Dejte analytikům dost dat a vykouzlí vám křišťálovou kouli. Přesnost 94% je něco, z čeho i hollywoodským studiím přecházejí oči (viz náš nedávný článek). Google si ale za svým číslem stojí a podložil ho dokonce dlouhým traktátem, shodou okolností zrovna během víkendu, kdy má premiéru snímek Stážisti, který se odehrává přímo v Google a měl by upevnit pozitivní veřejný image firmy. Cesta do pekla je ovšem dlážděna dobrými úmysly, jak ostatně tenhle výzkum dokládá. Když si uvědomíte všechny jeho důsledky, v kombinaci s aktuálním skandálem online špiclování amerických tajných služeb, dojde vám, jak moc informací o sobě Googlu bez okolků poskytujete. A nejde jen o seznam vašich nejočekávanějších filmů.

Právě ten ale firma využívá v odhadování šancí hollywoodských blockbusterů. Vychází z toho, že mladá generace si film před návštěvou kina často pečlivě rešeršuje. Hledá upoutávky, zkoumá recenze (nebo alespoň výsledky na agregátorech), případně šmejdí po internetu a hledá názory ostatních diváků. Meziročně stoupá počet dotazů na vyhledávače o 50-60%, pokud mluvíme o měsíčním okně před premiérou zkoumaných blockbusterů. Druhou spolehlivou statistikou jsou počty zhlédnutí trailerů na YouTube v období čtyř týdnů před premiérou. Čistě na základě těchto dat má Google úspěšnost nějakých 70%, pokud se k tomu přičte trending týkající se filmových hvězd, frančíz a samozřejmě nějaké to info o předprodejích a počtu kopií, vyšplhá se cifra na již zmíněných 92%, přičemž Google slibuje i podobně přesné odhady popremiérových víkendů. Naštěstí tahle schopnost výrazně slábne vně čtyřtýdenního okna před premiérou, což je mimochodem vždycky startovní výstřel pro ty nejmacatější trailery a Google potvrzuje, že nejmasivnější vyhledávání upoutávek na dané filmy probíhá tři až čtyř týdny před premiérou, což samozřejmě koreluje se zvýšenou snahou studií zvýšit povědomí o svém favoritovi.

Jasně, je to celé jen hezky zabalená matematika z miliard uživatelských cookies. Navíc filmy nejsou natolik obousměrnou obchodní komoditou - studio nebo majitel kina vás neotravuje s kontextovou reklamou jen proto, že jste opravdu na toho Iron Mana 3 šli, ovšem pokud v e-shopu koupíte rodičům sekačku, budou na vás útočit reklamy na zahradní náčiní následující tři týdny. Google to rozhodně myslí dobře - jeho Google Glass s online Jarvisem uvnitř, jeho samohyby brázdící Colorado a brzy možná i zbytek Ameriky, jeho úžasné predikce, které vám za pár let po analýze vaší moči doporučí nejen složení snídaně, ale i program na zbytek týdne. Vzpomínáte na snímek Elita (Antitrust)? Tim Robbins si tam střihnul IT magnáta, který chce ovládnout informační byznys. Tenkrát bylo v módě imitovat Billa Gatese a Google v roce 2000 byl teprve se rozkoukávajícím vyhledávačem, který sotva ukončil fázi betatestování. Ve stejném roce mimochodem Paul Buchheit, autor GMailu, na jedné z Google konferencí navrhl památné motto firmy: Don´t be evil.

---

Vytáhni v hospodě: V návaznosti na Google Glass a jejich ovládání hlasem (stačí uvodit váš dotaz či požadavek hláškou Ok, Glass...) chystá Google i hlasové ovládání vašeho prohlížeče (pokud je to Chrome, samozřejmě). Stačí vás dotaz či požadavek uvodit hláškou OK, Google... Počítá se mimochodem i s tím, že vám počítač odpoví. Už se těšíme, až začne odpovídat i ve chvílích, kdy se ho na nic ptát nebudeme.