Jako by to bylo včera, když se mi v upoutávkách na Kurýra zalíbila scéna, ve které Jason Statham servírovacím tácem odklání střelu z bazuky. Ne že by ve zbytku filmu nebylo dost akce, ale tahle scéna prostě v kinoverzi chyběla. A mě to dost naštvalo, protože jsem měl tehdy pocit, že jsem naivně sežral návnadu i s navijákem.

Umí tohle Zdeněk Pohlreich?

V nedávném článku se řešilo, jak moc toho upoutávky prozrazují. To je pravda pravdoucí a bylo by zbytečné se o ní hádat. Každý má svou míru informovanosti o tom či onom titulu nastavenou jinak a je jeho svatým právem ukázky ignorovat. Stejně tak jsme všichni dost chytří na to, abychom věděli, že autoři upoutávek mají jediný cíl - dostat nás do kina. A to mnohdy za cenu úmyslných i neúmyslných lží. Přítomnost bonusových záběrů v ukázkách má totiž dvojí příčinu. Do toho neúmyslného ranku spadají především alternativní záběry existujících scén. To je velmi běžné v komediích jako Zprávař nebo Superbad - viz slavná Hillova hláška "McLovin, sounds like a sexy hamburger", která se do filmu nakonec nedostala. Tvůrci to vysvětlují tak, že trailer musel být PG-13 a tohle byla jedna z mála nesprostých věcí, které Hill při natáčení prohlásil. Hláška si ale evidentně žila vlastním životem a nejeden fanoušek byl její absencí ve filmu zklamán.

Tohle taky v celovečerních Muppetech nebylo

Kdo ví, jak trailery vznikají, ten pochopí absenci kultovních hlášek a snad odpustí i těch pár přehmatů. Ukázky totiž vznikají v okně, které může předcházet premiéře snímku až o rok, a střihači většinou dostávají tzv. dailies - kompilace denních záběrů - ke kterým mají jen rámcové vysvětlivky od štábu. Zatímco upoutávka se sestříhá, odsouhlasí a odpromítá, finální sestřih filmu prochází změnami až do posledního razítka pár týdnů před premiérou. Někdy má první sestřih natočeného materiálu tři hodiny, zatímco studio chtělo dvouhodinový film (Pan a paní Smithovi), jindy se tón filmu nelíbí testovacímu publiku a celý film se tzv. přeskládá (Bullet to the Head měl být původně zábavnější, viz některé hlášky mezi Kang Sungem a Stallonem, které jsou v ukázce, ale ve filmu chybí - Sly ho přestříhal do syrovější podoby). Finální krácení a předělávání podle výsledků testovacích projekcí má na svědomí řadu obětí. Pamatujete si Michaela Jai Whitea v upoutávce na Kill Bill 2? Do filmu se prostě nevešel. V jiných případech jsou ale zásahy okatější - Zlatý kompas byl např. jen pár týdnů před premiérou zásadně přestříhán, přičemž celý třetí akt filmu zmizel. Srovnání s upoutávkami je skoro až surreálné. Jindy jsou tvůrčí zásahy vysloveně matoucí, např. ve VALL-I si hrdinové oproti upoutávce ve filmu doslova prohodí role.

Za čtvrté Piráty by si Depp facku zasloužil. Dočká se jí ale jen v traileru.

Že jste si těch věcí vůbec nevšimli? Lidská mysl je těkavá a filmoví tvůrci na to často spoléhají. Při bombardování našich hlav miliony podnětů denně si zkrátka jemných nuancí nevšímáme. Já osobně to mám takhle i se spoilery. Když se něco dozvím půl roku předem, při premiéře mi to pak většinou nesepne, protože už jsem na to dávno zapomněl. Fakt, že Roger Corman do upoutávek svých filmů v sedmdesátých letech VŽDY vložil generický záběr vybuchující helikoptéry (a to včetně filmů, ve kterých se helikoptéry vůbec nevyskytovaly a ani vyskytovat nemohly) mi připadá spíše úsměvný. Jenže když třeba Pepper v upoutávce na druhého Iron Mana políbí Tonyho helmu a vyhodí ji z letadla, aby se za ní Stark vrhnul a na cestě prohlásil "You complete me", je to okamžik, který si zafixujete. Ve filmu ovšem Pepper vůbec není v letadle a vzájemná romance šéfa a asistentky propuká až v závěru filmu. To byl teda kapitální podraz. Asi jako když upoutávka na prvního Sherlocka ukazovala několik scén s Rachel McAdams v korzetu a ve filmu nebyla skoro ani jediná. A co Adrien Brody doslova zasypaný predátořími zaměřovači v upoutávce na Predators. Ani toho jsme se v kině nedočkali.

 Ve filmu jsou TŔI predátoři. Ale takhle to vypadá líp.

V tomhle krátkém přehledu chybí klasické teasery ze staré školy, které byly natáčeny s vědomím toho, že jejich obsah nebude ve filmu. Morphovací logo Terminátora 3, sestavování mechanického Arnolda v Terminátorovi 2, průlet skrz povrch Mony Lisy v Šifře mistra Leonarda atd. Jindy se však opoutávka tváří jako hotové dílo a je přitom pouhou previzualizací. Ukázka na béčkový horor Černé Vánoce neobsahuje žádné záběry z filmu a funguje pouze coby nástřel toho, jak by se to dalo natočit. Podobně je první upoutávka na Paranormální aktivitu 3 sestříhána pouze z materiálů za prvních pár dní natáčení - u generického hororu s halabala záběry statických kamer to ovšem nikoho nerozruší. Mnohem patrnější "Vylepšování" filmu lze vidět v ukázce na Scary Movie 5, kde také pár hlášek přebývá. Chtělo by se říct zábavnějších, ale to bychom tvůrcům příliš fandili.

Narsil uvidí Bilbo až ve dvojce. Nebo v rozšířené verzi.

Tahle trailerová magie může být pro mnohé diváky pověstnou poslední kapkou. Nebo alespoň důvodem, proč si nechat vrátit vstupné. Možná si vzpomenete na případ diváčky, která zažalovala distributora snímku Drive, protože tvrdila, že upoutávky jí evokovaly snímek o rychlých a zběsilých řidičích, zatímco ve filmu samotném se podle jejího názoru houby děje. Žaloba si nárokovala vrácení vstupného a zákonné omezení zavádějících trailerů. Dá se předpokládat, že to dopadlo tichým vyrovnáním oněch zpropadených deseti dolarů za vstupenku. Aktuálnější případ podobně svérázného řešení pochází z Nového Zélandu, kde si divák stěžoval přímo u komise pro dodržování reklamních standardů. Upoutávka na Jacka Reachera podle něj obsahovala obrovskou explozi, kvůli které se rozhodl do kina vyrazit. A ve finálním sestřihu ta exploze nebyla. Paramount připustil, že záběr byl z finální verze vystřižen a odkazoval na způsob stříhání upoutávek a využívání všech dostupných záběrů, nikoliv jen těch, co se objeví v kině. Nakonec Paramount vrátil nespokojenému divákovi vstupné, ačkoliv komise sezdala, že k žádnému porušení závazných standardů nedošlo.

  Tohle je ta slavná exploze z traileru na Jacka Reachera. My bychom se kvůli ní nesoudili.

Rvali byste se takhle do krve za chybějícího Stathama odklánějícího raketu? Tenkrát mě to ani nenapadlo. Co je podle vás větší zlo - zavádějící trailer, chybějící scény v kinoverzi nebo naopak upoutávky, co vám předvedou úplně všechno, ať už jde o akci či děj? Pochlubte se nám s trailery, které vám pijí krev.