Takže dobrá práce.

Slušně, akorát v o poznání skromnějším kontextu, si vede na druhém místě i komedie Apokalypsa v Hollywoodu. Srdeční projekt Setha Rogena a Evana Goldberga, do kterého se nechala zlákat půlka spřízněných komediantů (Cera, Hill, Franco, Robinson atd.) nebo i hvězdní hosté typu Rihanny a Emmy Watson, utržil o prvním víkendu 20 milionů. Pohodová suma. S ohledem na třicetimilionový rozpočet a na to, že podobné fanboyovské projekty, často končí naprostým kasovním fiaskem a užije si je akorát pár nerdů u verzí stažených z netu, jde o slušný výsledek.

Bronz pak uhájili Podfukáři v Now You See Me. Deset milionů o třetím víkendu a střídmé propady naznačují, že se tahle oddychovka hodně trefila do vkusu diváků a že si nakonec užije sto milionů dolarů jen z Ameriky. Louis Leterrier sice neustál Souboj Titánů, u hollywoodských kápů ale bude mít i nadále dobrý oko.

Z Rychle a zběsile 6 na čtyřce a ani z hororové Očisty na pátém flaku naproti tomu trvalky nebudou. Oba projekty ale mají vyděláno: Svalnatí zběsilci jsou nejúspěšnějším dílem série, páč už mají na kontě 650 milionů celosvětově. Ultralevná Očista zas na tržbách několikanásobně překoná svůj třímilionový rozpočet – za deset dní v distribuci totiž urvala už víc jak padesát mega.

Zklamáním jsou naopak komediální Stážisti s Owenem Wilsonem a Vincem Vaughnem a zisky animáku Království lesních strážců. Do desítky se vešel ještě povedený sequel Star Treku, sci-fi propadák Po zániku Země a megahit Iron Man 3.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden jde do distribuce prequel Univerzita pro příšerky, nový film Sofie Coppoly Bling Ring: Jako VIPky a trikově opulentní zombieárna Světová válka Z.